Hur väljer man vilket kraftfoder man ska ge??

M

makejo

Jag fick hem min häst i sommras och han har inte behövt äta något kraftfoder över sommaren för ca 1 vecka sedan började jag ge honom havre då han verkade tröttare/ slöare han är nu mycket piggare redan.

en annan i stallet ger häften havre hälften kraft för att dom blir för pigga av bara havre.

Nån annan ger havre / betfor och nån ger bara kraft. En äter havre, kraft , betfor lucern.

Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska ge honom ska jag bara ge havre? han kommer ju bli väldigt pigg kan jag tänka om jag ska öka på med bara havre. Han behöver väl mer nu till hösten vintern.

Vad gör betfor för nytta?

Läste sedan oxå någonstans att man ska blötlägga allt kraftfoder för att minska risken för foderstrupsförstoppning?
kan man då blanda havre betfor tillsammans eller havre , kraft och betfor tillsammans?
Jag ska göra iordning kraftfoder dagen innan i en hink som stallskötaren bara häller i krubban på morgonen.

Hur länge ska betfor etc blötläggas innan man kan ge det?

Hästen jag har är en ic på 8 år han är lättfödd och han rids varje dag men tränas inte något särskillt hårt just nu utan allmän vardagsridning.. eller vad man ska kalla det, rider ut i skogen, och tränar lättare hopp och dressyr mest själv.

Sv: Hur väljer man vilket kraftfoder man ska ge??

Kraftfoder ger man om det behöves. Behövs gör det om grovfodret har någon obalans som man behöver korrigera.

Det finns tabeller och program man kan använda för att schablonmässigt bestämma hur mycket hästen bör behöva, sedan lägger man utifrån de siffrorna på grovfoder. När man är klar ser man om det behövs mer av något, t ex protein (för musklerna) eller energi (för hullet). Ibland behövs mineralerna korrigeras också.

Ett foderprogram finns på www.freefarm.se, jag tycker det är lättast att räkna med mitt eget upplagda Excel-blad där jag lagt in de värden jag har på grovfoder och de kraftfodersorter jag använder.

P.S "Kraft" är förkortning av kraftfoder i dagligt tal, medan "Krafft" är ett produktmärke som Lactamin/Lantmännen äger

Som ovanstående redan förklarat - kraftfoder ges bara om hästen inte håller hull och muskulatur men hö. Tror att din är en lättfödd typ som med ett normalbra hö klarar sig mycket väl på bara det + ev. mineraler! Det är det önskvärda att bara kunna ge hö och slippa kraftfoder. Men om du vill ge nåt i krubban, att blanda mineralerna med, så kan du ge ett par dl betfor eller annat valfritt kraftfoder bara för att han ska få nåt och ska äta upp mineralerna.

Men ofta brister det i höets värden, särskilt brukar det vara undermåligt med protein. Har ni analys på höet han får?

Har han stallats in nyss? Då är han nog piggare nu i o med att de står inne på nätterna och inte gör av med samma energi...

Alltså, jag tycker det är jättesvårt, Hur får man igentligen en helt perfekt Foderstat. Det är så mkt Siffror hit o ditt o jag vet igentligen ej vad som är ok för Min Häst. Eftersom hon blivit sjuk under Fodervärdstiden o går på cortison, så måste jag verkligen va noga att hitta en foderstst som passar henne o hennes lynne ;).
Vart kan man vända sig?. Har skickat in höet på analys så det är på g i alla fall,

Det finns flera här som kan hjälpa dig att räkna foderstat, säkert kommer någon att PM´a dig om du vill ha hjälp.

Alltså, jag tycker det är jättesvårt, Hur får man igentligen en helt perfekt Foderstat. Det är så mkt Siffror hit o ditt o jag vet igentligen ej vad som är ok för Min Häst. Eftersom hon blivit sjuk under Fodervärdstiden o går på cortison, så måste jag verkligen va noga att hitta en foderstst som passar henne o hennes lynne ;).
Vart kan man vända sig?. Har skickat in höet på analys så det är på g i alla fall,

Ja vad bra! (att du skickat det på analys) När du får värdena kan du PM:a t ex mig så ska jag hjälpa dig med en korrekt foderstat.
Du får inte fråga om enskilt foderstat på forumet genom att starta en tråd om det, därför erbjuder jag mig att hjälpa till om du PM:ar mig... tycker bara det är roligt! :)

Kan dessutom en hel del om vad som är bra för magen på hästen (som man t ex ska tänka på om hästen haft/har/har benägenhet att få fång).
Antar att det är det viktiga för hästen som går på cortison? Varför gör den det? Fång? Annat?

Senast ändrad:

nej han går ute fortfarande och dom har inte analyserat höet. jag har honom inhyrd i ett stall hur gör man en analys? var och hur?

Man tar ett prov på grovfodret, en tuss från olika balar. Klipper ner det till c a 2 liter höhack och skickar i en påse till t ex

www.analycen.se
www.hjortenslab.se

tillsammans med den beställningsblankett man kan få ut på nätet (deras sidor).

Sedan får man hem analysresultatet. En analys brukar kosta runt 500 kr.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 081
Senast: Lycan
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 527
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31