hur vanligt är detta?

L

limesquach

Har en liten fundering till er som kan galopp.
Jag och min fru äger ett fullblod
Då vi inte kan något om galopp lämnades denna lillkille till amatörtränare.
Referenser togs från folk innan.
Licingavtal+kontrakt skrevs.
Killen skulle enligt kontraktet användas till galoppträning och galopptävling.
Tränaren skulle under denna tid stå för skötsel innefattande bla avmaskning och vaccinationer.
Det stog också mycket mer bla skulle tränaren regelbundet rapportera hur det gick m.m

Tiden går inget händer, ringer jodå han skall starta får datum och plats.
Vi planerar då givetvis att närvara, kikar i startlisor när det är dags. Hittar inte Killen.
Försöker få tag i tränaren för att få veta vad som hänt, har Killen skadat sig, är han inte i konditon osv
Får inget svar om Killen bara SMS typ har inte tid just nu..
Efter mycket om och men hämtar vi Killen efter viss tid får vi hem passet.

Följande uppdagas vid hemkomst
Annan tränare kom ut och bedömde Killens skick samt att veterinär var ut och kikade
1. Killen i bra hull, dock drogs slutsatsen av både veterinär och tränare att Killen inte gått i galoppträning. Detta då hullet var alldelles för gott samt att muskler saknades.

2. Tränaren har struntat i att vaccinera.
Innebär alltså att Killen varit helt utan skydd här är det alltså bara att börja om från början med alla vaccinationer samt hoppas han håller sig frisk till vaccineringen är klar.

Nu har ju jag och frugan blivit lite "brända" av denna händelse...
Så min undran törs vi lämna bort honom igen för träning?
Vi tog ju referenser på föregående tränare och fick bara höra gott.

Hur garderar man sig för att inte detta händer även nästa gång?
P.s givetvis är vi glada åt att inget hänt Killen och att han kom hem välbehållen
mvh Lime

Sv: hur vanligt är detta?

Ingen som vill/kan svara?
Vill ni inte svara här på forumet skicka pm.
Vi är ytterst tacksamma för alla råd och tips.
mvh Lime

Va tråkigt att ni har fått en dålig introduktion till galoppsporten. Det finns många seriösa amatörtränare och alla proffs är väl inte helt seriösa heller men en proffstränare har ögonen på sig lite mer. Enligt reglementet ska amatörtränare inte träna andras hästar även om det är ganska vanligt men då är det oftast åt goda vänner.

I ert fall verkar hästen inte ha tagit någon skada, den är i gott hull och mår bra. Att den har missat träning kan bero på en rad anledningar - problemet verkar främst vara i kommunikationen mellan er och tränaren.

Det framgår inte hur gammal hästen är men om det är en två- eller treåring så är det bara att se till att få hästen vaccinerad och skicka den i träning. Den tränaren som tittat på hästen, var h*n intresserad av hästen? Annars är det bara att kolla in proffstränares statistik och ringa och se om dom är intresserade och om personkemin verkar stämma. Tränarnas statistik, adresser och telefonnummer hittar ni på galoppsport.se

Lycka till!

Hej och tack för råddet.
Vi trodde att vi "garderat" oss då hur ska jag uttrycka det?
Hmmm vi kan säga så här fullständigt kontrakt skrev flera sidor.
Allt fanns med vad som skulle göras hur Killen skulle skötas m.m

Vi har ju även följt upp och då fått svar som Jo allt går bra..
Vi har nu gjort detta osv..

Men inget har hänt ingen kvalning ingen utomstående har sett hästen på en bana osv.

Uppenbarligen har Killen enbart gått i hage och inte gjort något alls.
Hade vi vetat detta hade vi istället haft honom hemma och istället ridit.
mvh lime

Det är jättesvårt att uttala sig om detta fallet. De flesta tränarna tar inte en häst i träning utan att vilja träna/starta denna.

Det brukar ta minst 6 månader att träna upp en häst för kval. På banorna är det så många hästar att det är mer eller mindre stört omöjligt att säga om en häst har varit där eller inte, i så fall ska den var mkt lätt att känna igen. Mina hästägre brukar komma och titta när hästarna ska gå fort och hälsa på i stallet så ofta de kan det ger mig en bra chans att berätta hur långt hästen har kommit och var vi ligger i planeringen.

Hoppas att du hittar en bättre lösning till din häst.

Tack för svaret förstår att det kan vara svårt att uttala sig, när man inte vet allt..
Men tränaren ifråga har haft Killen cirka 1år så tiden borde nog räckt till för start.
Ja vi vet att vi gjort fel som inte besökt Killen oftare men pga avståndet.
Vi finns långt norr upp tränaren nere i Skåne...
Sedan har vi ringt och fått löften om att Killen ska starta men det har aldrig skett.
När vi började undra varför, om Killen inte passade för galopp om han var skadad eller om det var något annat som inträffat var tränaren oanträffbar.

Vet inte riktigt vad vi skall tro, men vi har pratat med andra tränare och dessa säger att det max borde ta 9 månader.

Vi har än i denna dag efter att Killen varit hemma ca 1 månad fått något besked om varför...
En förklaring skulle ju kunna vara att tränaren struntat i vaccinationerna. Om vi förstått saken rätt måste hästen vara vaccinerad för att starta.

Du har helt rätt i att hästen måste vara vaccinerad för att kvala starta men det räcker men om man nu har missat en vaccination så är det bara att börja om och efter de två första får hästen starta.

Vem har ridit hästen i träning??? Det kan vara en bra väg för att ta reda på vad hästen har gjort.

Hej igen som du förstår vill vi inte här på forumet varken sätta ut namn på Killen (går ju att kika på ATGs sida vem som då haft honom)
eller sätta ut namnet på tränaren.

Det som avtalades i kontraktet samt det som sas vid våra samtal så var det tränaren själv som red.

Nu är ju detta med stort? eftersom vi inte får några svar från tränaren.
Avser då våra frågor om hur mycket han är riden osv..
Som du nog sett i vårat tidgare inlägg har annan tränare samt vet undersökt hästen när han kom hem.
Killen var då i mycket gott hull och utan muskler.
Slutsatsen som är dragen av detta är att han troligen enbart gått i hage med bra bete.

Slutsats 1 år är alltså bortkastat.
Han kunde dels varit kvalad och startad om han nu inte passar till galopp skulle vi ha hem honom och istället satsat på "vanlig" ridning.
mvh lime

Usch vad trist att läsa!
Sa tränaren något om er hästs potential eller är kommunikationen helt "noll" nu?
Det går ju aldrig att helgardera sig att tränare sköter sig, med mindre än att man håller regelbunden kontakt både på tel och besök... jag tror ni har haft otur, helt enkelt och inte fått det ni betalat för - och det är synd!
De allra flesta tränare och jockeys är jätteseriösa, men som överallt, finns det folk som inte orkar av olika anledningar - vad det nu har berott på i det här fallet. Kanske hästen inte verkade lovande, eller gjorde de tider man ville och "tröttnade" utan att vilja/våga säga något. Kanske ryttare och häst helt enkelt inte kom överens?
Rak kommunikation och att man kommer personligen överens är nog jätteviktigt när man har en häst i träning!
Jag hoppas det går bra för Killen!!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 902
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 829
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar