Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

LinnK

Trådstartare
Ett av mina islandsston som är 10 år är väldigt svårhanterad i vissa moment,
och oerhört följsam och lyhörd i andra.

Ett av våra största gissel, och som inte blir bättre oavsett hur mycket
och på vilka sätt jag och min sambo (och andra) försökt träna,
är att hästen blir totalt vansinnig så fort en sprayflaska (med sårspray, pälsglans, insektsmedel etc) kommer fram o sprayas i närheten av henne så flyger hon i luften, in i väggar, över folk etc :crazy:

Likadant med vatten, oavsett om det är från en svamp, eller vattenslang med sakta rinnande vatten i mjuk stråle, hon blir helt 'galen'. :(

Det är så jobbigt för oss, dels för att vi ofta gör oss illa när man inte alltid hinner flytta på sig (man hinner absolut inte parera henne med kroppsspråket som hon annars är så lyhörd för, hon kastar sig rakt in i en ändå, eller kastar helt om och försöker slå ikull en - jag vet att det låter galet, men det är verkligen så hon gör, antingen trycker hon iväg en med bogen eller så kastar hon runt så man nästan ramlar, om hon inte flyger på en)

Hon har aldrig gjort någon tendens till att sparkas, men hela rumpan spänns som en fiolsträng på henne när hon känner sig pressad i dessa lägen, och det känns ungefär som att hon tror att hon ska få kokstryk, fast vi ALDRIG höjt en hand mot henne och skulle aldrig drömma om att göra heller.
(mer än att vi kan ha höjt handen för att stoppa henne tex, men aldrig på något sätt som kan uppfattas aggressivt)

Det är så jobbigt det här, också för att hon skulle ju få det mycket lugnare om sommaren med mygg o elände om man kunde få henne sprayad med insektsskydd, sårtvätt skulle underlättas om man kunde spraya, hennes päls skulle bli lättare att sköta om man kunde duscha henne nån gång/år och hon skulle inte bli så tovig i sin tjocka man om man kunde ha i pälsglans emellanåt.

Vi har haft henne i flera år, och vi jobbar mkt från marken, och i övrigt verkar hon lita fullt ut på oss, och gör saker vi ber om, men just detta är helt hopplöst.. :cry:

Snälla, snälla kom med tips o nya vinklar på hur ni skulle hanterat detta?
Känns helt hopplöst snart!
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Så här har jag gjort med min, som var dock inte lika explosiv som din låter:
Fylla en sprayflaska med vatten.
Ta häst och sprayflaska till inhängnad område där ni har plats att jobba.
Håll ledrep i en hand, sprayflaska i andra handen.
Hitta var hennes gräns är. Du vill hitta den gränsen där hon vill röra sig bort, utan att få helpanik och skadar någon. Det är kanske när du håller upp flaskan utan att spraya? Du får själv hitta vad första steget är, något hon har en chans att lyckas med.
Då rör hon sig bort, och du följer med och fortsätter hålla upp flaskan(eller vad det nu var du gjorde), och håller hennes huvud mot dig så hon inte kan få upp farten. Sekunden hon visar minsta tendens till att stanna, gömma flasken bakom ryggen! Timingen är viktig, hon ska märka att så snart hon tänkte stanna och stå still, det obehagliga försvann!
Då låter du henne stå en stund, klappa, berömma. Sen upprepar man. När hon kan stå still medans du håller upp flaskan, eller vad ditt första mål var, så tar man nästa steget, kanske att peka den bort ifrån hästen och spraya.

Min häst fattade väldigt snabbt att om han stod still så forsvann det obehagliga, efter det gick det ganska snabbt. Det viktiga är att aldrig ta bort flaskan / sprayandet när hon flyttar på sig, då belönar man det dåliga beteendet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Det är vanligt att hästar inte gillar det väsljud som kommer ur bla sprayflaskor.
Jag har hört att det ev är en rädsla för ormar som vissa individer har starkare än andra.

Vår ena nordsvensk gillar inte väsljud och vi sprayar honom inte utan tar medlet på en svamp och svampar istället.

När det gäller rädsla för vatten kan det bero på att hästen blivit sprayad med vatten av obehaglig temperatur. Tex iskallt vatten. Prova och svampa med lättljummigt vatten och ta lite i taget.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Så här har jag gjort med min, som var dock inte lika explosiv som din låter:
Fylla en sprayflaska med vatten.
Ta häst och sprayflaska till inhängnad område där ni har plats att jobba.
Håll ledrep i en hand, sprayflaska i andra handen.
Hitta var hennes gräns är. Du vill hitta den gränsen där hon vill röra sig bort, utan att få helpanik och skadar någon. Det är kanske när du håller upp flaskan utan att spraya? Du får själv hitta vad första steget är, något hon har en chans att lyckas med.
Då rör hon sig bort, och du följer med och fortsätter hålla upp flaskan(eller vad det nu var du gjorde), och håller hennes huvud mot dig så hon inte kan få upp farten. Sekunden hon visar minsta tendens till att stanna, gömma flasken bakom ryggen! Timingen är viktig, hon ska märka att så snart hon tänkte stanna och stå still, det obehagliga försvann!
Då låter du henne stå en stund, klappa, berömma. Sen upprepar man. När hon kan stå still medans du håller upp flaskan, eller vad ditt första mål var, så tar man nästa steget, kanske att peka den bort ifrån hästen och spraya.

Min häst fattade väldigt snabbt att om han stod still så forsvann det obehagliga, efter det gick det ganska snabbt. Det viktiga är att aldrig ta bort flaskan / sprayandet när hon flyttar på sig, då belönar man det dåliga beteendet.

Skriver under på detta, samt att man kan skruva strålen och spraya på ett sätt som inte väser lika mycket, testa lite i enskildhet först, så du lär dig hur du får minst väsljud. Sedan kan man öka väsandet, när själva sprayningen funkar.

Man kan också tänka på att detta kan vara en färskvara, har man alltså inte sprayat under hela vintern, så kanske man måste börja om från början på våren och sprayträna. Ser att min unghäst är lite sån, han har liksom "glömt" att det var ofarligt :angel:
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

När det handlar om otäcka saker som sprayer och tex klippning brukar jag försöka vänja hästen vid det genom att utföra det på någon annan häst som inte reagerar. Jag ställer min gamla snälla tåliga häst utanför den nervösas box och sprayar eller klipper på den lugna hästen. När den nervösa då ser att den andra hästen står lugnt trots den "farliga" sprayen/klippmaskinen vänjer sig förhoppningsvis den nervösa vid detta. Det kan dock ta lång tid och den tåliga hästen får utstå mycket spayande/klippande innan den nervösa accepterar det.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

är ju inga problem att få på insektsmedlet, bara att hälla på en svamp och stryka på! :idea:

min ponny reagerar likadant men endast utomhus, får fullständig panik. inne i stallet är han inte alls rädd så förmodligen har något hänt när någon sprayat honom i hagen.

det är väldigt väldigt svårt att vänja en häst som är så rädd, eftersom den är blockerad och ej mottaglig för att lära sig något. den KAN inte vänja sig i det läget.

jag skulle börja med att spraya vatten lite här o var i stallet medan hon äter sin kvällsmat tex. försök inte spraya på henne! börja långt bort och rör dig närmare, backa om hon blir rädd.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Men jag tycker man får på det mycket jämnare med spray. En av mina hästar tycker inte om att man sprayar på honom. Men just det att börja långt ifrån och sakta närma sig fungerade på honom. Han tycker fortfarande inte om det, men nu går det att få på honom det.

Sen är det mycket drygare när man kan spraya än blaska med svamp.

MVH Russin8
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Men jag tycker man får på det mycket jämnare med spray. En av mina hästar tycker inte om att man sprayar på honom. Men just det att börja långt ifrån och sakta närma sig fungerade på honom. Han tycker fortfarande inte om det, men nu går det att få på honom det.

Sen är det mycket drygare när man kan spraya än blaska med svamp.

MVH Russin8

Men om hästen får fullständig panik så är svampen ändå ett bättre och framför allt säkrare alternativ än att spraya ;)
Håller med om att spraya runt om hästen utan att spraya på den. I stallet när den står och äter tex. När hästen sedan har vant sig vid själva ljudet så kan man gå vidare så som ajdeloupe skrev Jag tror att det är något av en omöjlighet att börja så direkt iom att hästen är så rädd som den är. Ta allt i hästens egna takt så kommer det förhoppningsvis lösa sig, om än det tar lite tid.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Min häst har varit sån. När vi för flera år sen var på klinik skulle en djursjukvårare spraya något på henne och jag berättade då hur hon kunde reagera. Då hostade han när han sprayade för att dölja ljudet och min häst reagerade inte ett dugg.
Hon har också reagerat när hon blivit spolad, första gången reste hon sig rakt upp. Nu accepterar hon det om jag börjar att spola lite försiktigt bredvid henne innan vattnet nuddar henne.

Min uppfattning är att allt eftersom min häst byggde upp förtroendet för mig lät hon mig göra mer och mer saker med henne.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Såhär skulle jag göra ifall det var min pålle:
Ta in hästen i en paddock/manege (se till att ni inte har en tid att passa, det kan ta tid!). Låt hästen vara lös, med eller utan grimma får väl du avgöra men jag skulle nog kört utan grimma. Sen skulle jag satt mig i mitten med sprayflaskan och lite morotsbitar och bara väntat på att hästen skulle komma i till mig. Om man har en himla stor manege/paddock så kan det ju ta lite längre tid.. Sen när hon kommit in och kollat och nosat lite på sprayflaskan så skulle träningspasset vara klart för dagen. Nästa dag provar man igen, och denna gången när hästen kommit in och 'accepterat' sprayflaskan så skulle jag börjat försiktigt 'klappa' henne med flaskan. d.v.s dra den över kroppen på henne. Chansen att man kan göra det här dagen efter första träningen är förmodligen rätt liten, men då kör man bara vidare på som det första jag skrev. Det är viktigt att låta det ta sin tid helt enkelt. :) Du kan ju prova vänja henne vid sprayflaskan genom att kanske binda fast flaskan i ett snöre och sen i typ, ett träd i hagen kanske? Haha! Bara för att hon ska se att den kommer inte hoppa på henne och bita henne. Hitta på lite sådant, knepigt! :D Hoppas det löser sig för er!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Så här har jag gjort med min, som var dock inte lika explosiv som din låter:
Fylla en sprayflaska med vatten.
Ta häst och sprayflaska till inhängnad område där ni har plats att jobba.
Håll ledrep i en hand, sprayflaska i andra handen.
Hitta var hennes gräns är. Du vill hitta den gränsen där hon vill röra sig bort, utan att få helpanik och skadar någon. Det är kanske när du håller upp flaskan utan att spraya? Du får själv hitta vad första steget är, något hon har en chans att lyckas med.
Då rör hon sig bort, och du följer med och fortsätter hålla upp flaskan(eller vad det nu var du gjorde), och håller hennes huvud mot dig så hon inte kan få upp farten. Sekunden hon visar minsta tendens till att stanna, gömma flasken bakom ryggen! Timingen är viktig, hon ska märka att så snart hon tänkte stanna och stå still, det obehagliga försvann!
Då låter du henne stå en stund, klappa, berömma. Sen upprepar man. När hon kan stå still medans du håller upp flaskan, eller vad ditt första mål var, så tar man nästa steget, kanske att peka den bort ifrån hästen och spraya.

Min häst fattade väldigt snabbt att om han stod still så forsvann det obehagliga, efter det gick det ganska snabbt. Det viktiga är att aldrig ta bort flaskan / sprayandet när hon flyttar på sig, då belönar man det dåliga beteendet.

Jag kan också gå i god för detta! Det fungerar fint! Låt det ta en veckas träning med samma procedur så är sommaren räddad! :D
//Annika
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Så här har jag gjort med min, som var dock inte lika explosiv som din låter:
Fylla en sprayflaska med vatten.
Ta häst och sprayflaska till inhängnad område där ni har plats att jobba.
Håll ledrep i en hand, sprayflaska i andra handen.
Vi har dessvärre ingen inhägnad vi kan jobba på, utan det måste isf ske i en hage, och där är det lite för ojämnt underlag för att jag ska våga låta henne dra runt om hon skulle göra det.

Hitta var hennes gräns är. Du vill hitta den gränsen där hon vill röra sig bort, utan att få helpanik och skadar någon. Det är kanske när du håller upp flaskan utan att spraya? Du får själv hitta vad första steget är, något hon har en chans att lyckas med. Hennes gräns är redan nu att bara man kommer inom en 5-metersradie med flaskan i handen så spänner hon hela kroppen, vänder rumpan mot och 'parerar' så man inte ska kunna gå jämnsides med henne.

Då rör hon sig bort, och du följer med och fortsätter hålla upp flaskan(eller vad det nu var du gjorde), och håller hennes huvud mot dig så hon inte kan få upp farten. Sekunden hon visar minsta tendens till att stanna, gömma flasken bakom ryggen! Timingen är viktig, hon ska märka att så snart hon tänkte stanna och stå still, det obehagliga försvann!
Jag tycker det här låter som en väldigt bra metod och det är ungefär så jag går till väga när jag tränar liknande saker med de andra hästarna,
men jag har provat den med henne och det går verkligen inte att få henne så pass lugn o komma så pass nära att man kan ha flaska + häst i varsin hand utan att riskera livet som det känns i dagsläget, och då har jag ändå en repgrimma och 5 meter rep som hon kan ta sig ut från mig.


Då låter du henne stå en stund, klappa, berömma. Sen upprepar man. När hon kan stå still medans du håller upp flaskan, eller vad ditt första mål var, så tar man nästa steget, kanske att peka den bort ifrån hästen och spraya.

Vi försöker alltid belöna henne, både genom att släppa tryck omedelbart (så gott vi hinner såklart) och genom kel, berömm och ibland nån morotsbit eller så.

Min häst fattade väldigt snabbt att om han stod still så forsvann det obehagliga, efter det gick det ganska snabbt. Det viktiga är att aldrig ta bort flaskan / sprayandet när hon flyttar på sig, då belönar man det dåliga beteendet.Förra sommaren gjorde vi just så, lät bli att ta bort trycket (flaskan) om hon flyttade sig, och det resulterade i att vi skadade oss (alltså husse o matte, inte hästen) och att hästen blev ännu värre i allmänn hantering en period, och att vi helt fick börja om med att träna allt förtroende från marken.

Tack snälla för ditt svar! :bow:
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Det är vanligt att hästar inte gillar det väsljud som kommer ur bla sprayflaskor.
Jag har hört att det ev är en rädsla för ormar som vissa individer har starkare än andra.

Vår ena nordsvensk gillar inte väsljud och vi sprayar honom inte utan tar medlet på en svamp och svampar istället.

När det gäller rädsla för vatten kan det bero på att hästen blivit sprayad med vatten av obehaglig temperatur. Tex iskallt vatten. Prova och svampa med lättljummigt vatten och ta lite i taget.

Vi har sett till att ha flaskor som inte låter, eftersom vi första åren trodde på den teorin med väsljud, men hon är ju likadan om hon ser att vi sprayar på en svamp eller borste och kommer fram och drar det på henne.
Och som sagt, man kan inte tvätta/pälsglansa/sårtvätta/insektsskydda så värst bra utan en sjujäkla massa spill om man inte kan spraya, så därför tycker jag att hon BORDE kunna stå ut med dom få sekunderna av obehag som det blir per vecka...

Vi har aldrig tvättat henne med kallt vatten, utan alltid tvättat med ljummet mot lite varmare vatten under soliga, heta dagar så det ska vara skönt o svalkande för henne. Mig veterligt hade tidigare ägare tillika uppfödare inte tvättat hästen på hela dennes livstid, dvs till jag köpte den då hon var 8.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Skriver under på detta, samt att man kan skruva strålen och spraya på ett sätt som inte väser lika mycket, testa lite i enskildhet först, så du lär dig hur du får minst väsljud. Sedan kan man öka väsandet, när själva sprayningen funkar.

Man kan också tänka på att detta kan vara en färskvara, har man alltså inte sprayat under hela vintern, så kanske man måste börja om från början på våren och sprayträna. Ser att min unghäst är lite sån, han har liksom "glömt" att det var ofarligt :angel:

Fast det har jag ju gjort, samt bytt ut flaskor till flaskor med munstycken där det kommer en fin dimma o det utan att flaskorna väser, det hörs inte ens att man sprayar!

Vi har provat att distrahera henne med mat, pyssel, host/sång/ etc för att hon inte ska märka ngt, men det går högst ett 'pump' sen är hon helt vansinnig...
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

När det handlar om otäcka saker som sprayer och tex klippning brukar jag försöka vänja hästen vid det genom att utföra det på någon annan häst som inte reagerar. Jag ställer min gamla snälla tåliga häst utanför den nervösas box och sprayar eller klipper på den lugna hästen. När den nervösa då ser att den andra hästen står lugnt trots den "farliga" sprayen/klippmaskinen vänjer sig förhoppningsvis den nervösa vid detta. Det kan dock ta lång tid och den tåliga hästen får utstå mycket spayande/klippande innan den nervösa accepterar det.

Hon står i mitten i stallet (i en av 3 boxar) hon står alltså alltid innanför den som sprayas/grejas med på gången och har så ledes hört och sett en miljon gånger vad det handlar om, de andra hästarna är ko-lugna med detta och står som ljus. Hon är också lugn tills man sprayar i hennes dörröppning om man ska gå in till henne, oavsett om man sprayat på svamp, så blir hon spänd som en båge då.
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

är ju inga problem att få på insektsmedlet, bara att hälla på en svamp och stryka på! :idea:

min ponny reagerar likadant men endast utomhus, får fullständig panik. inne i stallet är han inte alls rädd så förmodligen har något hänt när någon sprayat honom i hagen.

det är väldigt väldigt svårt att vänja en häst som är så rädd, eftersom den är blockerad och ej mottaglig för att lära sig något. den KAN inte vänja sig i det läget.

jag skulle börja med att spraya vatten lite här o var i stallet medan hon äter sin kvällsmat tex. försök inte spraya på henne! börja långt bort och rör dig närmare, backa om hon blir rädd.

Fast nog är det bra att kunna sprayas på, svamp etc suger ju upp så oerhört mkt så det blir inte mkt som hamnar på hästen.

Spraya vatten lite här o var har jag gjort dagligen i över ett års tid, alltså ute i stallgången o så, så det funkar inte så bra det heller..

Hur ska jag få henne att lösa upp blockerngen så hon kan börja ta in och träna ist för att bara blockera sig mentalt då? tacksam för alla tips!
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Men om hästen får fullständig panik så är svampen ändå ett bättre och framför allt säkrare alternativ än att spraya ;)
Håller med om att spraya runt om hästen utan att spraya på den. I stallet när den står och äter tex. När hästen sedan har vant sig vid själva ljudet så kan man gå vidare så som ajdeloupe skrev Jag tror att det är något av en omöjlighet att börja så direkt iom att hästen är så rädd som den är. Ta allt i hästens egna takt så kommer det förhoppningsvis lösa sig, om än det tar lite tid.


Men hur ska jag göra nu, är ju min fråga,när jag gett det flera år, och tagit myrsteg, och det ändå är så hopplöst? Vi har ju provat så många olika metoder att det känns som att det inte finns något kvar att prova snart..
(fast det gör det säkert, men ni kanske förstår att det börjar kännas tröstlöst)
när hon nästan har ihjäl en varje gång man ens tänker tanken att träna henne med det..
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Förtroende (i allt annat) för oss har hon, de nh-kurser vi varit på har vi fått beröm för oerhört lyhörd, känslig o sammarbetsvillig häst som vi har fin kontakt med. Det är det här med vatten o spray som vi inte kan klara av utan hjälp från kloka människor, vi har haft ute olika 'hanterings'tränare' och alla har gått bet på det här med henne, och tyckt att hon varit 'omöjlig' och gett upp pga tidsbrist. :cool:

Som jag skrev ovan så har vi provat att hosta, sjunga, vissla etc just när man sprayar för att distrahera henne lite, funkar inte alls!
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Tack alla för era tips o råd, har redan provat en del av dem, med olika resultat, så ni får gärna komma mer fler infallsvinklar o tips :)
 
Sv: Hur vänja explosiv häst vid sprayflaska?

Hon står i mitten i stallet (i en av 3 boxar) hon står alltså alltid innanför den som sprayas/grejas med på gången och har så ledes hört och sett en miljon gånger vad det handlar om, de andra hästarna är ko-lugna med detta och står som ljus. Hon är också lugn tills man sprayar i hennes dörröppning om man ska gå in till henne, oavsett om man sprayat på svamp, så blir hon spänd som en båge då.

Kan ni inte bygga vidare på att hon är lugn så länge ni sprayar utanfrö på en annan häst då? Typ fortsätta spraya den andra hästen medan någon ägnar mer och mer uppmärksamhet åt henne (prata genom gallret, öppna dörren, gå in och prata med henne eller liknande) eller att ni har henne i grimma o långt grimskaft men själva står utanför boxen. Alltså att ni involverar henne mer och mer i något som hon från första början inte bryr sig om?

Hur är hon om man sprayar andra hästar i hagen?

Du skriver 5 meter och ett ledrep inte är så långt, då kan ni kanske spraya någon annan häst i stallet när hon står en bit bort?



Ang vatten, det går inte att svampa eller något vad jag förstår? Går det att klappa henne med blöta händer? Att plaska i vattenhinken om man erbjuder vatten? Rida/gå genom vatten?


Vissar hon tendenser till att bli blockerad i andra situationer där ni kan pressa henne mer och lära er hur ni kan avstyra sådant?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp