Hur värmer ni upp era islandshästar?

Sv: Hur värmer ni upp era islandshästar?

Så du menar i stort sett att man kan ta in en häst från hagen sadla och tränsa och börja rida direkt ett hårt pass utan att värma upp eftersom den är uppvärmd genom att ha varit i hagen??

Tja alla gör vi väl olika men det är ingen metod jag kör på!

Jag tror hon menar att det kanske inte behövs 15 minuters uppvärmning för att hästen inte ska skadas. Tvivlar på att Boj hoppar upp och och ställer krav direkt faktiskt. Däremot så är det nog många som inte lägger 15 minuter på uppvärmning, jag gör det varken på mina hästar eller mig själv, beroende på hur hästarna känns förstås. :)

Tiden på uppvärmning beror ju på hur man ska träna och vilken tid på året det är.
Är det sommar, 20 grader varmt och pålle går i en hage med 10 andra bushästar så kan jag mycket väl börja trava (dock i fri form) efter bara några minuter i skritt. Eller de gånger då han inte vill bli fångad utan vi springer omkring en kvart i hagen, då är vi båda ganska uppvärmda...
På vintern när de stått hela dagen stilla vid höhäcken, i kall vind, så blir det säkert 15 minuter i skritt innan vi ökar på.

Rent allmänt om stretching förresten:
Kan man jämföra stretchingen av hästarna med den av oss människor?
Man läser ju ofta att hästen ska vara uppvärmd då den stretchas, alltså att det ska göras efter ridpasset. Men för oss människor gäller ju att om vi vill nå maxeffekt av stretchingen i form av maximal ökning av rörelseförmågan så ska vi stretcha när vi är kalla istället(försiktigt såklart!). Forskning på senare år har ju också visat att vanlig statisk stretching på människor inte är så effektiv som man trott, utan att man uppnår mycket mer med dynamisk stretching. Finns det något liknande vår dynamiska stretching som man kan göra med hästen?

Får du verkligen din häst att dricka betforsaft med linfröolja i?

Kaela äter aldrig upp sin mat(kräsen)men hon får Linfröolja i den, betfor tycker hon inte om , så har jag det i så äter hon inte alls.

Så du menar i stort sett att man kan ta in en häst från hagen sadla och tränsa och börja rida direkt ett hårt pass utan att värma upp eftersom den är uppvärmd genom att ha varit i hagen??

Nej det har jag inte skrivit, däremot kan man börja tänja och rida stretchande övningar rätt omgående i lugnt tempo, just därför att musklerna är lite förvärmda.

Det är inte bara musklerna som man ska ta hänsyn till, i ben och skelett finns en vätska. Den fungerar stötdämpande för hästen när den är igång ordentligt, för att kunna göra det måste den bli tjockare och mer elastisk vilket den blir genom uppvärmning.

En häst som tas direkt från hagen, har denna stötdämpning från början till skillnad mot den häst som står inne sen flera timmar tillbaka där spinalvätskan hunnit bli som vatten igen och har ingen stötdämpning alls.

Ibland lönar det sig att ha en eftertanke när man läser det som har skrivits, istället för att tolka ur fria fantasin.

Men hästar är ju bytesdjur, som snabbt måste kunna kuta iväg på flykt. Medan vi är rovdjur som kan ta lång tid på oss innan vi behöver jaga. Så egentligen är vi nog bara mer lika då vi står på alla fyra, i och med skelettet. Anser i alla fall jag :);)

Jag tror den här bilden säger allt.

Exempelillustration.jpg

Jag börjar med skritt första biten, kanske 10min. Rider aldrig med långa tyglar utan tar dom direkt. Innan jag går över i tölt (börjar aldrig med trav) så känner jag att jag kan flytta hästen, korta skritten osv... Arbetar i tölt med korta skrittpauser och avslutar med trav/galopp. Hoppar av och leder sista biten hem, ca 10 min.

Brukar skritta något varv först och sedan mjuka upp och ställa igenom honom. Efter det brukar jag samla ihop honom inför tölt eller jogga igång honom i trav runt på volt om det är trav jag ska träna det ridpasset. Varierar lite från ridpass :)

Efteråt brukar jag skritta några varv på volt och sedan släppa ut lite på tyglarna och låta honom skritta runt på ridbanan så flåset hinner gå ner.

Jag tycker det är en rätt flytande övergång mellan vad som är uppvärmning och vad som är det egentliga ridpasset. Börjar dock alltid med skritt på lång tygel, sedan skritt med tygelkontakt men utan krav på samling. Lite volter, halter osv. Därefter lite korta travinslag utan större krav, brukar också galoppera rätt tidigt. Sedan skritt igen, öppna, sluta, ryggningar, för att öka samlingsgraden. Därefter töltträning, först i friare tempo och form, sedan med ökade krav på samling i långsamt tempo.

Skall jag tävla eller träningsrida ett program, så tar uppvärmningen ca 20 minuter, och då vill jag ha ridit alla gångarter (utom möjligen pass), oavsett tävlingsprogram.

Har jag under träningen ställt stora krav på samling, så brukar jag mot slutet låta hästen gå i friare form igen i trav eller tölt, innan jag skrittar av. Avskrittning tills hästen andas normalt. Är han mycket svettig och ridpasset varit hårt, går jag en extra skrittpromenad efter att jag tagit av utrustningen och borstat av honom, eventuellt med täcke på beroende på temperatur.

Angående stretching, så diskuterade jag detta med en hästmassör, som hävdade att den i särklass bästa och viktigaste stretchingen för hästen är att skritta av ordentligt!

Absolut, och jag håller med. Att stretcha efter ridning brukar man behöva göra med hästar som har särskilt behov av det, te x pga sjukdom eller skada som gjort att muskler behöver rehabilitering. En frisk häst med normal muskeltonus, är skrittarbete efteråt det absolut bästa.

Jag brukar göra såhär;
1. Skrittar något varv på halvlång tygel
2. Kortar tyglarna och flyttar för skänkeln ett tag.
3. Flyttar för skänkel, runt en halv stor volt.
4. Rider serpentiner, fram och tillbaka, så att han
blir riktigt riktigt mjuk.
5. Sedan gör jag skänkelvikningar från C elr. A
till mitten av långsidan.
6. Börjar samla hästen mycket, går på rakt spår,
och går så långsam skritt som bara går, och i
form, tills han bär upp sig mycket så att man
verkligen känner det.
7. Börjar tölta eller trava.

Det funkar iallafall jätte bra för mig, som har en väldigt känslig, och pigg häst, som har ganska lätt för att bli stressad och spänna sig. :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar