Hur värmer ni galoppörerna?

T

travarn

Jag har funderat på det här ett tag nu, men inte riktigt vågat mig hit och fråga :D Jag undrar hur ni värmer era galoppörer före löp? Har hört att det mest är fråga om skritt vid hand, sen direkt ut på banan i galopp innan start. I travet är det ju tvärtom mycket värmning (ofta, inte alltid såklart), man joggar fram, sen testar man lite tempon, det är provstarter osv.

Dumförklara mig inte nu, jag har ingen aning om hur ni gör, är bara nyfiken :)

Sv: Hur värmer ni galoppörerna?

Det är precis som du säger, vi leder runt dom i ledvolten och sen cantrar dom till start. Ibland lite fortare och ibland lite långsammare.

Det finns också en del stela hästar som longeras en stund innan för att mjukas upp.

För ganska många år sedan fanns en tränare i Norge som "blåste" ut sina hästar i sandbanan innan lopp men han slutade med det. Har ingen aning om varför men jag antar att det inte funkade.

Det jag har läst och förstått, är att vid uppvärmingen frigörs röda blodkroppar från mjälten och det räcker faktiskt att man säger "Hej" till en del galoppörer för att dom ska få fullt påslag. Minns när Åsheim gjorde månatliga hälsokontroller på ett stort antal hästar, det var mycket viktigt att ta blodproven när hästarna fortfarande var halvsovande för att Hb värden skulle bli korrekta.

Så det verkar inte finnas behov av uppvärmning ur den synvinkeln.:devil:

Att en "stel" (fint ord för halt) häst "värmer ur" sin stelhet beror till stor del på att kroppen frigör adrenalin som gör att hästen inte känner att det tar emot. Praktiskt funktion hos ett flyktdjur!

De flesta tävlingshästar har ju lite krämpor men det brukar dom "glömma" ganska snabbt även utan "uppvärming". Om det är så illa kanske dom inte ska starta?:confused:

Det är alltid svårt att jämföra travare och galoppörer och under årens lopp finns det ett antal tränare som försökt låna metoder från travet men jag har aldrig sett någon som hållt på speciellt länge.

Det är två olika sporter med hästar som trots allt är ganska olika. Travet är mycket en tekniksport medan galoppen mer är råstyrka.

Vore kul att höra vad ni andra tycker. Vad det inte Miss QT som ridit för någon som började med intervaller och la av? Jag vet att Hans Adielsson hade en hel del idéer inom sådant. Tyvärr gick han ju över till travet helt och hållet.:angel:

För ganska många år sedan fanns en tränare i Norge som "blåste" ut sina hästar i sandbanan innan lopp men han slutade med det. Har ingen aning om varför men jag antar att det inte funkade.

Norsken skulle ha läst på bättre, uppvärmningen ska var lågintensiv ansträngning, inte maximal. :D

2-3 minuter lugn o fin canter innan start skulle vara fina fisken, då ökar den aeroba delen av energiförbränningen vilket leder till minskad mjölksyra.

När jag jobbade med galopphästar så hade vi en del hästar som jag red ca en halvtimme innan start, de andra leddes endast. Vi tränade en del intervaller på banan i träning. Ofta kunde vi cantra 1½-2 varv, sen skritta 1 varv för att sen gå fort.

Norsken skulle ha läst på bättre, uppvärmningen ska var lågintensiv ansträngning, inte maximal. :D

2-3 minuter lugn o fin canter innan start skulle vara fina fisken, då ökar den aeroba delen av energiförbränningen vilket leder till minskad mjölksyra.

Det var ju en norsk!:o

Och 2-3 minuters canter är nästan vad de flesta får när dom cantrar till start (utom Sune när PA rider, det tar eeeeevigheter och jag tror alltid att han håller på att dö :eek: när PA gör sin "tant på Djurgården" imitation). Det borde alltså vara ganska optimalt om man travar några steg bakom boxarna också.

När jag jobbade med galopphästar så hade vi en del hästar som jag red ca en halvtimme innan start, de andra leddes endast. Vi tränade en del intervaller på banan i träning. Ofta kunde vi cantra 1½-2 varv, sen skritta 1 varv för att sen gå fort.

Det är ganska vanligt att man gör så, jag brukar inleda med ett varv trav/hackcanter, sen ett varv vanlig canter och sen fort men det räknar jag inte som intervaller. Då väntar jag mig klockor och pulsmätare och det köret!:D

när vi kommer till en bana leder vi först hästen i ca 20min efter transporten, sedan görs den i ordning och vi tar ut dem 1h-50min före löpet eftersom att man på de flesta banor måst infinna sig i paradringen 50-45min före löpet. vi stretchar alltid hästen efter upp sadling!!

Jag vet att vi fick ganska många konstiga blickat när vi förutom trav galopperade sammanlagt 4-5 varv. Till saken hör att det här var lääänge :)sen.
Håller med att intervaller var kanske fler ordval.

Vi tränade en del intervaller på banan i träning. Ofta kunde vi cantra 1½-2 varv, sen skritta 1 varv för att sen gå fort.

Så tränar jag. Dvs på vår "natursandbana" som är cirka 600 meter kanske runt. 3-4 varv i lite växlande tempo men inte fort, skritt och sen 1-2 varv i högre tempo, alternativt backen i hög fart. Då är det riktigt tryck och sug framåt, efter de första varven.:D

JAg var på en föreläsning om pulsmätare samt träning med pulsmätare för bästa resultat m.m.
Den snubben hade satt sig in i en rapport där dom hade gemfört galopphästens uppvärmning, prestation samt återhämntning med travhästens. Dom hade mätt och tagit prover på både de ena och det andra.
Det dom hade kommit fram till var att inget påverkade prestationen bättre eller sämmre vilken uppvärmning som användes.
Det som skillde var återhämtningen efter loppet.
Han sa att rapporten visa att travhästen med längre uppvärmning hade bättre återhämtning.

Summan kan då tyckas att det borde vara bättre med lång uppvärmning i det långa loppet (läs livet). Men för stunden spelar det igentligen ingen roll för bästa möjliga placering.

HAr dock inga sidor där man kan läsa om detta. Vetenskapliga sidor så att säga.
Så jag antar att man får tro vad man vill.:)

Här finns en rapport om uppvärmingseffekter.

Den innehåller en studie som visar på en klart förbättrad prestation vid lite mer omsorgsfull uppvärmning av galopphästar. Däremot konstateras att travhästar traditionellt värms lite mer än vad som behövs, det gör att återhämtningen efter lopp tar LÄNGRE tid men påverkar inte prestationen.

Saxat ur rapporten:
I fältförsöket hade travarna eventuellt en onödigt hård uppvärmning med den långa varianten
med en hög värmebelastning som följd. De var mycket svettiga och hade en hög puls och
andningsfrekvens efter avslutad uppvärmning (dvs efter 10 minuters vila före själva
snabbjobbet). Fullbloden hade mycket små skillnader i resultaten mellan behandlingarna
vilket antyder att det inte skilde så mycket fysiologiskt sett mellan uppvärmningsstrategierna
för hästarna. Med den korta uppvärmningen hade fullblodshästarna dock en högre
andningsfrekvens efter snabbjobbet vilket indikerar att hästarna kan ha fått en större syreskuld
under arbetet dvs de var alltså sämre förberedda på det kommande hårda arbetet än när de
hade en längre uppvärmning. Efter den långa uppvärmningen sprang hästarna med ca 1
sekund mindre totaltid på själva snabbjobbet, vilket måste anses som ganska mycket på en så
kort sträcka (800 m). Detta överensstämmer med andras resultat (Grodjinobsky & Magel,
1970) men Karpovich & Hale (1956) har dock visat motsatsen, dvs att en uppvärmning kan ge
en långsammare tid. I Tyler et al. (1996) studie kunde inga skillnader i tid efter de olika
uppvärmningarna påvisas. Inom detta område borde mera forskning ske för att ge klarhet i
om uppvärmning ger snabbare hästar.

Det råder med andra ord delade meningar om hur galopphästar ska värmas, rent vetenskapligt iaf.

Jag kan tänka mig att det beror en hel del på individens psyke. Det varierar ju en hel del från häst till häst. Och stunden i ledvolten måste trots allt räknas in i uppvärmningen på somliga hästar som smågalopperar runt släpande på en tjock träckare.;)

Det som skillde var återhämtningen efter loppet.
Han sa att rapporten visa att travhästen med längre uppvärmning hade bättre återhämtning.

Summan kan då tyckas att det borde vara bättre med lång uppvärmning i det långa loppet (läs livet). Men för stunden spelar det igentligen ingen roll för bästa möjliga placering.

Och återhämtningen efter loppet är beroende på hästens kondition innan loppet så man måste rensa för det för att få ett rättvisande resultat. Hur man än vänder sig har man rumpan bak!:devil:

Det är sååå svårt att få fram "SANNA" resultat. Ska läsa uppsatsen som Topolino länkade till.

Jag kan tänka mig att det beror en hel del på individens psyke. Det varierar ju en hel del från häst till häst. Och stunden i ledvolten måste trots allt räknas in i uppvärmningen på somliga hästar som smågalopperar runt släpande på en tjock träckare.;)

Och ibland två! ;)

*kl*

Här nere tycker jag generellt sett att hästarna värms mer än i sverige.. Först träcks de när de kommer av transporten, sedan tas de ut ca 30 min innan loppet och träcks runt innan de ställs in för att få kissa oftast i samband med att loppet innan deras eget går. Sedan sadlas de när det loppet är över (sadeln kan för det mesta inte hämtas ut innan) och sedan är det till att gå ut igen innan ledvolten och sedan nedcantringen... Det blir många km om man har flera hästar! ;)

Men sedan har hästarna här nere mycket mer grundkondition också! :)

Vad intressant! Kan du inte berätta lite vad som skiljer i träningen som du tänker ligger bakom deras bättre kondition.:)

De tränas överlag mycket "hårdare" dvs cantrar/hackar längre sträckor... En normal tur tar runt 1 timme och de flesta tränarna hackar först ett par hundra meter och sedan cantrar de 1000-1500 m. Plus en massa skritt och minst 10-15 minuters trav innan. Banorna för cantern är ofta i uppförslut också. Men om hästarna hade tränats så hemma i Sverige hade de inte kommit ut ur boxen dan efter... :crazy: Förutsättningarna här är så pass mycket bättre! :) Hästar kommer tillbaka efter lopp på 2400 m och har i princip slutat blåsa när man är tillbaka vid stallet.

Och träckarnas grundkondition är nog bättre också!
Haha och är den inte det så blir den det! :p

Ok, tack, det var intressant, särskilt som hästarna väl går bättre i Frankrike överlag :o

Hur är det fördelat över veckan? Varje tur eller varierar det?

Liknande trådar

Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 353
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka