Hur vanligt?

Fibusen

Trådstartare
Ett sto i förra stallet jag stog i skulle ha fölat nu i slutet av april,men det visade sig att hon kastat fölet.. Tråkigt för ägarna och alla inblandade..

MEN,första gången hon betäcktes,alltså förra våren,så vart hon dräktig med tvillingar,och en togs bort,det som vart kvar kollades i höstas/vintras (??)och allt såg bra ut..Fölis levde,men sen så har hon nån gång efter det kastat.

Har nu hört att hon är dräktig nu,men med tvillingar IGEN.. Alltså så ska ett tas bort nu i dagarna..

Är detta vanligt eller kan det vara nått "fel" på stoet? Först dräktig med tvillingar,sen kastar hon,betäkts igen,och blir dräktig med tvillingar igen...

Sv: Hur vanligt?

Vissa ston släpper 2 eller fler ägg. Har man då bra semin så finns risken för tvillingdräktighet. Jag hade själv liknande problem med mitt sto. Fick ta bort 2st tvillingdräktigheter efter varandra samma säsong. Sista så släppte hon bara ett ägg och blev dräktig.

Varför stoet kastat kan ha hur många anledningar som helst. Det behöver dock inte vara något fel på stoet pga att hon kastat en gång, det händer tyvärr.

Tänkte mer på om det är fel på stoet för att hon bara blir dräktig med tvillingar.. Att dom kastar händer ju som sagt även fast stoet är 100% friskt och välskött,så undran över att det ska vara fel på stoet kommer inte av att hon har kastat sitt första föl utan hur det kan lyckas bli tvillingar X2...

Kan tilägga att det är semin.

Fel och fel, släpper de dubbla ägg så blir det ofta tvillingar, precis som Bellini skriver.
Då får man vara nogrann och kolla upp dom.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka