Hur vattna hö?

D

Dam

Ni med hosthästar, hur gör ni rent praktiskt när ni lägger höt i blöt? Jag har hosthäst men har inte hittat nån bra rutin för det ännu. Höt har jag i stort bomullsnät, det blir ju skittungt (typ 7 kg torrt) när man blött upp det. Hur gör ni med avrinning? Har ni en speciell anordning för det eller? Tacksam för alla tips eftersom det här tar massor med tid och energi på kvällarna nu, bara att böra in det i boxen är ju en pärs :bow:

Sv: Hur vattna hö?

I ett stall brukade vi lägga ner en bal i en grön soptunna med ett igenproppat hål i botten. Vi fyllde på tunnan med vatten och lät det dra några timmar och drog sedan ut proppen väntade ytterligare en stund och fodrade de hästar som ville ha blött.

Lite omständigt kanske men ordentligt.

tunnan kunde man dessutom dra efter sig så det inte blev tungt.

Jag använder mig av ikea påsar som jag klipper av hörnen på, fungerar kanon. Ställer påsen på en pall eller på högkant el hänger den så vattnet rinner av!

Senast ändrad av en moderator:

I ett stall brukade vi lägga ner en bal i en grön soptunna med ett igenproppat hål i botten. Vi fyllde på tunnan med vatten och lät det dra några timmar och drog sedan ut proppen väntade ytterligare en stund och fodrade de hästar som ville ha blött.

Lite omständigt kanske men ordentligt.

Menar du att ni lät höet ligga i vatten i flera timmar? Det hade jag inte gett till mina hästar. Det låter inte särskilt hälsosamt.

Jag lägger höet i vattnet ett par minuter precis innan jag ger det till hästen. Jag tänker prova i vinter att lägga det i hönät eller i en stor plaskasse med hål i så jag slipper ta i det blöta höet.
Detta brukar hjälpa vår hosthäst så att han kan äta hö. Vi fodrar bara med hö i början och slutet av vinterperioden. det är egnetligen bättre för hosthästar med silage.

jag brukar bara vattna höet i ett hönät... jag lägger det på gruset på stallplanen medan jag vattnar det... sen håller jag det en stund så att de får rinna av innan jag hänger upp det... bra träning för armarna!!!!

dock är det dax att börja med hösilage för mig nu så det är äntligen slut på vattningen!!!

Jag använder hönätet. Fyller den med hö och sen under vattenkranen.....

Tja flera timmar kanske var att ta i :o - kanske mer medans vi mockade 1,5 timme elle så... Det måste ju ha tid att blötas igenom. Annars finns det ju torra bitar i. Dessutom blötte vi hela balar (hårdpressade) så det tar en stund innan det går igenom. Vi hade sådär 20 hästar som skulle ha blött.

Dum fråga:

Det är nu man undrar över varför man först anstränger sig för att torka hö om man sedan vill ha det blött, hade det inte varit enklare att ge ensilage istället?

Nylonhönät som jag lägger i en vattentunna medans jag mockar. Stallkompisen lägger sitt hö i en IKEA-kasse som h*n fyller med vatten.

jag använder mig av "IKEA-påsarna" ... fyller dom med hö, sedan spolar jag vatten på höt i påsen. MKT vatten... till en början stannat vattnet kvar i påsen, iaf det mesta. låt påsen stå en stund så kommer vattnet rinna ur. och höt kommer då att ha hunnit ligga i blöt en stund. se till att spola ordentligt bara. :rofl:

Jag lägger hö´t i en murbruksbalja på 90 liter sen dränker jag hö´t och låter det ligga nån timme, sen häller jag bara av vattnet och ställer in baljan i boxen, den går att köra med säckkärra eller dra på golvet:idea:

På så vis slipper jag att det blir så blött i boxen:D

Vetenskapen säger att det ska ligga minst en halvtimme i blöt har jag för mig.

Beror inte det på varför man blöter höet? Jag har också läst det men upptäckt att det räcker att doppa det i vatten för att hästen inte ska hosta. Sedam behöver det inte betyda att det är ofarligt för honom att äta. Det vet jag inte.

Kan vara som med mina gamlingar. De blir tyvärr dåliga i magen av hösilage. Hade nog varit bra och tuggvänligt annars.

Hö till host hästar bör ångas och inte bara blötas.

Det är jätte lätt att ångar hö.

hö ( i nät eller kager spiller ingen roll) i en fodertunna med lok till.
ca 2-3 liter kogande vatten hälles över. Lok på tunnan, låt stå 30 min, så är det klart.

man sparar tid, vatten/miljöet och man får bort fler av dom saker som skader hästen.

Hö till host hästar bör ångas och inte bara blötas.

Det är jätte lätt att ångar hö.

hö ( i nät eller kager spiller ingen roll) i en fodertunna med lok till.
ca 2-3 liter kogande vatten hälles över. Lok på tunnan, låt stå 30 min, så är det klart.

man sparar tid, vatten/miljöet och man får bort fler av dom saker som skader hästen.

varför bör man ånga det? Mina erfarenheter är att det räcker att blöta det då försvinner hostan?

Liknande trådar

Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 815
Senast: Nafayette
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 386
Foder & Strö Har några funderingar som har fastnat i mitt huvud som ni kanske kan reda ut åt mig :) Min "hosthäst" får sitt hö blött och det enda...
Svar
4
· Visningar
1 613
Senast: Mystofflan
·
Foder & Strö Har i samband med ägar byte av stallet fått ett problem. de har köpt in ett vinterlager silage utan analys, med tanken att det är från...
2
Svar
27
· Visningar
2 781
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V