Jag har flera kreditkort, och snurrar större delen av månadens inköp på ett av dem (med rätt bra bonus
).
De andra har jag om jag behöver göra jobbutlägg, och ett som är "katternas" som är en extra säkerhet om något skiter sig ordentligt.
Inget av dem har några avgifter, och jag föredrar att ha betallösningar hos flera olika kortutgivare eftersom det inte är helt ovanligt att det strular hos någon ibland.
Anledningen till att jag mestadels använder kreditkort istället för betalkort är att kreditbolagen ofta har bättre villkor gällande om kortet blir kapat, ofta är ett krav utomlands, och ofta har vettiga bonussystem. Ibland finns även prisgarantier, och inte sällan olika typer av försäkringar (tex den klassiska reseförsäkringen om man betalar större delen av resan med kortet).
För mig gör det ingen skillnad om det är förra månadens utgifter jag betalar på fakturan, eller denna månaden direkt från kontot, jag vet ju ändå hur mina ekonomiska ramar ser ut. Vet man med sig att man lätt spinner iväg kanske inte det är en lika bra idé.