Hur värmer ni upp era hästar?

Sv: Hur värmer ni upp era hästar?

tänder en brasa *gnugga händer* :p :p :D

edit: kunde inte låta bli :)

Jaha...och sen då?
Jag har då aldrig fått min häst till o lägga sig på fällen framför brasan;)

Skrittar igång ca 10 minuter med lite sväng/flyttning hit och dit, travar sen ca 10 minuter ungefär på samma sätt och lägger sen in lite galopp. Oftast blir det ca 30 minuters uppvärmning, aldrig mindre dock mer då och då beroende på hur hästen känns.

SEN kan min häst få ligga vid en brasa och vila sig:angel:

:rofl: nej det är en tuff en, men mina gör det :angel:

well, kör liknande som Piraja i detta fall, först skritt rakt fram, flytta fram/bakdel, böjningar i skritt, gå upp i trav o göra liadant där. Hästen brukar "frusta" av sig *mitt uttryck* i traven, känns som den börjar bli varmare och mjukare o kroppen, slappnar av, sedan upp i galopp. Efter detta går vi in på det vi ska göra, eventuellt något annat som dykt upp under uppvärmningen som inte riktigt kirrar som det ska. Följer min tränares råd om att ALDRIG kräva ngt extraordinärt av hästen de första 30 min :p det följer nog de flesta per automatik skulle jag tro. Och visst är det sunt.

jag värmer upp hästen genom litte skrit kanske ågra varv sen tar jag trav några varv sen är hästen varm.

jag varmer mig genom att bara rida det blir jag ofta varm av..
eller så siter jag hemma vid brasan och varmer mig sen snabbt till hästen.....:idea:

:bump: det är hoppning som värmer mig mäst:bump:

Bildbevis tack;)

Skämt o sidå...ursäkta TS..

Vi har en rätt lagom sträcka på 30min som passar till uppvärmning, så det blir 10min skritt, därefter trav-lättridning och galopp omväxlande...
Väl i slutändan finns en liten coralliknande rondell på ca 30m, som är kanon att jobba "markarb" på i alla gångarter......
Tävling har jag ännu ingen erfarenhet om, men skulle tro att det blir samma där...så gör jag när jag åker på träning iaf, försöker hålla samma uppvärmning även om det inte är lika förhållanden...

Jag promenerar helst avsuttet en stund, gärna minst 10 minuter. Det är skönt för både mig och hästen. Sen skritt uppsuttet en stund och så trav under lättridning. Helt kravlöst i början. Beroende på hur hästen känns så galopperar jag några varv eller rider lite skolor för att kolla av hästen.

Sen är vi redo för arbete:)

Skrittar alltid av avsuttet också en stund.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: Mirre
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 957
Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
829
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar