Hur välja?

Sv: Hur välja?

Jag hade inte valt någon av hästarna faktiskt :crazy:

Fullblod är dyra att äga, travaren är "för gammal" och en tjock fjordingkorsning som haft fång kanske aldrig blir ridbar.

Jag hade inte valt någon av hästarna faktiskt :crazy:

Fullblod är dyra att äga, travaren är "för gammal" och en tjock fjordingkorsning som haft fång kanske aldrig blir ridbar.

:D Jag har faktiskt tittat runt på andra hästar istället.

Ja det tror jag också. Har några som jag ska kolla på. Varmblodet som omskrevs i starten kostade bara 6000 kr iofs men 10 000 kr är väl min ekonomi.

Jag kan faktiskt skola den själv också. Tävlandet jag nämde tidigare ligger ändå i en framtidsplan på kanske 2-3 år minst.

Lägg ut annons om att ta en foderhäst. Jag hittade för ca. ett halvår sedan en till min son. En d-ponny som är en otroligt bra häst. Så det går att hitta och i dagsläget låter det som att du behöver känna dig lite säkrare över din ekonomi innan du blir hästägare igen. Fast innan du lägger ut annons försäkra dig verkligen att att du har råd med omkostnaderna för hästen. Ingen hästägare vill lämna ut på foder om man får höra ekonomin som orsak till att man inte köper istället.

Hälsning Maja

Om jag förstått det rätt vill du inte lägga ut mycket pengar på hästen? Ett tips är då ändå att köpa en lite bättre häst, en som antagligen kostar mer i inköp.

Varför? Jo "billiga" hästar har ofta problem på ett eller annat sätt vilket troligtvis kommer leda till dyrare driftskostnader med specialfoder, veterinärer, chiropkratorer och gud vet allt. Det är därför de säljs billigt....Satsa på en frisk och trevlig ridhäst med bra benställning, bra rygg och bra mentalitet även om inköpet blir lite dyrare. Säker blir man aldrig, men troligen blir den bra mycket billigare i längden! Och så får man mindre problem själv och mycket roligare med en hel häst. Det är inte inköpet som kostar, det är driften.

Visst kan man göra "fynd" men det är en chansning och det kan bli dyrt att chansa. Dessutom måste man ha en enorm kunskap för att kunna hitta fynden!

Lycka till i hästletandet!

Lägg ut annons om att ta en foderhäst. Jag hittade för ca. ett halvår sedan en till min son. En d-ponny som är en otroligt bra häst. Så det går att hitta och i dagsläget låter det som att du behöver känna dig lite säkrare över din ekonomi innan du blir hästägare igen. Fast innan du lägger ut annons försäkra dig verkligen att att du har råd med omkostnaderna för hästen. Ingen hästägare vill lämna ut på foder om man får höra ekonomin som orsak till att man inte köper istället.

Hälsning Maja

Jag har lagt ut om foder för senare friköp. TYvärr är det många svar som tycker att foder 2-3 veckor borde räcka. Men det tycker jag personligen är mer provtid.

OMkostnader så som stallplats, hovslagare, foder och även en liten summa till skador har jag redan så det är inget problem alls.

Såg en annons på Radannonser förut som kanske kan intressera dig... Det var 2 hästar, båda billiga (jag blev lite sugen på en av dem faktiskt, men ska inte köpa häst i nuläget). Ett tips bara, håll utkik där. ;)

Fullblodet skulle jag chansa på och Varmblodet :) Fullblod är lättlärda oftast ;) Min kompis foderhäst klev av banan när han var 9och är 13 nu och hoppa och går UNDERBART I dressyren så chansa eller Varmblodet ;) Fast dem har ju sin mysiga trav :smirk:) :):)

Om jag säger såhär, jag vet ingen krubbitare som nånsin slutat med sin ovana hur man än bytt miljö till den.Så räkna med att den fortsätter med ovanan om du köper en sån...

Mitt sto blev plötsligt krubbitare när hon fick såt dräktig och abra ridas lugnt sedan när hon fick motioneras och så blevhon glad och slutade tugga och svälja :) :)

Jag tycker inte du ska rata de här hästarna innan du tagit reda på mer fakta. Har du någon hästkunnig vän, kan du ju be henne om hjälp vid eventuella provridningar.

Jag tycker inte du ska vara rädd för att titta närmare på en häst som haft fång förut. Du vet inte varför den fått fång eller hur den har bott, eller hur? Jag har en häst nu på foder som haft fång varje år. Den här hästen har inte haft fång hos mig, vilket förmodligen beror på min hästhållning.

Ta hjälp av någon som du vet har bra erfarenhet av hästar och hästköp och som vet vilka frågor man ska ställa!

Lycka till med ditt hästletande och kom ihåg - köp aldrig första bästa häst!

Jag glömde skriva och berätta om en kompis vars häst till krubbitare slutade med sin olat strax efter att han flyttade hem till henne. Han stod innan i ett stort inackorderingsstall med mycket spring och stoj, vilket förmodligen gjort att han mått dåligt. Varför rata en häst för en olat? Varför inte ta reda på fakta innan man ratar den i alla fall?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka