Hur vanligt är det med sjuka hästar?

T

Trixieh

Hej alla glada :D

Jag har nyligen börjat rida igen efter ett uppehåll på 3-4 år. Red aktivt från att jag var 4 till runt 12, nu är jag 15. Självklart kom drömmen om att skaffa häst tillbaka när jag började igen.. Det är absolut inte aktuellt just nu, men det skadar ju inte att börja lära sig en del.

Har googlat runt lite om sjukdomar och hittat ganska många hemska saker.. Är det vanligt att hästar får sjukdomar så dom får bestående men eller kanske t.o.m. dör? Jag förstår att detta är en ganska svår fråga eftersom det beror mycket på hur man sköter hästen. Vill bara veta på ett ungefär. Har ni haft hästar som blivit jättesjuka eller dött? Vad orsakade det?

Tacksam för alla svar ^^

Sv: Hur vanligt är det med sjuka hästar?

Att hästen får så svåra sjukdomar att den får men för resten av livet eller tom dör är enligt min erfarenhet inte så jättevanligt. Däremot är det nog betydligt vanligare att hästar får skador som ger men för resten av livet, men som i olyckliga fall kan leda till att man måste avliva hästen. Kan vara att hästen får en spark i hagen så den får sprickor både här och var, den går omkull, halkar, blir påkörd av en bil osv osv.

En sjukdom som tyvärr är rätt vanlig och som kan ge men för livet är fång. En häst som haft fång en gång löper i många fall en ökad risk att få det igen vilket gör att den är oerhört känslig för t.ex. foderbyten, den kanske behöver specialfoder resten av livet och den kan kanske inte gå på bete som andra hästar utan måste gå i en hage med extremt lite gräs.

Rent generellt tycker jag man kan säga att risken för skador som ger bestående men är större än risken för sjukdomar som ger bestående men. Sjukdomar kan man i många fall skydda sig ganska bra mot om man tar sitt ansvar som hästägare dvs man ser till att fodret är av bra kvalité, att fodret är anpassat för hästen, att hästen är ordentligt vaccinerad, att den blir avmaskad när den behöver det, att det inte finns några giftiga växter i hagen hästen kan äta av misstag, att man har hästen i ett seriöst stall där alla är lika måna om hästens hälsa som man själv är, och kanske inte minst, att man inte drar sig för att kontakta en veterinär om hästen verkar sjuk på något sätt. Precis som hos människor är olika åkommor lättare att behandla på ett tidigt stadium, ju längre man väntar desto svårare blir det att behandla och desto mer lider hästen.

Sen kan hästen absolut bli sjuk trots att man gjort "allt" i sin makt för att förhindra det. Fästingburna sjukdomar är svåra att skydda sig mot till 100% t.ex.

Som du kan läsa på den här siten och på fler instänser är det mycket foder relaterad sjukdom, fång, IR häster, mag-tarm storning.

Jag har precis haft veterinären ute för första gången på tre år (undantaget vaccinationer) så det är inte BARA sjukdomar och skador... man kan klara sig bra också ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 876
Hästvård För att göra en lång historia kort: Vår granne har ett ponnysto som är 26 eller 27 år. Hon går ensam i en stor gräshage dygnet runt, har...
2
Svar
21
· Visningar
3 876
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 973
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 553
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Halvautomatiska vapen?