Sv: Hur värmer ni galoppörerna?
Det är precis som du säger, vi leder runt dom i ledvolten och sen cantrar dom till start. Ibland lite fortare och ibland lite långsammare.
Det finns också en del stela hästar som longeras en stund innan för att mjukas upp.
För ganska många år sedan fanns en tränare i Norge som "blåste" ut sina hästar i sandbanan innan lopp men han slutade med det. Har ingen aning om varför men jag antar att det inte funkade.
Det jag har läst och förstått, är att vid uppvärmingen frigörs röda blodkroppar från mjälten och det räcker faktiskt att man säger "Hej" till en del galoppörer för att dom ska få fullt påslag. Minns när Åsheim gjorde månatliga hälsokontroller på ett stort antal hästar, det var mycket viktigt att ta blodproven när hästarna fortfarande var halvsovande för att Hb värden skulle bli korrekta.
Så det verkar inte finnas behov av uppvärmning ur den synvinkeln.
Att en "stel" (fint ord för halt) häst "värmer ur" sin stelhet beror till stor del på att kroppen frigör adrenalin som gör att hästen inte känner att det tar emot. Praktiskt funktion hos ett flyktdjur!
De flesta tävlingshästar har ju lite krämpor men det brukar dom "glömma" ganska snabbt även utan "uppvärming". Om det är så illa kanske dom inte ska starta?
Det är alltid svårt att jämföra travare och galoppörer och under årens lopp finns det ett antal tränare som försökt låna metoder från travet men jag har aldrig sett någon som hållt på speciellt länge.
Det är två olika sporter med hästar som trots allt är ganska olika. Travet är mycket en tekniksport medan galoppen mer är råstyrka.
Vore kul att höra vad ni andra tycker. Vad det inte Miss QT som ridit för någon som började med intervaller och la av? Jag vet att Hans Adielsson hade en hel del idéer inom sådant. Tyvärr gick han ju över till travet helt och hållet.