Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

bara en snabb fråga.. Hur reagerar hon t.ex om svampen är torr? exploderar hon då oxå? Reagerar hon så fort hon ser en sprayflaska, reagerar hon om ni ska sätta salva på henne?
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Ett av mina islandsston som är 10 år är väldigt svårhanterad i vissa moment,
och oerhört följsam och lyhörd i andra.

fast vi ALDRIG höjt en hand mot henne och skulle aldrig drömma om att göra heller.
(mer än att vi kan ha höjt handen för att stoppa henne tex, men aldrig på något sätt som kan uppfattas aggressivt)


Snälla, snälla kom med tips o nya vinklar på hur ni skulle hanterat detta?
Känns helt hopplöst snart!

Du har inte funderat på om det är just detta som är felet?

Jag får då känslan av att man emellanåt måste uttrycka sig just aggressivt, för att vinna respekt hos såna individer.

(Därmed inte sagt att man ska slå dom okontrollerat... :cool:)
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Testat brems? Min häst kan jag övertala till mkt, men klippmaskin gillar han INTE. Fram med brems, rakar fort och färdigt. Inget bråk.
Lycka till.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Men hur ska jag göra nu, är ju min fråga,när jag gett det flera år, och tagit myrsteg, och det ändå är så hopplöst? Vi har ju provat så många olika metoder att det känns som att det inte finns något kvar att prova snart..
(fast det gör det säkert, men ni kanske förstår att det börjar kännas tröstlöst)
när hon nästan har ihjäl en varje gång man ens tänker tanken att träna henne med det..
Hej Linn!
Det är egentligen inte tröstlöst...
Det har blivit så i mitt liv att hästar med problem hamnar på vår gård. Det betyder att vi har blivit vana vid hästar som är mycket häst, d.v.s. reagerar mycket. Och det ska de, det är de designade till. Vår utmaning är att använda varje hästindivids energi och vända den till att hjälpa hästen att börja AGERA efter att den REAGERAT. (Som en mycket vis man brukar poängtera gång på gång.)
Metoden som vi pratade om är kanon eftersom den är omvänd psykologi, precis vad som är så effektivt med hästen, fast så svårt för oss människor att göra ibland. Det är inget ovanligt sätt att hjälpa hästar som flyr undan saker, vad det nu kan vara för saker. En del kallar metoden för 'approach and retreat'.
Det är ju jättebra att ni kom på att ni kunde vara två, för det är nog en förutsättning i det här läget. En tar hand om hästen och en tajmingen med sprayflaskan. Jag misstänker att strategin misslyckas då hästen reagerar så starkt att ni får släppa proceduren och fly för att inte bli översprungna?

Om så är fallet så behöver ni förstärka er så att ni når längre och inte blir så ömtåliga, och kan hålla hästen ifrån er medan den springer runt och flyr.
Det krävs lite tajming och vana.
Ni behöver något som är långt, men inte ett spö som snärtar hästen. Tänk att ni behöver ett 'hästben/hästhals/hästmun' för att visa hästen ungefär 'spring du runt och var nervös ett tag, men INTE på mig!' Kommunicerar du detta har du också chansen att bli så bestämd och effektiv så att hästen börjar agera på vad du gör, börjar tänka.
En vanlig pinne med rätt tyngd och längd kan funka. En 1.5 m bambu(blom)-käpp som klipps ner till ca 1.10 kan också duga som hästkroppsimitation, fast den är lite lättare. Du måste verkligen kunna flytta undan hästen med den. Helst komma åt att stoppa den och backa undan den när den kommer emot dig, och snabbt flytta undan bakdelen om den vill dra iväg.

Som sagt, någon som har tränat på timing och effektivitet fixar det här 'lätt'..
men prova, och Lycka till!!!

MVH, Annika
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Eller så accepterar ni att det är som det är och låter henne vara. Uppriktigt sagt så låter det ju farligt när hon exploderar. Ni kanske tillochmed kommer närmre i er relation om ni inte utsätter henne för detta och om några år kanske ni kan närma er problemet på ett annat vis om hon litar mer på er?
Jobba mycket med andra förtroendeövningar sålänge.
Hon kommer ju inte dö utan pälsglans och flugmedel, det är ju bara att det blir mkt smidigare med.:angel:
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Eller så accepterar ni att det är som det är och låter henne vara. Uppriktigt sagt så låter det ju farligt när hon exploderar. Ni kanske tillochmed kommer närmre i er relation om ni inte utsätter henne för detta och om några år kanske ni kan närma er problemet på ett annat vis om hon litar mer på er?
Jobba mycket med andra förtroendeövningar sålänge.
Hon kommer ju inte dö utan pälsglans och flugmedel, det är ju bara att det blir mkt smidigare med.:angel:

Jag tycker/tror precis tvärtom. Det kan inte vara nyttigt att som häst ha så starka negativa åsikter om något som den kan behövas/råkas utsättas för. Men visst kan problem vara lättare att ta tag i längre fram i relationen, det håller jag helt med om :)
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

jag har hävt den sortens blockeringar med bachs blomstermedel.

försök även att ta reda på exakt vilket ,moment hon tycker är läskigt. är det att bli våt, vattenslangen (orm!), sprayljudet etc. sen har det nog tyvärr lite mer förtroende att göra också, visst hon kanske har förtroende i andra situationer där hon ändå känner sig rätt trygg, men det räcker inte när det blir riktigt läskigt.

det är även jätteviktigt hur du tänker. jag har haft två hästar som sades vara omöjliga att spraya. jag visste inte det så jag sprayade glatt på, dom steppade runt lite men sen var det inget mer med det.... om du förväntar dig att hon ska bli rädd förmedlar du rädsla och visar bilder i ditt inre av att hon exploderar, och det ser din häst! hon gör mao exakt vad du ber henne om. du måste visualisera att hon står still och är helt lugn, och du måste själv vara helt lugn.

allt går, jag lyckades klippa min häst som var så rädd att fick panik bara han såg en klippmaskin. en avslagen klippmaskin alltså... det tog några veckor och många morötter men det gick. mat är oftast en bra grej eftersom hästar blir lugna av att äta och mat är en kraftig postiv förstärkning. tex kan du hålla en morot i ena handen och sprayen i den andra, så får hon komma och ta den.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Fick tipset att använda klickerträning!

Skaffa en klicker eller välj ett ljud. "Klicka in" hästen genom att klicka och snabbt ge godis (ex äppelbitar) ca 20-30ggr, gärna vid flera tillfällen. Man märker när hästen förväntar sig godis, då kan man börja med det man vill jobba med.

Spraya i luften (med bara vatten i flaskan så slipper man slösa) så långt bort ifrån hästen att att den inte blir rädd och klicka sedan PRECIS efteråt och ge godis. Sedan lite närmre med sprayflaskan, klicka och ge godis. Långsamt kommer man närmre, klickar och ger godis tills lite av vattnet så småningom träffar hästen.

Jag lyckades lugna en halft hysterisk häst vid bara ett tillfälle, men alla är olika! Jag blev så insprirad att jag började använda det i ridningen, men eftersom jag använde "ssss"-ljud som klick och hästen måste stanna för att få äppelbiten ur fickan, fick jag lite oönskade sidoeffekter-jag kan inte säga tex "såja" när jag rider: då tvärnitar han och vill ha godis!!

Om du testar vore det kul att höra om det fungerade för dig!
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Tack snälla ni för era tankar o funderingar, jag ska svara på dem imorgon när jag inte är dödstrött :bow:

Måste bara få meddela att ikväll har det gått väldigt bra, :laugh:
hon stod i sin box och jag sprayade de andra två utanför hennes box och det gick bra, lite avvaktande blev hon o 'gömde' sig längst bort i boxen, men ändå.

Sedan fick jag stå i dörröppningen och spraya en borste som jag drog över henne utan att hon exploderade,
hon blev spänd och parerade mig med rumpan så jag inte kom åt halsen o huvudet förrän jag stått å kliat henne en lång stund o ibland fått följa med när hon försökte tränga iväg mig.
(slutade då upp med att borsta/stryka så fort hon stannade och lät henne vara en stund och berömde enbart med rösten)


Men överlag gick det bra o hon var hyffsat lugn och inga panik-attacker,
så det kändes bra :) :banana:

Hon fick mkt kel o beröm och en liten morotsbit jag hittade i jackfickan så hon ska förknippa det med något mysigt. :love:


Hon är väldigt spänd när borste/svamp hamnar på henne, trots att de knappt är fuktiga, det går faktiskt bättre att kladda på flugcreme runt juvret än det går att ta svamp runt juver o på rumpan för då blir hon som en fiolsträng.
Någon tanke om varför hon reagerar så? Är det 'trevligare' för henne med mattes välbekanta, små varma händer än en svamp på pälsen o juvret?

Jag skulle gärna använda flugcremen på hela henne för att inte utsätta henne och oss för det här, men det verkar inte lika effektivt som spray tyvärr,
och sen tycker jag att hon någon gång borde lära sig att matte sprayar henne för hennes eget bästa och därmed acceptera det :angel:

Sen är det som sagt inte så mysigt med en häst som inte kunnats tvättas på10, snart 11 år :cool: Hon kanske till o med har en annan brun-nyans under skiten :D
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

hehe var glad att hon inte är skimmel! jag skulle nog misstänka att något händt henne, kanske har någon sprayat/kletat på henne blister eller annat som sved och gjorde ont? det är ju väldigt konstigt att en häst ska vara så rädd för svampar utan orsak, det är inte logisk.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Min häst var helt tokig när man skulle spreja honom, han kastade sig handlöst bakåt, stegrade kickade ja allt. Han vart fullkomligt tokig så fort man kom i närheten och skulle spreja:grin:
Jag tröttna på detta urbota dumma beteendet och tog helt enkelt en sprayflaska med vatten i, hoppade upp på honom och sprejade uppefrån.
Då kunde han hålla på bäst att ville, det enda var ju att hålla i sig;)
Nu går det att spreja honom, dock blir han ganska sur, men han blir inte totalt blockerad längre.
Mycket beröm och envishet så bör det gå:)
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Jag har en shettis som blir orolig så fort sprayflaskan kommer fram. Jag tar sprayet i borsten i stället, och då går det bra. Hon ser när jag sprayar i borsten, lite skeptisk är hon men hon accepterar det :)
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Som jag förstår det är det inte ljudet av sprayandet som är problemet, utan att hon ser flaskan/svampen? En enkel lösning i det läget är ju att inte visa flaskan alls, utan att gå fram till henne, hålla för ögat på henne på den sidan du är och spraya. Och sedan likadant på andra sidan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp