Hur vänja av med sparkande?

Liten

Trådstartare
Honey sparkar mot andra hästar emellanåt när jag rider, det är oftast främmande hästar men häromdagen också kompisarna. det är inte bara en spark med ena hoven, utan hon sparkar mer eller mindre bakut.
hur kan jag vänja av henne med den ovanan? ska starta distans i augusti :confused:

Sv: Hur vänja av med sparkande?

För mej är ett sådant beteende oacceptabelt.
Jag korrigerar snabbt och bestämt så att hästen märker tydligt att det inte är okej!! Korrigeringens typ/hårdhet beror på vilken typ av häst, men hästen ska inte vilja göra om det.

Ojj :o Ifall din häst spänner sig innan och du känner det så kan du ju prova med att styra undan bakdelen åt et annat håll, d.v.s svänga eller en "öppna" ifall hästen kan det. Annars så kanske du lätt knackar till det med skänkeln? Du måste prova många olika metoder för att se vilken som passar din bäst ;) :D

Först ser du till att skaffa en röd rosett till svansen. Sedan säger du till dina kompisar att hålla sig på avstånd. Troligtvis är hon av högre rang och kanske inte riktigt tål andra hästar i hennes personliga sfär. Det viktigaste är att ingen får komma nära så hon har anledning till att sparka.

Sedan om hon nu skulle göra det skulle jag ryta i utav h*vete och jobba henne sidleds bort från hästen hon tänkte sparka. Du måste ligga ett steg före för jag tror hon varnar innan.

jag har rosett, dock ej ute med stallkompisarna (vi är inte så många, oftast ca 4st som rider) och de vet att hon kan sparka..
honey är inte så hög i rang, men kan det vara att hon "hävdar" sig på nåt sätt?

grejen är att hon inte bara sparkar rakt bakåt, utan svänger runt och sparkar också. tex igår stod vi ett par meter bakom ett annat sto (de brunstar inte förrän om ca 2 veckor), som då lyfte hoven lite varnande. honey svarade med att kasta runt bakdelen och slå, och sen slog de rejält båda två mot varandra. när det andra stoet sen backade undan, försökte hon följa efter - då lyckades jag dock parera henne.
men jag hinner inte med att parera med skänkeln när hon svänger, det går på en mikrosekund :o :crazy:

att jag ryter åt henne och smäller till henne på halsen verkar hon ta med en klackspark i just detta..

När du rider ska hästen koncentrera sig på dig och ingenting annat. Jag tillåter aldrig några utsvävningar från mina hästar, där är jag stenhård. Min unghäst, 4-åring, provar ibland att "hytta" åt andra men hon får en skarp tillrättavisning direkt, rids fram och jag kräver koncentration!

Ranglåga hästar är ofta mer osäkra än ranghöga = kanske känner att denne behöver försvara sig mot de andra hästarna?
Ett förtroendeproblem eventuellt. Hästen behöver förtroende för att människan reder ut problemet - och lydnaden såklart om det rör sig om en ren ovana.
Mer konkret än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr för det där med förtroendet är en stor, svår bit att jobba med som jag själv får tänka på varje dag :angel:

har nu tagit ut dressyrspöet till stallet..så fort hoven åker ut så. känns hemskt, men hon MÅSTE lägga av!

det känns som att vi kommit himla långt med förtroendet. vi har gått ner oss i sank mark (misstag, ej medvetet val!). vi har gjort den ena "galna" saken efter den andra..
varje gång så går hon bara rakt fram, ber jag henne om det så gör hon det i stort sett alltid.
är det nåt jättefarligt, och jag sitter av och går före, så blinkar hon knappt utan följer med mig som en skugga..
samma förtroende har jag för henne.
så tilliten känns det som att den finns här mellan oss. det är det här med sparkandet (och att hon emellanåt får för sig att hon inte ska röra sig alls..annan tråd), som kommit på senarste veckorna, som jag inte har lyckats komma till botten med alls :confused:

Svårt att försöka uppfostra en häst till hur den ska bete sig mot andra hästar. Tycker egentligen spö låter "fel", som att det skulle vara mer effektivt att försöka få hästen koncentrerad på dig istället för vad de andra hästarna gör - ge den en uppgift, helst innan den ens har börjat sura men med mål att inte behöva tokaktivera den hela tiden såklart. Sluta bry sig om andra pållar! Däremot kan ju spöet fungera som en nödförstärkning om hästen lyssnar dåligt när den surar på någon häst.

Svårt att försöka uppfostra en häst till hur den ska bete sig mot andra hästar. Tycker egentligen spö låter "fel", som att det skulle vara mer effektivt att försöka få hästen koncentrerad på dig istället för vad de andra hästarna gör - ge den en uppgift, helst innan den ens har börjat sura men med mål att inte behöva tokaktivera den hela tiden såklart. Sluta bry sig om andra pållar! Däremot kan ju spöet fungera som en nödförstärkning om hästen lyssnar dåligt när den surar på någon häst.

Nja - när ryttaren sitter på eller leder/jobbar med hästen får den ju INTE bete sig hur som helst. Den ska öht inte bry sig om någon annan häst när den arbetar, utan enbart lyssna till ryttaren. Det kan bli skitfarligt med hästar som sparkar efter andra när det är folk i närheten.

det känns som att vi kommit himla långt med förtroendet. vi har gått ner oss i sank mark (misstag, ej medvetet val!). vi har gjort den ena "galna" saken efter den andra..
varje gång så går hon bara rakt fram, ber jag henne om det så gör hon det i stort sett alltid.
är det nåt jättefarligt, och jag sitter av och går före, så blinkar hon knappt utan följer med mig som en skugga..
samma förtroende har jag för henne.
så tilliten känns det som att den finns här mellan oss. det är det här med sparkandet (och att hon emellanåt får för sig att hon inte ska röra sig alls..annan tråd), som kommit på senarste veckorna, som jag inte har lyckats komma till botten med alls :confused:

Jag tror du måste jobba med lydnaden. Att hästen hela tiden ska vara fokuserad på dig och att du i alla, alla, alla lägen är konsekvent. Skänkel betyder fram - alltid och med en gång! Tror också, som Piraja (??) att man måste vara lite tuff för att bli av med ett sådant beteende som att sparka mot andra hästar - det är absolut inte ok och dessutom farligt. Nu menar jag inte att du ska spöa upp hästen men att sparka måste innebära obehag eller mer jobb - aldrig att hästen "kommer ifrån" något, vilket innebär att den belönas för sitt felaktiga beteende.

Hoppas det löser sig för er!

Nja - när ryttaren sitter på eller leder/jobbar med hästen får den ju INTE bete sig hur som helst. Den ska öht inte bry sig om någon annan häst när den arbetar, utan enbart lyssna till ryttaren. Det kan bli skitfarligt med hästar som sparkar efter andra när det är folk i närheten.

Absolut. Men så är det ju allmänt känt att en bestraffning i sig inte lär hästarna något.
Det du skriver ovan angående konsekvens/lydnad tycker jag är ett exempel på hur man LÄR hästen något.

en häst som har respekt för sin ryttare attackerar inte andra hästar. så enkelt är det faktisk!

och lyckas man inte kontrollera sin häst så får man för sjutton hålla sig för sig själv och varken tävla eller rida tillsammans med andra.

en kompis ouppfostrade varmblod backade in i min gudasnälla valack och började sparka. var en jäkla tur att jag hade stövlar annara hade jag brutit ankeln. fy för ägare som låter sina hästar bete sig så! :mad:

Absolut. Men så är det ju allmänt känt att en bestraffning i sig inte lär hästarna något.
Det du skriver ovan angående konsekvens/lydnad tycker jag är ett exempel på hur man LÄR hästen något.

Nej visst - jag menar inte att man ska bestraffa hästen. Men ett oönskat beteende måste få en, för hästen negativ, konsekvens. Jag ville också betona allvaret i att en häst sparkar hejdlöst mot andra - ett sådant beteende, anser jag, får man aldrig ha överseende med.

Det allra bästa är nog om man är så snabb att hästen aldrig kommer till det oönskade beteendet - den får aldrig chansen att "öva" på sina dumheter. I stället ger man den alla möjligheter att "öva" på rätt beteenden (t.ex. genom att öva på start och stopp - enkelt och begripligt för hästen och därmed stor chans att göra rätt).

har nu tagit ut dressyrspöet till stallet..så fort hoven åker ut så. känns hemskt, men hon MÅSTE lägga av!

Det är väl ok...men, hur gör du när du är ute och rider? Håller du hästen koncentrerad på dig genom ridningen? Ser du när hästen tappar fokus och tar du då upp den på en gång och gör den fokuserad igen?

När du hanterar den från marken, är den då fokuserad på vad du gör eller spanar den efter annat?

Genom att tala om för hästen att "när jag är här så följer du mig" kan du få gehör utan att behöva spö. Grundhanteringen ska följa med upp i sadeln och när hästen visar att den är störd över någon som kommer upp i närheten ska det räcka med att man lägger en mothållande skänkel samt manar hästen till att arbeta.

Jag rider western. I t.ex. Pleasure Open AA rider unga som äldre och det är allt från höga hästar till små shettisar ibland. Alla rider på spåret samtidigt och man "rider om" då man inte får rida över banan eller lägga volter. En samlad QH galopperar ofta långsammare än en mindre ponny som ibland "tänder på" och det är fullständigt otänkbart att den man rider om börjar hytta och slå...ger dessutom minuspoäng, rejält, alt.att man riskerar åka ut. Ibland har den som rider om lite svårt att hålla ut ordentligt och då gäller det verkligen att den som rids om har kontroll på hästen och jag är inte den som anser att det enbart går med hjälp av spö. Använder själv inte spö annat än vid jobb från marken (som förlängning av armen).

svarar på de flesta i ett inlägg, känns enklare att få med allt då..

när vi är ute, gör vi nya saker hela tiden nästan; flytta lite, sen nån övergång, ett par steg på lång tygel, samla ihop igen....
försöker att behålla fokus på att jag ber om något hela tiden. Oftast är hon fokuserad, hon bryr sig inte mycket om vad som händer runtomkring henne då utan lyssnar i regel. känner jag att hon börjar "rinna iväg", tar jag tag igen liksom "hallå! här var det!". hon visar också att hon är "tillbaka igen" genom att tugga lite "okays då, jag är med.".
när jag jobbar från marken (NH), och nån annan står bredvid, kollar hon gärna på den andra istället för mig. men är vi själva är det mycket mycket sällan något problem.
vi jobbar ganska mycket NH, ledarskap, i vardagen.

när jag köpte henne, gick hon alltid om mig när jag ledde henne, bockade och kastade som bara den när jag red.
nu går hon bakom, som hon ska, följer mig - jag går med henne, inte tvärt om.
bocka gör hon bara som nåt litet glädjesprång ibland, inte ofta, och hon lyssnar direkt när jag tar tag och säger "nej".
när hon sparkar, känns det så väl på henne - hon VET att hon gör något jättefel. de gånger jag hinner med att parera, det syns verkligen i hennes ögon "shit också, hon märkte det.". hon vet precis vad hon gör för fel och märker direkt att jag blir förbannad, men "det känns som ett pris man kan betala".
det som gör mig konfunderad, och bekymrad och besviken, är att sparkandet kom som en blixt från klar himmel. Hon har aldrig gjort så tidigare. och FORT går det, när hon gör det, har knappt en sekund på mig att parera henne. hon snurrar runt bakdelen, slår, ofta utan att knappt spänna sig innan, vilket gör det väldigt svårt att känna. tidigare kunde nån rida om utan problem, hon drog lite (fd travare, ville egentligen inte att andra skulle gå om hennes plats) men lyssnade på förhållning, aldrig sparkande.

det är heller inte alltid hon sparkar, så det är kenpigt att förutse. ofta kan hon gå bredvid andra utan problem, både riden och ledd. hade nästan varit lättare om det alltid var i samma situation..

kan tillägga att jag rider på hackamore.. om det har nån betydelse..

använder INTE spöet bara, jag sitter inte och slår henne. däremot som en förstärkning av mitt NEJ!!!. en förlängning/förstärkning av min skänkel, kanske man kan kalla det..
det känns inte bra att rida med spö, jag tycker inte om det och har aldrig gjort det. det känns hemskt.
kanske är jag för "blödig"...

jag vet ju att det är farligt, det är ju uppenbart för i stort sett vem som helst (?). det är ju lika mycket därför jag blir så arg.

hade det varit när nån kom inom ett visst avstånd, hade det "bara" varit att sätta en stor rosett i svansen så att andra håller avstånd och inte rider rakt på oss. (många hästar tycker ju inte om att ha nån för nära inpå sig bakifrån, det verkar inte vara ovanligt..)..

håller jag oss för oss själva hela tiden, så sparkar hon inte alls - det finns ju ingen att sparka mot..och då "lär" hon sig ju aldrig av med detta, eller..??? då får hon ju aldrig se konsekvens av beteendet heller.

jag försvarar alltså inte detta beteende på något sätt..

Senast ändrad:

förutom att det inte känns riktigt bra för mig, vill jag helst undvika att rida med spö eftersom det inte är tillåtet på distans (ska rida PP 30km) och jag vill inte ändra allt för mycket (helst inte något alls) när vi åker nånstanns. eftersom honey inte är så van vid att åka ut och göra saker ännu, vill jag alltså inte göra henne ännu nervösare genom att lägga till/ta bort för mycket av det vi brukar ha och göra hemma.

en sak som funkat ganska bra, är att när nån annan ska om oss så vänder jag ut hennes bakdel mot vägkanten (bort från andra hästen) och håller henne stadgt där så att jag känner DIREKT om hon försöker vända ut rumpan.
dock osäker på hur detta skulle funka på en distansritt, om jag har en annan häst framför mig så att hon hamnar så mellan två stycken...:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 157
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 197
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve