Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svårt att försöka uppfostra en häst till hur den ska bete sig mot andra hästar. Tycker egentligen spö låter "fel", som att det skulle vara mer effektivt att försöka få hästen koncentrerad på dig istället för vad de andra hästarna gör - ge den en uppgift, helst innan den ens har börjat sura men med mål att inte behöva tokaktivera den hela tiden såklart. Sluta bry sig om andra pållar! Däremot kan ju spöet fungera som en nödförstärkning om hästen lyssnar dåligt när den surar på någon häst.
det känns som att vi kommit himla långt med förtroendet. vi har gått ner oss i sank mark (misstag, ej medvetet val!). vi har gjort den ena "galna" saken efter den andra..
varje gång så går hon bara rakt fram, ber jag henne om det så gör hon det i stort sett alltid.
är det nåt jättefarligt, och jag sitter av och går före, så blinkar hon knappt utan följer med mig som en skugga..
samma förtroende har jag för henne.
så tilliten känns det som att den finns här mellan oss. det är det här med sparkandet (och att hon emellanåt får för sig att hon inte ska röra sig alls..annan tråd), som kommit på senarste veckorna, som jag inte har lyckats komma till botten med alls
Nja - när ryttaren sitter på eller leder/jobbar med hästen får den ju INTE bete sig hur som helst. Den ska öht inte bry sig om någon annan häst när den arbetar, utan enbart lyssna till ryttaren. Det kan bli skitfarligt med hästar som sparkar efter andra när det är folk i närheten.
Absolut. Men så är det ju allmänt känt att en bestraffning i sig inte lär hästarna något.
Det du skriver ovan angående konsekvens/lydnad tycker jag är ett exempel på hur man LÄR hästen något.
har nu tagit ut dressyrspöet till stallet..så fort hoven åker ut så. känns hemskt, men hon MÅSTE lägga av!