Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Intressant! När jag berättade om XP i Mac så mumlade han något som gör att jag tror att han egentligen vet att det skulle gå... Så du har nog rätt om var bromsen sitter :p

Jag jobbar måånga timmar :D :cool:

Antecknar *dockningsstation*
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

ska du köpa en bärbar med dockningsstation så kommer du troligtvis billigare undan genom att köpa en enkel stationär (som mäter sig med en hyffsat bra laptop) och sedan en traditionell laptop utan några fancy grejjer i...

att hålla på o köpa dockningsstation käns 90tal..
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Jag som har dockningsstation, på jobbet visserligen, tycker att det är suveränt och inte mera 90-tal än något annat. Om jag skulle köpa en bärbar att ha privat också skulle jag nog kosta på mig dockningsmöjlighet, trots att det blir dyrare, för att slippa ha två datorer att hålla reda på. Men smaken är olika.:) För övrigt tror jag att du och jag har tolkat syftet med TS:s datorköp olika.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Poängen var just att slippa stationär dator och bara jobba från laptop, vid behov med flera synkade bildskärmar.

Efter flera veckors dialog med en DELL-säljare har h*n gett upp (inte kunnat konfigurera "rätt" system) och hänvisat mig till Landstinget. Som i sin inköpskanal bara har vissa standardlösningar jag VET inte håller.

Håhåjaja...

Det känns lite sådär att köpa en dator för 20000 och chansa på att det funkar :p
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

295


Här kommer Dells offert via landstingets kanal:



Precision M6400 :
Intel Core 2 Duo T9550(2,66GHz,1066MHz,6MB)
Base Option : Silver Assembly Base
Display : 17in Widescreen WUXGA (1920X1200) with CCFL LCD Panel
Palmrest : No Fingerprint Reader Biometric
Camera : No Integrated 2 Mega Pixel Camera No Microphone for
Regural LED and CCFL LCD Panel
LCD Back Cover : Silver with CCFL
Documentation : Swedish Shipping Docs
Resource DVD :Mobile Precision M6400 Diagnostics and Drivers
Memory : 4096MB (2x2048) 1066MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 80GB Serial ATA (7200RPM) (Free fall sensor) with Hard Drive Carrier
Raid Controller : All SATA Hard Drives, Non-RAID for 1 Hard Drive
Windows Live
Optical Drive : PowerDVD 8.2 Software and Media included
Optical Drive : 8X DVD-ROM Tray Load Drive no software
Power Supply+Power Cord : European 210W Slim AC Adapter with
European Power Cord
Battery : Primary 9-cell 85W/HR LI-ION for Silver LCD Panel
Port Replicator : Euro2
(ENG,DUT,DEN,FIN,NOR,SWE,CZE,HUN,POL,TUR,CR,SLVN,SLOV,R
OM) Advanced E-Port with 210W AC Adaptor Without Stand
Carry Case : Not Included
Graphics : 512MB NVIDIA Quadro FX2700M (with 512MB dedicated
memory)
Wireless : EMEA Dell Wireless 1510 (802.11a/b/g/n 2X3) MiniCard for
Core 2 Duo Label
Keyboard : Internal Swedish/Finish Qwerty Backlit Keyboard with
number pad
Software Driver : Mobile Precision M6400
Operating System : Swedish Windows Vista Business SP1(32Bit)to XP
PRO SP3(Downgrade)with XP Media
OS Media : Windows Vista Business SP1 (32Bit) Recovery DVD 1 S
No Software Anti-Virus
Precision Order - Sweden
3Yr Basic Warranty - Next Business Day - Minimum Warranty
Base Warranty
3Yr ProSupport for IT and Next Business Day On-Site Service
Declined CompleteCare

Summa 24.172,50

Inte för att jag förstår så mkt men jag tycker inte det verkar så prisvärt :crazy: Får man inte mer för pengarna med XPS:en?
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Hoppar in lite sent i tråden.
Personligen skull jag skaffa en Lenovo Thinkpad T500 + en dockningsstation + extern skärm enligt önskemål.
Argumenten för thinkpad är enkla men för mig grundliga
1. Hållbarheten. thinkpad är framtagna för folk i farten, yrkesfolk som jobbar med dessa. De är stöttåliga, har en hd som stannar så fort datorn ändrar läge.
2. BRA tangentbord, i princip fullstort.
3. Bra icke glassig skärm
4. har även ultranav, så man slipper sitta och jobba med musplattan (finns på dells, fuijsi-siemens yrkesmaskiner också)
5. Bra prestanda som håller.
6. Ny modellerna har unbyggd 3G så man slipper USB-dongel.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=432028

dockningsstation ca 1500
skräm t.ex. http://accessories.euro.dell.com/sn...ail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=184917
skall du ha riktig skärm att jobba med bilder på kostar de ca 12-15000 och en sådan här ovan fungerar gott för 90% i alla fall.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Tack för input! Hur är det med support på dem?

Jag blir tokig på att "alla" datorer har widescreenskärm, det är extremt olämpligt då jag egentligen mest behöver HÖJDEN på skärmen.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

iom att det nästan uteslutande företag som köper dessa så finns det mycket bra support, men jag kan ärligt säga att det inte har behövts så mycket under de snart 15 år jag har haft med dem att göra. De är gjorda för att hålla. Min dotter har en gammal P3:a som är 8 år som fungera klanderfritt fortfarande....
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

när du kopplar in med en dockningsstation och du har en skärm du kan ställa i högläge så lär du kunna nyttja den så också.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Jag håller med - Lenovo är bäst! De är som små pålitliga svarta nazgûl-burkar fulla med fantastisk prestanda. I lägenheten sitter tre Dell och en Lenovo, och det är Lenovon som älskas mest - och används flitigast. :love:
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Baka_kun, den där skulle jag lätt köpa om jag skulle handla idag. Jag anser att de är klart prisvärda begagnade.
Det finns ett antal olika siter som säljer beggade thinkpads då företag byter ut dem. Man går genom dem och ser till att de är fräscha och sedan så går de vidare.

Man kan ibland göra fynd på blocket, men kolla upplösningen och skärmstorlek, det är ofta som det är 1200x800 och det är lite i minsta laget för att man vill jobba med dem.
jag har en 15"are med 1600*1050 och dte är urskönt.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Hur "nedgraderar" man Vista till XP pro?

("ej i lager" trodde jag betydde att de inte fanns :o )
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Hur "nedgraderar" man Vista till XP pro?

("ej i lager" trodde jag betydde att de inte fanns :o )
Ej i lager brukar betyda att de är slut för tillfället, men kommer in snart.
Man nedgraderar genom att installer window xp från skratch.
orsaken till 'nedgradering' är att xp är ett äldre system än vista.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

du blåser ur hela hårddisken och installerar xp på den efteråt.

dvs formatera.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

Jag har lärt mig massor i den här tråden :bow:

Och nu ser det ut som att jag kan få finansiering på så vis att jag kan ta ut datorkostnaden från gamla extraarvoden på oskattade pengar, inom en ram på ca 18 000. På villkor att det är en DELL-dator med support och McAfee-skydd :crazy:

Vad ska man prioritera då?

1) En Studio 17-dator med 17,0-tums WUXGA+ CCFL (1 920 x 1 200) TFT-widescreen-skärm med TrueLife™-teknik och 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650-grafikkort för 16 000 (ingår olycksskadeförsäkring och bättre batteri)


2) XPS M1730 i snikversion med vad förstår samma skärm för 22 400 (jag undrar om det inte finns prutmån på den, det lät så på försäljaren)

3) Vostro 1720 17.0 med Premium WUXGA TrueLife LCD, 512 MB NVIDIA® GeForce™ 9600M GS Graphic Card Black i ung samma prisklass som 2)

4) Lägga till ännu mer och satsa på en Precision typ offerten ovan.
 
Sv: Hur väljer man jobb/bild-laptop?

jag skulle gå efter vilken skärm du kan få med helt enkelt, säg att du vill ha en e-ips eller s-ips skärm så kommer försäljaren att gnugga knölarna ett tag.

annars XPSen, säkert bättre grafikkort i den än de andra 2 kombinerat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp