Hur vanligt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoLinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 591
M

MangoLinda

Hur vanligt är det att människor smittar hästar med ringorm? och hur vanligt är det tvärtom?

Sv: Hur vanligt?

Ofta är det vi människor som är smittspridare av allehanda bakterier och virus, och förser hästen med smitta. Att bli smittad av en häst som har ringorm är inte alls svårt, snarare skall man vara glad om man slipper det beror på hur försiktig man själv är när man behandlar hästen.

Det är väldigt lätt att sprida ringorma vidare, te x på hästen bara genom att borsta av den kan göra att angreppen ökar i omfång.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 282
Senast: Blyger
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
600
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
275
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V