Hur/var göra marknadsundersökning?

Dreamer

Trådstartare
Jag går i hästföretagartankar men skulle behöva scanna av marknaden lite för att kunna göra en realistisk bedömning innan jag satsar en massa tid och pengar i nånting.
Ni som är företagare, hur började ni? Tog ni bara risken utan någon undersökning först? Vad är vanligt, hur går man tillväga?

Sv: Hur/var göra marknadsundersökning?

Min mamma har alltid velat jobba med hästar och hade länge tänkt sig ett innackorderingsstall.
Hon bestämde att det skulle bli tio boxar i den första omgången som skulle stå klar men att hon kanske skulle ta det stegvis, alltså typ tre boxar i taget eller så.
Men så när vi under sommaren började riva ut inredning och knacka golv så kom den ena hästägaren efter den andra och undrade hur det skulle bli.
Några ställde sina hästar på sommarbete i väntan på boxplats .

Mamma valde tillslut att chansa och bygga tio boxar på en gång.

Jag tror att behovet av marknadsundersökning varierar.
Vi bor i skåne = massor av hästar! Det kryllar av dem överallt.
Vår gård ligger på cykelavstånd från byn, det är ca 3 km, vilket gör att skolflickorna kan komma hit utan att vara beroende av föräldrarna.
Byn håller på att byggas ut på alla håll och det väller in villafamiljer med barn i ridskoleålder = några av dem kommer behöva boxplats, långsiktigt perspektiv.
Mammor med barn som blir så stora att de får tid över
osv...

Sen gäller det att sprida rycktet såklart. Vår första inack var mammas barndomskompis men också en av de där supersociala by-mammorna som pratar med alla, känner alla, är allas aerobicinstrutör mm

Du får väl fundera på varför just ditt företag lockar folk.
Prata med vänner och bekanta för att kolla intresset mm
Känns det lungt kanske du kan ha lite is i magen och satsa.

Annars kanske du ska sätta ihop en liten enkät och skicka ut och hoppas att folk vill svara.
Eller stå utanför konsum?:p

Lycka till!

Tack för ditt svar! Kanonbra, fick lite andra perspektiv också.

Mitt är en aning svårare eftersom det handlar om försäljning, och en hästras som ännu är ganska oetablerad i västeuropa.. men enkät hade varit smart, kanske en anslagstavla på en ridskola hade varit något.:idea:

Du har ju ett ganska svårt utgångsläge, då hästrasen inte är välkänd. Det är svårt att leva på att föda upp i Sverige idag. Jag känner många som försöker och ganska få som lever gott på det.

Så här blev det för mig.
Jag började med tävlingsstall.
Jag blev "tvungen" att starta företag när jag fick ett rätt bra sponsoravtal.
Under åren har det ändrats till träningsverksamhet och numera är tillridning den största inkomstkällan. har fortf kvar mina "egna" hästar i företaget, har även börjat avla lite för husbehov...

Mina "egna" hästar går minus och resten går plus.
Nettot brukar stanna på noll eller lite plus.

Jag annonserar inte om tillridningsverksamheten då den är i så liten skala, jag har fullt upp ändå.
Ett gott jobb är bästa reklamen.

Ja, det är sant. Jag hade dock inte tänkt föda upp själv utan köpa 3-4-åringar eller lite äldre men inte så mycket utbildade, rida in/till dem, eventuellt tävla någon klass och därefter sälja.
Det är ju halvblodshästar så de skiljer inte mycket från de svenska hbl förutom temperamentet (de här är generellt sett lite snällare) och så har de lippizanerblodet i sig som gör att de får de något kraftigare, välvda halsarna.

Vad kan man sälja en individ för, som är frisk, ridbar, god exteriör, rätt så välutbildad, kanske tävlad i dressyr i de lätta klasserna, men med för oss okända föräldrar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar