Hur vanligt är det att kastrera hund hanar?

C

Cronis

Ja...?
Hur vanligt är det?!
Blir det någon skillnad på hunden, lugnare?! Mindre vaktig?

Sv: Hur vanligt är det att kastrera hund hanar?

Vi har flera grannar som kastrerat sina hanhundar i vuxen ålder. De hundarna är precis som vanligt, men reagerar inte när tikarna löper. Den som senast kastrerade sin 6-åriga JR var hos oss tre veckor efter kastreringen för att testa med vår löptik och hanhunden rörde inte en min.
Vad jag har förstått ändras inte inlärda hanhundsbeteenden som hanhundsilska etc. Då ska hunden kastreras innan sådant uppträder. I vissa fall har jag hört att hunden kan bli lugnare och ha lätt att lägga på hullet, men jag vet inte om det verkligen är så för de jag känner har som sagt haft samma hund även efteråt.

Ok...
Jag bara undrade för vi brukar ha hand om en 1½årig JR, som inte är kastrerad. Men han är såååå hetsig.
(kan ha med ras å uppfostran och ålder att göra åxå)
Jag å sambon diskuterade då detta om kastration på hund. Jag vet inte hur pass vanligt det är, men vet att man gör det på katt, (å häst såklart).

Men jag insåg rätt snart att denna hunds beteende skulle förändras om han kastererades. Jag kan givetvis inte påverka det då det inte är min hund.
Men nu när vi hade honom sist va han jätte lugn, (mot va han va sist). Och då raderade jag mina kastrations-tankar om just den hunden.

Men jag funderade ändå, rent allmänt.

Kastrerade min Parson vid ca ett års ålder... Det blev en stor skillnad... Han va rätt översexuell innan och lugnade sig direkt.. Nu bryr han sig inte ens om när tiken hemma höglöper... Hur skönt som helst... Ska man inte ha hunden till avel så ser jag ingen anledning till att behålla kulorna heller, man slipper ju en massa besvär...

Så resonerade jag oxå, att ska man inte avla med den så...?

Men som sagt, inte min hund...

mian1 skrev:
Vad jag har förstått ändras inte inlärda hanhundsbeteenden som hanhundsilska etc. Då ska hunden kastreras innan sådant uppträder. I vissa fall har jag hört att hunden kan bli lugnare och ha lätt att lägga på hullet, men jag vet inte om det verkligen är så för de jag känner har som sagt haft samma hund även efteråt.

Exakt!

Kastrering förändrar bara hormoniella "problem". Inte hundens syn på dig som ledare. Det är värt att komma ihåg.

Jag tycker personligen att kastrering är en god idé om man har en hane som gnäller vid dörren, inte äter, inte finner någon ro eller sticker till tikar så fort någon löper i grannskapet.

Att kastrera oregerliga hundar är mer av ett lotteri. Man vet kanske inte innan vari problemet ligger. En olydig hund blir inte lydig för att testiklarna saknas.

Katter kastrerar man ju rutinmässigt mer eller mindre. Någon som vet varför det är så ovanligt att kastrera hundar?

ako skrev:
Katter kastrerar man ju rutinmässigt mer eller mindre. Någon som vet varför det är så ovanligt att kastrera hundar?

Jag undrar ju det åxå!

Fram till för bara några år sedan var det faktiskt FÖRBJUDET att kastrera hundar (både tikar och hanar) i Sverige, om det inte förelåg medicinska skäl, vilket skulle konstateras av veterinär.

Kanske det är därför som kastrering ännu inte blivit så vanligt.

En av orsakerna till att det så länge var förbjudet är, vad jag har hört, att vi med vår stränga svenska lagstiftning ang. hundhållning inte hade problem med lösspringande hundar och oönskade valpar, och därför inte skulle behöva kastrera. Vet dock inte hur sant det är.

För övrigt så heter det kastrering när det gäller både hane och tik, och inte som en del felaktigt säger sterilisering när det gäller en tik.

Denna text har jag saxat från Agria's hemsida:

Fördelar och nackdelar att kastrera
Det finns många myter om kastrering. Mår tiken verkligen dåligt av att inte få ha en kull med valpar? Kommer hanen att känna sig stympad? Blir hunden fet och slö? Nej, faktum är att det finns många fördelar med att kastrera en hund i tidig ålder.

Varför kastrera?
Kastrering innebär att testiklarna avlägsnas på hanhunden, medan livmoder och äggstockar tas bort på tiken. Båda förlorar då förmågan att fortplanta sig och tiken kommer heller inte att löpa. Att kastrera en hund är ett relativt enkelt ingrepp hos hanhundar. Hos tikar är dock ingreppet större. Normalt repar de sig väldigt fort efter operationen.

Om din hund inte är ett potentiellt avelsdjur eller en utställningshund finns det flera fördelar med en så tidigt kastrering som vid sex månaders ålder. Till exempel minskar risken för juvertumörer och prostataproblem drastiskt. Du slipper också bekymmer med oönskad dräktighet och hanhundar som matvägrar och ylar för att grannskapets tikar löper.

Många gånger är hanhundens temperament anledningen till att ägaren vill genomföra en kastrering. I de allra flesta fall blir hanen lugnare och könsdriften försvinner till stor del. Dock kan exempelvis revirmarkering och aggressivitet finnas kvar även efter kastreringen om den gjorts efter det att hunden utvecklat vanorna.

Kommer min hund bli fet?
Hälsomässigt är fördelarna med tidig kastrering många, men nackdelarna har också diskuterats i veterinärkåren. Man har menat att tillväxten hämmas hos tidigt kastrerade djur men amerikanska studier har visat att så inte är fallet. En hane som kastreras före puberteten utvecklar dock aldrig den vuxna, okastrerade hundens muskelmassa. Tikar kan drabbas av urininkontinens efter kastrering, men det kan oftast behandlas framgångsrikt: I vissa fall kan en förändring av pälskvaliteten ske hos kasterarde hundar.

I flera studier menar man att ämnesomsättningen i vila är lägre än hos intakta djur vilket betyder att de kastrerade hundarna har ett lägre energibehov. Men med en minskad mängd utfodring eller ökad motion bör inte din kastrerade hund bli tjock eller slö.

Kastrerade hundar är friskare
Det är en myt att tikar mår bättre om de får valpar. En hane mår ofta bra av att slippa stressen med revirmarkering och dominans. Ofta drar vi paralleller till oss själva och att det är därför vi avhåller oss från att kastrera våra husdjur.

Men i USA är det till exempel mycket vanligt att kastrera hundarna i tidig ålder, mycket för att minska oönskad reproduktion men också för att studier visat de många fördelarna som till exempel att djuren håller sig friskare längre.

min kille kastrerades som 1,5-åring och på honom märks ingen skillnad. han fick t o m MER mat efteråt! han reagerar inte så mkt på min tik när hon löper, däremot upptäckte jag för någon vecka sedan att han reagerar kraftigt på vissa andra höglöpande tikar (vi har på något mirakulöst sätt bara träffat en annan tik som höglöpt, henne har han aldrig brytt sig om). det var på träning och han gnydde, var okoncentrerad och allmänt orolig...

en nackdel med kastration är att andra hundar kan reagera negativt på den kastrerade. tål att tänkas på om man ofta träffar andra hundar.

Glöm inte bort att även om hanen är kastrerad så kan den fullfölja parning.... Min lyckades under ett ovakat ögonblick med kompisens tik.. Av någon anledning så är han så vansinnigt kär i just henne...

fast det spelar inte så stor roll eftersom tiken inte kan bli dräktig.

cillamuffins skrev:
fast det spelar inte så stor roll eftersom tiken inte kan bli dräktig.

Sant.. dom sitter inte ihop särskilt länge heller, nån minut bara..

"en nackdel med kastration är att andra hundar kan reagera negativt på den kastrerade. tål att tänkas på om man ofta träffar andra hundar"

Bra när det inte är så långt, då förstår jag fortfarande! ;-)

Skämt å sido, gäller ovanstående för både tikar och hanar?

*morr*

ja. hanhundar brukar svara med att rida, tikar med att allmänt trycka ner. vissa blir dock störtförälskade och går genom eld och vatten för att vara nära min hund ;)

Jag menar om andra hundar reagerar likadant på både kastrerade tikar och hanhundar?

Det kan visst bli otydligt även när jag skriver!!! ;-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike...
2
Svar
22
· Visningar
1 500
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar