Hur välja?

Sv: Hur välja?

det finns väl andra yngre varmblod som inte kostar så mycket som du sen kan utbilda lite själv,

de hade jag gjort om jag var du!

lycka till!

Jag skulle välja fullblodsstoet om jag skulle välja någon av de tre hästarna. Med den budgeten känns det svårt att hitta en väl fungerande häst, och det tror jag att TS är medveten om också. Det finns knappast problemfria hästar i den prisklassen.

Och fullblodet väljer jag då hon inte är så gammal, och KAN ha någon slags potential till att tom klara en lättare dressyrtävling. Men jag tänker ju ur min egna synvinkel.

Jag skulle aldrig köpa ett varmblod. Men däremot en fjording. Däremot inte en fjording som haft fång.

Skulle jag välja någon av dem så skulle det bli fullblodet (under förutsättning att den inte krubbiter med rem), men det krävs nog en hel del jobb med den... Helst hade jag letat efter någon annan häst, och sparat undan pengar under tiden, men fullblodet är den som har bäst förutsättningar att bli bra med en hel del jobb

Jag tror att jag vet vilket fullblod du menar. Hon är numera såld och står i samma stall som jag..... var till och med när den hämtades.
Tror inte riktigt att hon passat ditt ändamål...... och om du dessutom letar häst med minst möjligt att göra innan tävling (inom denna prisklass) :crazy: Vet inte om du varit och tittat på hästen, men kan rätta till några påståenden. Hästen är undernärd. Man kan spela harpa på revbenen, ryggraden sticker upp en decemeter, och den är dessutom full med bitsår och sparkmärken. Visst... hon går barfota, men det är panik med hovslagare, då hovarna är så spruckna och utflytna att hon nästan inte kan gå ordentligt (hon kommer att bli stamkund hos hovslagaren, och antagligen kommer hon att behöva ringskor, åtminstonde i början). Hon krubbiter inte med rem. Att sätta henne på lösdrift och hoppas att problemet löser sig är inte direkt någon ideé, då hon gått på lösdrift sedan hon var 4 år.
Hon är därimot en super snäll häst på alla vis, och underbar i hanteringen. Men hon kommer att få gå på bete hela sommaren för att komma upp i hull, samt bli behandlad för sina sorgliga fötter. Sen får vi se om hon kan börja sättas igång för ridning. Men det är en lång väg framför henne.
Tycker absolut att du måste åka och titta på hästarna du funderar på. Tycker att det låter som om du vill bestäma dig innan du sett dom. Kom ihåg att en häst inte alltid är vad säljaren utger den för att vara.

Ang. krubbitare kom det en sådan till stallet, och trots att hästen är ute frlea timmar omdagen m. obegränsat m. höensilage slutar den inte krubbbits förens man sätter på den rem. Den äter en tugga, krubbiter, tar en tugga, krubbiter osv...

Tänk på att inköpskostnaden inte är den största kostnaden. Stallhyran kommer du ju inte ifrån (har du eget stall kostar ju mat osv...). Så en "kvalitets häst" som du kan ha massa kul med, träna, tävla litegrann, lära dig utav, mysa i skogen med kostar lika mycket att ha som den slitna, gammla, outbildade, lite småfeta biliga häst som kanske dessutom kommer kosta vetrinärvård pågrun av att den har förslitningsskador.

Välj en dyrare häst som passar bättre till DIG!
Om mamma sagt att jag kunde få en häst om jag valde någon av dessa hade jag nog sagt nej...
Men lycka till :bump:

Häst 1: Fullblod, 10 år klev av banan 2001. Riden i skogen endel men sedan använd som avelssto. Krubbitare. Ganska fina fötter får hon går barfota just nu i alla fall.

Skulle inte köpa en krubbitare.

Häst 2: Varmblodstravare 16 år riden rakt fram i alla gångarter typ. Inga olater öht enligt ägaren. Kan gå barfota även när hon är fullt igång.

beror helt på hur mkt du kan och vad dom menar med riden raktfram i alla gångarter.

Häst 3: Fjordingskorsning 7 år endast inriden i princip och sedan mest stått och blivit tjock. Har haft fång. Specialskodd.

Att köpa en fånghäst är tyvärr ofta att köpa problem (har fånghäst själv) mkt extra jobb och med specialskoning förmodligen dyr att hålla.

Personligen skulle jag prova varmblodet och leta vidare.

Tittar runt på nya hästar nu och det har dykt upp endel intressant.Ännu har jag inte provridit någon av dem och minst 1 kommer jag förmodligen inte kunna provrida heller.

Häst 1: Fullblod, 10 år klev av banan 2001. Riden i skogen endel men sedan använd som avelssto. Krubbitare. Ganska fina fötter får hon går barfota just nu i alla fall.

Häst 2: Varmblodstravare 16 år riden rakt fram i alla gångarter typ. Inga olater öht enligt ägaren. Kan gå barfota även när hon är fullt igång.

Häst 3: Fjordingskorsning 7 år endast inriden i princip och sedan mest stått och blivit tjock. Har haft fång. Specialskodd.

Jag är ute efter en trevlig häst att lufsa med i skogen och som jag möjligtvis kan tänkas tävla på klubbtävlingar men det är inte något som är superviktigt.

Så vilken skulle ni välja? Känns som att det är minst jobb med att få ordning på fullblodet i ridningen men jag vill gärna ha era synpunkter.
Eller ska jga helt enkelt leta vidare efter något annat?
Jag hade inte valt någon av dom. Jag hade letat vidare.

Fick mail om det i dag och blev förbannad faktiskt. Det var bestämt att jag skulle tänka över helgen och återkomma som i dag för att bestämma tid att komma och titta på henne. Ägaren sa då att hon håller den åt mig så länge.

Men efter vad du skriver så är jga nog glad ändå.

Tack för alla era svar!

Som jag skrivit flera gånger nu så letar jag vidare.

Tyvärr kan jag inte kolla på så mycket dyrare hästar eftersom min ekonomi begränsar mig hårt. Men med tanke på att jag hållt på med hästar i 28 år och jobbat med problemhäst osv samt har mycket kunnig hjälp att tillgå så tvekar jag inte att tex köpa en outbildad travare eller så.

Det enda jag kräver är väl att hästen ska vara trafiksäker i så stor utsträckning som möjligt.

Bonita4: Jag vill inte köpa mig problem men har som sagt begränsad ekonomi. Nu tycker jga inte att en outbidlad travare behöver innebära problem direkt.

Pejla: Tro mig jag vet att även billiga hästar kostar att äga. har ju en häst nu så jag vet precis hur dyrt det är att äga hästar.

det finns väl andra yngre varmblod som inte kostar så mycket som du sen kan utbilda lite själv,

de hade jag gjort om jag var du!

lycka till!

Har kollat runt lite mer på travare men antingen vill ägarna ha sjukt mycket för en outbildad elelr så är de gigantiska. :eek:

de krubbiter ofta pga stressad mage. får man ordning på magen kan det bli bättre men oftast är det ett beteende de har.

dock hade jag inte brytt mig om det om hästen fö var ok.

Har kollat runt lite mer på travare men antingen vill ägarna ha sjukt mycket för en outbildad elelr så är de gigantiska. :eek:

Oftast är de ju de som ligger ute på annons. Om du verkligen kan tänka dig en outbildad travare. Prata runt i travkretsarna, på olika stallar/stuterier m.m. Både jag, min faster, mamma och kusiner har blivit erbjudna att FÅ inridna travare (outbildade) bara för att de inte gått tillräkligt bra på banan, de flesta utan skador, de har bara inte tillräckligt bra tid helt änkelt. Men rotar man lite så lovar jag att på ett stuteri är det inte omöjligt att få ett fint varmblod antingen grattis eller förslakt pengen. Det är många större ställen som inte har tid, råd eller lust att lägga ut annonser utan slaktar hästarna istället eller ger bort dom om det hittar folk.
Rota runt bland banor,stuterier och tränare ;) de ger oftast häldre bort hästarna än slaktar dom, det är bara de att de måste hitta någon som vill ha hästen, som kan sköta den.:)

Tyvärr har vi inte så mycket uppfödare och travbanor här runt vad jag vet i alla fall. Dessutom verkar det svårt att hitta en liten vill inte ha någon som är större än 160 cm i alla fall.

Tyvärr har vi inte så mycket uppfödare och travbanor här runt vad jag vet i alla fall. Dessutom verkar det svårt att hitta en liten vill inte ha någon som är större än 160 cm i alla fall.

mailade ju dig om min kärlek idag... men nu har jag insett att han e för dyr då..

men försök tänka så här. en frisk häst som varit det hela livet eller en häst man direkt behöver punga ut tusenlappar på för att få iordning den för att ens kunde rida den. många får ju dessutom bestående men..

tänk en tusenlapp i månaden under ett år på kanske hovslagare vet massör mm.. på ett år är det 12 000 extra.. plus att hästen inte mår bra under tiden antagligen och du kanske inte ens kan rida på den.

Jag pm:ade dig ett svar. Men eftersom du tar upp det i tråden också. 10 000 kr är smärtgränsen om jag ska köpa nu. Jag har precis lagt ut säkert 15000 kr på min häst som jag nu ändå måste låta somna in. Så egentligen är jag ute efter att ha en häst på foder 1-2 år för att kunna bygga upp ett bättre kapital och en buffert. För vem säger att jag köper en häst för 25000 kr och den är hel i flera år? Har man rejäl otur så kan man stå med en svårt skadad häst redan efter några veckor pga olycka tex.

Därför vill jag inte urholka min buffert mer än så för att jag vill kunna vårda hästen om något skulle hända.

Ett tips är att du först och främst bestämmer dig för att om du ska köpa eller ha på foder INNAN du ringer runt på till salu hästar.

Vet själv hur irriterande det är med spekulanter som är så intresserade för att sedan helt plötsligt vilja ha hästen på foder.

Ett tips är att du först och främst bestämmer dig för att om du ska köpa eller ha på foder INNAN du ringer runt på till salu hästar.

Vet själv hur irriterande det är med spekulanter som är så intresserade för att sedan helt plötsligt vilja ha hästen på foder.

Fast jag har inte ringt runt öht på massa saluhästar. Jag har pratat med 2 och den ena är såld på annat håll och den andra ligger så till att jag nog har möjlighet att lösa det. Dessutom stod det i den annonsen att foder först kunde bli aktuellt.

Så hittar jag vad jag vill ha inom min ekonomi så köper jag. Dessutom ringer jag ytterst sällan utan tar mailkontakt eftersom jag lider av lätt telefonskräck.

Låter på dig som om jag ringer på skitdyra hästar och låter jätteintresserad och sedan bara skiter i det.

Senast ändrad:

Fast för 10000 kr måste du väl ändå kunna hitta ett hyfsat välridet varmblod, om du vill ha det?

Ja det tror jag också. Har några som jag ska kolla på. Varmblodet som omskrevs i starten kostade bara 6000 kr iofs men 10 000 kr är väl min ekonomi.

Jag kan faktiskt skola den själv också. Tävlandet jag nämde tidigare ligger ändå i en framtidsplan på kanske 2-3 år minst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka