Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Gabriol

Trådstartare
Hur vänjer ni era unghästar vid sadeln?

Ska man ta det lugnt i början och vänja hästen vid sadeln och att bli ledd med den på innan man låter den känna på den i trav eller galopp? Eller lägger ni på sadeln och släpper lös hästen så att den får bocka och känna efter själv?

Vad tycker ni är bäst? :)
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Där jag har jobbat så har vi kört på metoden "sadel på och släpp lös i ridhuset"
Har fungerat utmärkt och det mest dramatiska som hänt var när min nuvarande häst lyckades hoppa upp på halmbalarna vid kortsidan :eek:
Han stod två balar högt och funderade på hur han kom dit men sen så hoppade han ner igen.

Har nu i min närhet en sadeltvångshäst och där är nog inte den metoden så lysande.
Hade man känt att hästen var väldigt spänd eller bekymrad så hade jag nog haft den i lina så att den inte skulle skade sig själv om den fick ett panikanfall.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Jag gick med min i början och sen hade jag ute henne på en longerlina.
Men jag började med en tömkörningsgjord så hon redan var van vid att ha något som tryckte runt magen.

Lägger till lite:

Spänn sakta, ett hål i taget , låt den röra på sig och spänn ett håll till osv. :)
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

När vi red in min häst så började vi att tömköra ut i skogen med gjord på ett tag. Sedan la jag på sadel och så tömkörde+promenerade vi ut i skogen i skritt. Hon var aldrig direkt spänd över sadel och så, så när vi testade trav och galopp på lina så hände inte mycket mer än att hon sköt rygg lite de första sprången sen la det sig.
Jag tror att det är olika för alla, men för oss så var det ett bra sätt. Lugn och kontrollerad början -så fick hon vänja sig i lugn och ro.
Men jag tror att varianten att släppa dem och låta dem bralla av sig tills de själva upptäcker att det inte händer nåt mer än det som redan hänt funkar säkert också.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Så har jag gjort med dom som jag fått vara med från början med också. Om dom är vana vid täcken så brukar tömkörningsgjorden inte vara ett problem och lika så är dom vana med gjord och schabrak så är sadeln inte speciellt konstig den heller. Tycker det brukar bli minst upprörda känslor över sadeln på det sättet men det förutsätter ju att man har ordentligt med tid för varje häst.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Ja precis, glömde säga att jag hade schabrak på med :)
och som du säger -så förutsätter ju detta sätt att man har gott om tid. Jag hade bara min lilla tant så där var det verkligen gott om tid.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Mina har varit vana med täcken och gjord med schabrak innan sadel så det har aldrig varit någon sak att lägga på sadel.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Jag bara slänger på den i stallgången, de är vana vid täcken och tömkörningsgjord o liknande så sadeln brukar de inte vända ett öra åt ens. Har aldrig varit med om att de bockat runt pga en sadel sedan heller.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Jag tar allt i små steg. Börjar med tömkörningsgjord så att hästen är van vid den. Sedan låter jag hästen nosa på sadeln och jag lägger bara på den några gånger utan att spänna gjorden. I nästa steg spänner jag gjorden helt lätt. I nästa igen spännner jag normalt och tar ut hästen och leder den. När den är helt avslappnad longerar jag först i trav och sedan lite i galopp. I början har jag alltid stigbyglarna ordentligt uppsatta och fastsatta men när hästen är helt säker med sadeln så släpper jag ner stigbyglarna och låter dem hänga och slänga. Samma sak med gjorden. Först är jag mycket försiktig men efter ett tag låter jag den med avsikt slå mot hästens ben lite lätt både när jag sadlar och tar av den. Jag tror inte på att gå fort fram och släppa hästen lös för att vänja sig. Det kan nog fungera med många, men om man skrämmer en häst rejält tar det en evig tid att få den trygg igen!
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

När jag skulle börja med min unghäst la jag på sadel försiktigt och spände löst. När det gick bra gjorde jag samma sak nästa gång och ledde runt hästen i skritt. Inga problem, då släppte jag honom i paddocken så han fick känna på hur det kändes att ha sadel på när han trava och galoppera. Då kunde det bli några bocksprång :)

Kändes bra att göra så för han fick vänja sig vid den i alla gångarter utan att jag var för nära honom och störa.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Jag bara slänger på den i stallgången, de är vana vid täcken och tömkörningsgjord o liknande så sadeln brukar de inte vända ett öra åt ens. Har aldrig varit med om att de bockat runt pga en sadel sedan heller.
:bow:

Det finns ingen anledning att sätta på den, dra åt o sen släppa den. Utan invänjning.

vi gör ju inte så o den lämnas inte själv att hantera problemet utan människan är med o säger att det inte är farligt- hjälper den.

Har heller aldrig någonsin fått en reaktion. inte ens sedan med longering o hängande stigbyglar.
den får gå med o hämta Posten med sadeln på första gången o får en morot.

däremot reagerade en på täcke. Kan bero på att den vara så stor o det blir lite jobbigt att få på det...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Jag hade en unghäst med sadelgjordstvång.

Hon var van vid tömkörningsgjord sen innan. Började med att lägga på sadeln i stallet, utan att spänna fast den. Sen började jag med en för lång gjord, som spändes sakta och försiktigt. När vi kommit så långt att sadeln faktsikt "satt fast" så tog vi promenader i skogen med sadeln på. Därefter longerade jag henne på lina, på "fritt" och inspänd. När det fungerade satte jag på stigbyglar som jag lät hänga och slänga. Jag hade inte tillgång till ridhus.

Jag jobbade i cirka 3 månader med detta, men inte för att hon egentligen behövde så lång tid utan för att ägaren var utomlands och jobbade och jag ville inte börja rida in henne själv när de inte var hemma så då sysselsatte vi oss på detta viset istället. Samtidigt var det nog ganska bra att hon fick tid på sig för sadeltvånget försvann och har inte kommit tillbaka :)
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Jag gör som flera andra här.... I den dagliga hanteringen med unghästarna så får de stifta bekantskap med det mesta.

Kan lägga på en sadel en stund när de står på stallgången i samband med övrig skötsel. Stoppar in ett bett i munnen som de får fundera lite över medan jag donar vidare som inget har hänt. Spänner en gjord runt magen...
Samma sak med sele eller vad det nu är som den unga hästen skall vänja sig vid. På med det lite då och då när man ändå pysslar med dem...

Sen när vi förflyttar oss ut på ridbanan... så gör jag lika där... Jobbar hästen en stund "naken"... Har sadeln eller vad det nu är som skall på med ut. Sen efter en stund lägger jag på det som skall på... precis på samma sätt som jag gjort inne i stallet innan...

Det brukar aldrig bli några enorma reaktioner... Har inte haft en enda unghäst som försökt "bocka av" sadel eller annat... Inte heller försöker de gå undan när jag lägger på grejorna ute på ridbanan. De kan på sin höjd se lite fundersamma ut när de tar första stegen med grejorna på... Men efter en fyra fem steg så släpper det.

När sadeln kommer på jobbar vi några minuter med den på och sen går jag och klär av den... Sen fortsätter vi jobbet nakna en stund till..

Inga konstigheter... Att grejorna åker på och av lite då och då är de vana med sen lång tid innan det är dags för "insittning"...

Hänga på prylar på dem i stallet det börjar jag med redan när de är åringar..
Som sagt... det är fullständigt naturligt för dem att jag lägger på dem alla möjliga prylar som de får stå med en stund medan jag ändå pysslar med dem. Det ingår liksom i pysslet.....
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Jag gör alltid så att jag låter hästen stå uppbunden på gången.
Låter först hästen lukta lite på sadeln, stryker med handen på ryggen och sen lägger på den. Jag spänner alltid sadelgjorden första gången. Aldrig hårt, men ändå så pass att den inte glider åt sidan om hästen rör sig eller får panik. Jag spänner den eftersom OM hästen skulle få panik/hoppa till osv. så vill jag inte att sadeln ska glida åt sidan, för då skrämmer den hästen ännu mer.

Sen leder jag hästen med sadeln, sen longerar den i alla gångarter och sen får en ryttare hänga på hästen och tillsist sitta upp.

Hur lång tid det här tar beror helt på vilken typ av häst. Gör samma sak med alla hästar men det får ta olika lång tid. Oftast tar det ca 3 dagar från att man lagt på sadeln första gången tills att ryttaren sitter upp.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Lägger på sadel, drar sadelgjorden, går ut på promenad i grimskaft.
Lägger tyngd i stigbygel, klättrar upp.
Ofta klättrar jag upp andra-tredje gången hästen har sadel på sig.
Har inte haft någon som protesterat eller verkat orolig.
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Hur vänjer ni era unghästar vid sadeln?

Ska man ta det lugnt i början och vänja hästen vid sadeln och att bli ledd med den på innan man låter den känna på den i trav eller galopp? Eller lägger ni på sadeln och släpper lös hästen så att den får bocka och känna efter själv?

Vad tycker ni är bäst? :)


Förstår inte varför jag skulle jaga på den i manegen...? Man vänjer unghästen vid saker och ting lugnt och stillsamt. Täcke, voljock/schabrak, tömkörningsgjord, träns, tömmar, kanske sele... när väl sadeln kommer fram ska den vara van vid att ha saker på ryggen/om magen och inte bli livrädd för det.

Det brukar aldrig vara några problem. Promenera en sväng första gången, och ta det lite piano bara. Är man osäker vid första uppsittningen kan man linlöpa några minuter innan, men är hästen spänd är det bättre att backa något steg än att hetsa den att springa och bocka med sadel. Det är inget jag vill att den ska ha i sin arsenal sedan.... unghästar kan vara nog så lätta i ändan ändå. :rofl:
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Har sett båda metoderna, som lett till samma resultat egentligen - dvs en häst som är lugn och trygg med sadeln. Ville mest höra mig för lite bland människor med erfarenhet från flera unghästar. :)

Tack för alla svar! :)
 
Sv: Hur vänjer ni unghästen vid sadel?

Jag är lite bakvänd av mej... mina hästar är alla vana vid att jag är i deras närhet jämt och ständigt... så medan unghästarna står å äter sitt kvällshö i boxen borstar jag dom... sen lägger jag mej över dom och glider upp lugnt och stilla. Gör detta några kvällar... sen börjar jag med att rida dom barbacka i grimma till hagen, varje morgon. Har aldrig varit nåt problem hittills... när dom är vana vid att se mej uppe på deras rygg så sätter jag på sadeln och rider ivägut i skogen tillsammans med nån gammelhäst. Rider aldrig unghästar på inhägnat område... mina erfarenheter har lärt mej att ju mer en unghäst har att "titta" på och upptäcka i en gammal hästs sällskap som den känner sej trygg med, desto lättare går inridninge. Dom lunkar på i skogen i sin egen takt å får titta å se världen genom andra ögon...
Dock så är mina unghästar vana vid att jag redan när dom är bäbisar ligger vid deras rygg när dom vilar i boxen/hagen... jag brukar lägga över ett ben på dom redan när dom är små medan dom ligger ner... så dom är väldigt vana vid att ha mej överallt omkring sej och att jag gör vad som helst med dom ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp