Hur värmer ni upp era hästar?

N

Neah

Såg att dressyrisarna hade en sådan här tråd, och tror inte att vi hade en. ;)
I alla fall, hur gör ni när ni värmer upp inför ett hopp-pass eller en tävling? Hur länge skrittar ni fram hästen, hur mycket hoppar ni fram på framhoppningen? :) Pausar ni emellan vissa gångarter?
Berätta hur ni gör, och kom kanske med tips? ;)

Sv: Hur värmer ni upp era hästar?

Inför en hopplektion:
5-10min skritt beroende på hur han känns på lång tygel.
5-10min skritt beroende på hur han känns på lång tygel.
Sidvärtsrörelser, volter, serpentiner tills han känns mjuk o följsam i skritt och trav.
Sedan galopparbete. Gå fram i galoppen och kunna ta tillbaka i galoppen tills han lyssnar.
Sedan är de lektionen.

På tävling:
Skrittar runt tävlingsområdet på lång tygel så han får varva ner, kolla in och dylikt i ungefär 10min.
Sen går jag in på framridningen på kort tygel och börjar jogga honom, kolla så han hänger med för skänklarna och sidvärts.
Inte så långt travarbete utan fokuserar på galoppen att han är uppmärksam och går att flytta sidvärts även där.
Hoppar fram två-tre gånger på lilla.
2 gånger på räcket om det känns bra och 2 gånger på oxern.

Skrittar i ca 5-10 minuter, joggar sedan fram i lång och låg form i ett tag innan jag samlar ihop hästen lite mer för att rida igenom den i sidorna, även flytta lite. Galopperar sedan i en friskare galopp runt voltspåret i lätt sits innan jag samlar ihop igen för att göra övergångar mellan att korta och länga. Givetvis försöker jag ha hästen eftergiven under hela prosiduren. ;)

På framhoppningen lägger jag in krysset i galoppjobbet och hoppar den i en samlad galopp med strävan efter att hästen ska vara eftergiven och kvar över det lilla hindret. Hellre också att vi kommer lite för nära än för långt ifrån. Allt för att hästen inte ska få chans att rinna iväg och få ett flackt språng. Brukar även om det är ett kryss hoppa några gånger på sidan där det är lite högre för att checka att de är uppmärksamma på vilken höjd bommarna ligger. Därefter hoppar jag räcket på rätt låg höjd 2-3 gånger i en liknande galopp som på krysset, sen höjer vi vanligtvis tills hindret ligger på 10 cm över tävlingshöjden. Givetvis har jag en bättre och bättre galopp tills den liknar banhoppningsgaloppen när hindret blir större. Gör ungefär samma som på oxern fast hoppar den med en betydligt högre bakbom och breddar den ganska mycket för att få hästen att hoppa ut ordentligt, dock är själva hindret fortfarande ganska lågt. Avslutar sedan med att hoppa en paralelloxer på aktuell tävlingshöjd eller snäppet högre.

hoppträning:
skrittar i 5-10 min, sen travar jag i 10 min med tempoväxlingar, skänkelvikning, och mycke volter så hon lyssnar på skänklarna. (saktar av sen när hon känns mjuk och avslappnad)
Sen skrittar jag lite och sen galopperar jag, samma sak där tempoväxlingar och mycke volter.

På tävling är väl framridningen detsamma, men sen när jag börjar hoppafram hoppar jag 2-3 gånger på varje hinder och avslutar när det känns bra!

Inför tävling brukar jag skritta 5 - 10 min, joggar igång. Hur jag jobbar vidare beror på vad för häst jag rider, min förra tävlingshäst är lite långsam och seg och behöver "vakna" till och komma igång ordentligt. Därför blir det mycket tempoväxlingar och övergångar.

Brukar skritta lite emellan och sedan galopperar jag igång och gör ungefär samma sak. När jag ska börja hoppa är det viktigt för min häst att hon är igång ordentligt, och vi hoppar på det lilla ett par gånger. Lugnt men ändå med en del kraft i galoppen så att hon inte blir seg. Tar räcket sedan och börjar kanske på 50-60 cm och höjer gradvis till tävlingshöjden eller strax över. Oxern går till på lika sätt, brukar alltid hoppa den ngn gång där bommarna är parallella.

När jag red min ponny brukade jag inte göra så mkt övergångar, tempoväxlingar - utan ta det mer allmänt lugnt eftersom hon är "mer igång" av sig själv än storhästen.

Med den nuvarande är det inte så mycket till uppvärmning får jag väl erkänna. Leder honom i skritt i ca 5 min innan jag sitter upp och börjar trava på en gång, då det "inte går" att skritta fram honom uppsuttet utan att han blir stressad och orolig.
Sen lite travjobb och lite galopp innan vi ger oss på våra gigantiskt nergrävda bommar. ;)

Med fuxfia var det först skritt i ca 10 min och sedan jogga igång, lite sidvärtes och så innan vi red mycket tempoväxlingar i galopp. Det avslutade jag min framridning med vid hoppträning och på tävling började vi hoppa lilla i en samlad galopp, för att sedan hoppa räcket lite lägre ett par gånger för att sedan ta upp på tävlingshöjd på både räcke och oxer, så jag gärna hade som stigsprång.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Takire
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar