Hur väljer man ny hyresgäst?

B070715

Trådstartare
Hej!
Jag undrar hur ni väljer ny hyresgäst i ert stall. Vilka frågor ställer ni? Kollar ni referenser? Ja kort sagt hur går snacket o tankarna när man ska välja. Jag har ett litet stall med två inackorderingar och mina egna två hästar så det känns viktigt att det blir rätt. Jag brukar gå på magkänsla men funderar lite på hur andra tänker. Så tänk högt och fritt :-D

Sv: Hur väljer man ny hyresgäst?

Jag hade absolut tagit referenser. Nuvarande/förra stallet t ex, om det går utan att väcka ont blod (t ex att uthyrningsverksamheten läggs ner, inte att man säger upp platsen själv). Som uthyrare av stallplats kan det vara bra att gå på träffar etc där man kan träffa andra uthyrare (foderföredrag etc) för att informellt byta viktig information sinsemellan.

Stolpskott bland hyrestagarna finns det gott om, det märks ju om inte annat tydligt när vi läser i trådarna här på forumet. Och får du in fel person så kan det bli en långdragen process att bli fri från ohyra.

Håller med om att referenser är toppen men tycker det brukar vara svårt att få. Jag har hyrt ut i många år o haft supertur med hyresgästerna. Men funderar kanske mest över vilka frågor folk ställer till ev hyresgäster och hur mycket man ska gå på magkänslan. jag brukar ringa runt lite till vänner o bekanta som har stall i närheten o höra mig för o det brukar hjälpa långt :-D

Jag går mest på känsla när jag tar in nya hyresgäster i stallet, får jag minsta tvekan så låter jag hellre platsen vara tom, det har jag lärt mig sen tidigare mindre lyckade hyresgäster. Men tar också referenser för att vara på säkra sidan.

Jag brukar prata lite allmänt och så frågar jag om vad det är för häst och hur den fungerar i flock. Brukar även poängtera saker som är viktiga för oss som redan står i stallet. Jag frågar även ägaren hur den vill ha hästen uppstallad. Tex. mycket utevistelse kan betyda allt från några timmar till i princip dygnet runt för olika personer beroende på vad de har för erfarenheter. Vi har inga fasta tider utan vi kör efter väder och vind.

Om allt känns bra så visar jag kontraktet och så går vi igenom det. Jag är noga med att poängtera att om man står hos oss så är det kontraktet som gäller annars är det bättre att man letar efter ett annat ställe.

Jag har lyckats hitta 2 toppentjejer nu dock så stod den ena stallplatsen tom nästan ett år, men hellre någon som passar i stallet än en som man inte trivs med.

Efter att vi råkat ut för en riktig djävul för några veckor sedan, så är det referens samt 1 månads förskott som gäller

Visst är det surt att få in fel människor. Att ha boxen tom innebär i värsta fall förlorad inkomst. Att ha någon som inte betalar betyder i många fall att man dessutom förlorar pengar, eftersom hästen inte helt sällan äter under tiden, står på något och tar tid i anspråk.

Hellre en tom box än ett rent helvete!

Nu är djävulen dessutom på G att flytta igen, då de återigen blir utslängda

Det viktigaste är nog att man träffas och verkligen känner av om den ev nya hyresgästen är på samma våglängd som en själv. Har vi liknande syn på hästhållning? Är mitt stall verkligen det som hyresgästen söker, eller kommer han/hon omedelbart att försöka ändra på det mesta?

En annan viktig sak är; var övertydlig med vad som gäller i stallet, både skriftligt och muntligt. Skyldigheter och rättigheter. I viss mån fungerar demokrati och att man diskuterar sig fram till olika lösningar men det finns grundläggande saker som man, i mina ögon, måste ha fastlagda = not open for discussion.

Sen kan man självklart ta referenser från tidigare hyresvärdar ang om de betalat för sig etc men jag tycker att man ska vara försiktig med att bara köpa rakt av vad någon säger - det kan ha fungerat dåligt på ett stall för att man haft olika syn på saker och ting, eller för att det snackas skit. Man kanske inte tycker om varandra helt enkelt! Gå på magkänsla är ett bra råd, i kombination med koll av ekonomin.

Ja jag går på magkänsla mest. Diskuterar även lite med befintlig hyresgäst för att få en "second opinion". Jag är också helt inne på att det är kontraktet som gäller, annars står man inte här. Jag har dessutom ett lååååångt och utförligt kontrakt. Hyra i förskott är en självklarhet. Kör ni med depositionsavg på tex en månadshyra? Jag har gjort lite olika med det.

Hade jag varit tvungen att ge referenser så hade jag aldrig fått en ny stallplats.
Min förra stallägare led av någon sorts narcissistisk personlighetsstörning som blev allt värre med åren, samt att allt blev sämre i stallet, service som ingick sköttes i många fall dåligt eller inte alls, men det gick inte att påpeka något utan att bli verbalt avrättad.
Vad vi än gjorde så var det fel, fyllde vi på vatten själva så var det fel och gjorde vi det inte så var det fel, för att ta ett exempel.

Till slut hade alla inackorderingar ett stall möte med stallägaren, vilket gick rakt åt skogen. Några dagar efter stallmötet blev jag tillfrågad om jag funderade på att flytta och jag svarade ärligt ja (för jag hade haft de tankarna sedan länge (hade stått i stallet i 5 år), men var rädd att leta annan stallplats ifall detta kom till stallägarens kännedom, var rädd att åka ut med huvudet före för det måste ju anses som kritik att leta efter något annat och kritik kunde inte denna ta), och då blev jag uppsagd på stört, för jag skulle minnsann inte få stå på hennes gård och leta efter något bättre, eller ja en månads uppsägningstid hade jag iofs, alltså hade jag helt rätt på vad som skulle hända om jag leta annan stallplats eller uppenbarligen om jag ens funderade på det.
(Övriga inackorderingar fick samma fråga efter mig men eftersom de visste vad som hänt med mig svarade 7 av 9 de ja vi ska flytta vi säger upp boxen idag).

Jag sa iofs som det var i det nya stallet, att några refereser som får er att vilja ha mig kan jag inte ge för jag är utlängd, och jag kan bara gissa vad fd stallägaren hade sagt om mig, hur jävla dum jag var och hur jälva dum min häst var (enligt fd stallägaren kunde han inte gå med andra hästar vilket är märkligt då han gått med hennes egen under hela tiden utom några som helst problem, förutom de tre sista månaderna när hon plötsligt bestämt att det skulle flyttas om och min gillade inte sin nya polare).

Jag vet att den gamla stallägaren sagt till folk att det är synd om min nya stallägare att "få in ett sånt jävla stolpskott som mig" (ordagrant).

Nu har jag stått i det nya stallet i 16 månader och allt funkar skitbra och nya stallägaren är supernöjd för att det är så bra i stallet, bara bra folk som står där nu enligt denna så sånt stolpskott var jag nog inte trots allt.

Senast ändrad:

Håller med om att det där med referenser är svårt. Låter som du råkat ut för en väldigt knasig stallägare i den situation du beskriver.

Jag berättar hur stallet fungerar hos oss och hur hästhållningen är. Jag vill veta att den som är inackorderad här har ungefär samma syn på hästar och hästhållning som mig. (annars kommer det inte att fungera) Jag tar gärna referenser, men magkänslan är viktig den också.

Håller med de som säger "magkänsla" OCH att man noga går igenom vad som gäller, att man har samma syn på hästhållning och att man är överens om de förväntningar man har på varandra. Man får heller inte glömma att det inte bara är hästägaren man måste gilla, utan även hästen! Även om ägaren är vettig så är det kanske inte så roligt med en häst som är svårhanterligt! Se till att skriva ett ordentligt kontrakt som reglerar det ni är överens om!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar