Hur var det nu igen...?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jet
  • Startdatum Startdatum
J

Jet

Hur länge efter kastrering, kan hingsten (valacken) fortfarande bli pappa?

Min kära Zilveradoh blev av med kulorna i onsdags.
Han har blivit enormt hingstig de senaste veckorna, sedan han åkte till stället där han nu håller på att köras in.
Nytt ställe och nya hästar (varav en hel del brunstiga ston), gjorde tydligen att hingsten i honom vaknade till liv! :crazy:
Efter att ha tagit sig ur hagen flera gånger, nästan "mördat" deras lille shettishingst och slitit sig och rusat över både folk och skottkärror (för att komma till något tjusigt sto), så bestämde jag mig snabbt för att han skulle kastreras!! :eek:
Dessutom har han stora koncentrations-svårigheter när han ska tömköras, om det finns andra hästar i närheten. Han måste ha koll på allt och alla!
Dock fungerar det väldigt bra när han är ensam. :)

Han har tappat en del i vikt oxå. :( Men det kommer förhoppningsvis ändra sig när han lugnat ner sig som valack, hoppas jag! :)
Hur lång tid brukar det ta innan hingstbeteendet försvinner? Han har ju precis fyllt ett år.

Han blir kvar på inkörning en/ett par månader till. Kan han gå ihop med stona när han kommer hem sedan?
Mamman är på betäckning just nu, så hon kommer förhoppningsvis vara dräktig. :love:

Jaså gossen har blivit av med kulorna nu! ;) :D

Jag vet inte riktigt vad som gäller...men var med min welshponny på utställning och blev tillfrågad om när han kastrerades...och då svarade jag 14 dagar sedan och då ville de att jag skulle ha honom på bra avstånd till stona eftersom han fortfarande kunde betäcka. :)

Jag undrar om det inte finns någon annan tråd med ämnet? :confused:

Beroende på hur hingstig han är så...så varierar tiden också för när takterna går ur honom.Min var hingstig 1 år efter ungefär...men han var också extremt hingstig.Medans andra lugnar sej efter ett par månader bara. ;)

Japp! Kulorna försvann momentant! :D

Jag tyckte faktiskt att han redan hade lugnat sig igår, men det kanske bara är inbillning? :confused:
Brydde sig inte om stona ett dugg. Bara busade med den äldre valacken som han går ihop med nu. :)
Får hoppas hingstigheten försvinner lika snabbt som den kom!

För övrigt så ser såren jättfina ut och han är knappt något svullen. Lite, lite feber har han.

Efter tre vickor är spermierna borta, så är det ju lugnt på det viset.
Dock kan de ju fortfarande vara så hingstiga att de vill och kan betäcka, och då får man vänta längre.

Så kulorna har rullat nu. Kanske lika bra! Nu kan han lägga energin på tillväxten istället och slippa oron. Gratulerar! :)

Imorgon hämtar vi hem Francess + fölis (Tequila) från hingsten, det har blivit två lyckade språng med tokbrunstigt sto. Skönt att det räckte med två i år och jag längtar jättemycket efter att få hem dem igen! :love:

Ja, det känns bra att ha det gjort! :)

Nämen! Jag visste inte att du skulle ha fler föl efter Francess! :)
Vad blev det för hingst denna gången då?

Är allt bra med Tequila?

Svarta tog sig inte på första försöket. :( Det blev fem språng då, sen tyckte jag att det var nog. Men Svarta fortsatte brunsta i nästan en vecka till! :eek:
Men nu verkar det bättre. Betäcktes 28/4 tom 4/5 (4 språng) och slog ifrån 6/5.
Så nu väntar jag spänt på ultraljud runt den 21!! Hoppas, hoppas!! :bump:

Hur går det med ungstoet då? Dräktig?

Vad trist att hon inte tog sig på första. Hoppas det gick bättre nu. Håller tummarna. :)
Sådanna ggr är det bra att vara ute i god tid, så blir det inget sent född föl även om dom inte tar sig först. :)

Ahhh en ny stjärna på gång! :D

Kul att du satsar på kallblodstravare! :)

Tack för tumhållning! :D

Ja, det var nog bra att vara ute i god tid. Hon har ju varit ett "krångelsto" innan jag köpte henne. Förra ägarna fick henne inte dräktig på 3 år. (Hade tre föl innan).
Men så gick det ju så lätt förra gången (med Zilver), så jag trodde det skulle göra det igen... :crazy:
Men, men. Vi får snart se. Jag vill ha hem henne NUUU! Hon har snart varit borta i två månader! :eek:

Jag får väl hålla tummarna för Queens fölning nu då! :)

Just det! En ny stjärntravare föds nästa år!! :D

Och blir det ingen travare av den, så blir det en helt uuunderbar barockhäst!! :idea:

Med tanke på hur pigg och fräsch hon är så varför inte? 21 är ju ingen ålder för ett avelssto! Det blev Hamilton 904.

Tequila mår bra, men jag har ju inte sett dem på drygt en vecka, så jag har ju inte sett dem själv. Däremot började Tequila fälla fölpälsen för ett par veckor sen och ser ut att bli mörkfux!

Hoppas det går bättre den här brunsten med Svarta! Kommer du fortfarande att behålla Zilver?

Åh, jag tänkte inte på åldern! Hade bara för mig att du inte skulle ta fler föl efter henne, men jag minns väl fel. :o

Ja, jag tänker nog behålla Zilver! Finare pojk finns inte! :love: Men det är faktiskt MÅNGA som har frågat om han är till salu! :eek:

Du glömde berätta om ungponnyn! (Vad var det hon hette nu igen? Ronya?) Blev hon dräktig? :)

Anledningen till att jag först inte tänkte betäcka om stoet var att jag var rädd att hon var för gammal/sliten. Men det har hon verkligen visat att hon inte är! Hon är dessutom i bättre form både fysiskt och psykiskt än hon var för ett år sen, så vi kör på det.

Ronya är troligtvis inte dräktig. Hon verkade ju ha en ganska svag och otydlig brunst, så efter ett (något misslyckat) språng fick hon åka hem till våra vänner en bit härifrån på bete i stora, kuperade hagar med deras hästar. Det tog inte två dagar så tokbrunstade hon för deras arabhingst! Så det verkar som om polletten fallit ner nu, hehe. Hon försökte t.o.m. ta sig in till hingsten... Vi gör ett försök på nästa brunst istället, så får vi se hur det går då! :)

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Qosack
·
Hästhantering Jag har sedan några veckor tillbaka en ny hyresgäst i stallet. Stallet är litet och det är totalt 4 boxar, varav 3 just nu används...
Svar
16
· Visningar
2 207
Senast: Kim_N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur