Hur värmer ni galoppörerna?

Sv: Hur värmer ni galoppörerna?

De tränas överlag mycket "hårdare" dvs cantrar/hackar längre sträckor... En normal tur tar runt 1 timme och de flesta tränarna hackar först ett par hundra meter och sedan cantrar de 1000-1500 m. Plus en massa skritt och minst 10-15 minuters trav innan. Banorna för cantern är ofta i uppförslut också. Men om hästarna hade tränats så hemma i Sverige hade de inte kommit ut ur boxen dan efter... :crazy: Förutsättningarna här är så pass mycket bättre! :) Hästar kommer tillbaka efter lopp på 2400 m och har i princip slutat blåsa när man är tillbaka vid stallet.

Tycker väl inte att det upplägget är så mycket annorlunda än va dom tränarne jag har jobbat för och jag själv hade, när det begav sig... utöver att vi också gick lite gallops ibland :devil: men sällan längre än 1000 m.

Det går inte att jämföra Skandinavien/Frankrike, är liksom två helt olika världar och förutsättningar!

Hästarna brukar ha en vilodag, för det mesta söndagar. Någon dag blir det två hack och andra dagar lugn canter, så varierar lite.

Creetown: Jag har inte jättestor erfarenhet av träning på bana i Sverige och det kan hända att det inte skiljer så mycket men kan nästan lova dig att hästarna här har bättre grundkondition.
Haha självklart går de gallops och spritsar här också! ;)

Ja, nu för tiden verkar dom flesta få skynda-skynda. Lite ledsamt, men sån't är det med arbetstider o.d.

Stod engång hos Abbe i Lamorlaye med en reshäst, Mi Stangfårr, och har alltid menat, att det var det bästa träningsstället jag varit på se'n Dyrehaven :angel:

När jag var ung och jobbade hos Åge och Alec Head red vi alltid två eller ibland tre canters. Du menar inte att ni bara cantrar 1500 meter? Det tycker jag låter lite, även om backarna tar mer. Men det är väl Lyon? Inte Les Aigle sidan.

När jag flängrider Sune och Skutt rider jag aldrig mindre än en timme. Och det var samma när jag red Shawdon och Terroir. Om det inte är diagnostisk ridning=när man bara sitter på dom en stund för att känna hur dom känns. :angel:

När jag åker till Jägers galopperar dom minst 3000 meter inklusive jobb och hackecanter. Dom börjar bli gamla och lite slitna så dom har mer ledigt nu än som unghästar men grundkonditionen sitter där den sitter. Det går fort och lätt att få upp dom i form igen. Missade tyvärr lite med Skutt förra veckan men det blir fel när man blir tvungen att starta en vecka innan man planerat. Hon fick lite mjölksyra men var bara slagen 5 längder av hästar som startat veckan innan.

Tror nog inte att det är så stor skillnad på grundkonditionen på hästarna hos Reuterskiöldarna, Neuroth och Kelp för att nämna några av dom som vinner löp. Den stora skillnaden är att tränarna här hemma dels har sämre material att jobba med och sämre träningsförhållanden. Men det ska bli bättre när vi får CUSHIONTRACK:bump::bump::bump::bump:

Stod engång hos Abbe i Lamorlaye med en reshäst, Mi Stangfårr, och har alltid menat, att det var det bästa träningsstället jag varit på se'n Dyrehaven :angel:

Men ölen är godare i Dyrehaven!:p Fransk öl smakar blomvatten..:eek:

Säger Camilla som tillslut fattade att Celine och Sealine var samma häst!:idea:

Ok, det är bara vad jag har hört, men som sagt så har jag ingen större erfarenhet av hur man arbetar inne på banorna i skandinavien eftersom jag höll till på landet! ;) Det känns som om tempot är högre här iaf...

Vi finns på Les Aigles sidan nu, precis utanför gräset bredvid head, laffon-parias osv... :love:

Creetown: Chantilly är ju såå mycket bättre än Lamorlaye!! :banana:

Hmm malin borde ha sovit för en timme sedan för hon ska på breeze up imorgon bitti... :crazy:

Eftersom frågan verka ställd till Camilla, så händerna på eller under täcket? ;)

Tänk på att det är fredag kväll och rätt sent.

Ok, det är bara vad jag har hört, men som sagt så har jag ingen större erfarenhet av hur man arbetar inne på banorna i skandinavien eftersom jag höll till på landet! ;) Det känns som om tempot är högre här iaf...

Vi finns på Les Aigles sidan nu, precis utanför gräset bredvid head, laffon-parias osv... :love:

Hmm malin borde ha sovit för en timme sedan för hon ska på breeze up imorgon bitti... :crazy:

Jag var riktigt imponerat över Laorlayes varierade ridmöjligheter. Har du varit där ?
Är det rätt förstådd att ni står granne med banan ? Säkert bakom en av dom murarne, fransmännen är så förtjusta i. Då var det säkert lugnare i Lamorlayes lantliga idyl.

Får man fortfarande ett par portionsflaskor vin till maten på bespisningen ? Jag minns, att jag alltid var på gott humör, när jag hade ätit.

När jag började jobba i England blev jag rent förskräckt över farten. Deras canter var nära våran half-speed. Yi-haa :bump:

Eftersom frågan verka ställd till Camilla, så händerna på eller under täcket? ;)

Tänk på att det är fredag kväll och rätt sent.

Jamen, Cutty :o
Jag be'r ! Var får du så'na tanker ifrån på en fredag kväll ?
Det var ett oerhört seriöst försök att komma tillbaka on topic.

Dessa kvinnor ! Dom tänker bara på en sak :devil:

Jag var riktigt imponerat över Laorlayes varierade ridmöjligheter. Har du varit där ?
Är det rätt förstådd att ni står granne med banan ? Säkert bakom en av dom murarne, fransmännen är så förtjusta i. Då var det säkert lugnare i Lamorlayes lantliga idyl.

Får man fortfarande ett par portionsflaskor vin till maten på bespisningen ? Jag minns, att jag alltid var på gott humör, när jag hade ätit.

När jag började jobba i England blev jag rent förskräckt över farten. Deras canter var nära våran half-speed. Yi-haa :bump:

Har själv aldrig ridit där, men hört berättas om hur det ser ut jämfört med Chantilly. Nuförtiden är där iaf mycket trängre och mer raka banor, i Chantilly kan man liksom rida runt och finns mycket större ytor. Vi står med utgång direkt till Les Aigles, det inhängnade området. Inga murar där iaf och där är minst lika lantligt som i Lamorlaye ;)

Får och får, men man kan köpa för 85 cent :p

Jag känner igen det där, tyckte det gick väldigt fort att cantra första gången... :angel:

Liknande trådar

Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 353
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka