hur vanligt är det med brusten halspulsåder?

sommarvind

Trådstartare
Hör allt oftare att hnästar trillar ihop med brusten halspulsåder :crazy:varför sker det? Finns det symtom eller bara händer det?

Sv: hur vanligt är det med brusten halspulsåder?

"allt oftare"? Hur ofta då? Känns inte som jag hört om någon :crazy:

Antar att sådana bristningar beror på ett aneurysm(missbildning) på artären, missbildningen är inte lika stark som resten av den muskulösa artären som ju tål väldigt högt tryck i vanliga fall. På människor kan aneurysm ibland smärta en tid innan det tillslut smäller, men oftast bara smäller det vid ökat tryck. Tex om man är trög i magen och kämpar lite väl hårt :crazy:
Tror att det är vanligast med såna här missbildningar på artärerna i hjärnan dock, eller iaf att det är vanligare att dessa brister och orsakar dödsfall.

Om detta är vanligare på hästar nu så kan det kanske bero på att vi tränar tävlingshästarna till att verkligen ta ut sitt allra yttersta, och då blir sådana missbildningar förståss tillslut överbelastade och brister.
Sedan kan jag tro att man "förr" kanske inte obducerade hästar i så stor utsträckning, och då visste man ju inte vad som orsakade ett plötsligt dödsfall.

Sedan undrar jag om de fall du menar verkligen är bekräftade med denna orsak? Annars läser man ju ofta om hästar som dött knall och fall och då skriver man att man kanske misstänker tex brusten kroppspulsåder. Sedan får man kanske aldrig veta vad orsaken verkligen var.

Tycker inte man hör det oftare nu än för ett par år sen. Det händer både människor och djur. Hockeyspelare som faller ihop på rinken, fotbollsspelare likaså, hästar som stupar vid träning/tävling. Missbildningar på aortan är något man ytterst sällan undersöker och därmed hittar, det görs om det finns särskild anledning. Vissa individer har oturen att detta spricker vid ansträngning. Och det behöver inte vara någon större ansträngning. Har en bekant vars häst var ganska stressad av att vara inne själv. Hon kom in i stallet först en dag, blev ensam knappt fem minuter men det räckte för att aortan skulle spricka och hon rasade ihop i boxen.

Kanske har ngt med den moderna "rollkuren" att göra eller felaktig träning.

Runaway nämde ju att det även kan inträffa p.g.a. okunnig hästhantering, kanske därför det för dagen är vanligare??

Runaway nämde ju att det även kan inträffa p.g.a. okunnig hästhantering

Gjorde jag? :confused: Det var inte vad jag ville få fram i alla fall. Att sånt här kommer ske är i princip omöjligt att förutse och inget man därför förebygger i sin dagliga hästhantering mig veterligen.

Gjorde jag? :confused: Det var inte vad jag ville få fram i alla fall.

Det framkom i alla fall för du skrev Citat: Har en bekant vars häst var ganska stressad av att vara inne själv. Hon kom in i stallet först en dag, blev ensam knappt fem minuter men det räckte för att aortan skulle spricka och hon rasade ihop i boxen.

Kan man tolka det på annat sätt än att det brister i kunskap när man vet att man har en häst som blir stressad av att vara ensam och trots det tar in den först i stallet??

Jag kan det i alla fall inte men du får gärna förklara lite närmare så även jag förstår.

Det jag tycker du fick fram väldigt bra va en tankeställare till e.v. andra som skulle ha gjort på samma sätt men nu med bättre kunskap skulle tagit in en sådan individ i "mitten".

ja visserligen, men man räknar ju knappast med att hästen ska dö av det heller. Hon var inte hysterisk av att vara inne själv, det handlade om att lite oroligt stå och titta ut genom fönstret, vandra några varv och "stressäta" lite. Men just den dagen räckte det för att hon skulle störta i golvet.
Jag menar inte att dessa aortabristningar och dödsfall av dessa beror på "okunnig hästhantering"

Jag tycker det war smart... Bättre stressa hästen i stallet för att se om den ewentuellt har en mycket owanlig missbildning/defekt än att den kollapsar på nästa upplopp! :devil:

Brusten halspulsåder är ingen wanlig dödsorsak och har inte heller ökat i frekwens.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: iNHALE
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar