Hur vänjer man en hund vid andra hundar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandraR
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 758
S

sandraR

Min hund är rädd för andra hundar och blir riktigt nervös då han är i närheten av någon annan hund. Innan skällde han som bara den men det har blivit väldigt mycket bättre nu. Men jag som så gärna hade önskat att till och med ha honom med mig till stallet - det går inte ens att fundera på om man säger så. För jag vill inte utsätta honom för något dåligt. Men tror ni det finns hopp om att ta med honom till stallet någon gång och att han ska börja gilla andra hundar? Han är snart 9 år.
Hejsvejs!

Sv: Hur vänjer man en hund vid andra hundar?

Omöjligt vet jag inte.

Börja ta hundpromenader med folk som har trevliga hundar av den typ du tror att han skulle ha lättast för. Låt dem inte hälsa men promenera bredvid varandra. Efter ett tag kan de få hälsa och leka och troligen funkar det.

Så visst kan han få hundkompisar, om han bara får en chans att lära känna hundarna lugnt först.

Men att ändra hela hunden så att han blir positivt inställd till möten med helt främmande hundar ute, det är svårare.

Jag hade precis som skogstrollet skrev försökt hitta någon med snäll hund att gå på promenad tillsammans med. Min hund var jätterädd för schäfrar ett tag efter att ha blivit överfallen av tre stycken under kort tid. Jag tränade honom genom att gå med en kompis och hennes stora schäfer. Det gick bättre och bättre. De hälsar inte på varandra men han ska kunna gå en promenad i närheten av schäfern och förstå att inte alla schäfrar flyger på honom. Jag kräver inte att han måste hälsa på den utan endast att han ska kunna slappna av i dens närhet och gå en promenad tillsammans.

Har en huskytik som är precis likadan. Men, hon går inte att möta andra hundar, utan att skälla, likadant i bilen, ser hon någon hund ute.. då är det skall som gäller. Men.... är hon lös, eller lång lina, å får gå fram å hälsa, då är det inga problem, då leker hon å är bästa kompis med hunden. Men får hon inte, då låter hon rejällt...

Okej. Tack så mycket för era svar! :)

Bor du i närheten av småland är du hjärtligt välkommen att öva din hund med min PB.
Hon är stabil och cool lugn! En hund på miljonen och är jätte snäll mot andra hundar, skulle de vara rädda, ignorerar hon dem lite snyggt och söker inte kontakt förrens den andra hunden gör något litet kontaktförsök.
(Hon har tom fått hundrädda barn att släppa alla hämningar:D)

Så är min golden också! Min hundrädda granne är numera dagmatte till henne. :D Är det för långt till Småland för TS så finns vi i Stockholm.

Vad snälla ni är! Men bor varken i närheten av Småland eller Stockholm dessvärre. Tack i alla fall! :)

Så lite så, kan man hjälpa så gör man ju..

Aja, har du vägarna förbi så hojta till!:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 675
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka