Hur välja till visning

O

OlleAtlas

Har tänkt mig att visa mitt sto någon gång nästa år. Och hoppas på att det blir någon visning närmre för oss på Västkusten. Men så funderar jag på, vad krävs vid en visning eller snarare – hur kommer hästen att komma hem efter träning?

Har ni andra några erfarenheter? Jag vill ju fortfarande våga sitta på henne. Och jag vill att hon ska få tid och bli juste riden, inte bara pressad framåt i 180 knyck. För er som visat era hästar, hur har ni gjort?

OA

Sv: Hur välja till visning

Jag har visat vårat sto själv. Och skall även i fortsättingen visa våra hästar.

Försök hitta en tränare som tänker som du i grundprinciperna och lägg upp träningsperioderna varvat med träning som du utför själv och lektioner för tränaren. Förutsätter förstås att tränaren inte finns alltför långt bort.

Om du nu inte tänker försöka att visa själv, du kan väl börja så fint och se vad som händer och under tiden leta tränare. Hur som helst behöver hästen förberedas för visning under en lång period med början ca ett år innan om den inte har så bra grundkondition och inte ridits så mycket tidigare. Uppbyggnad av kondition och muskler, lagom hull osv.

Jo, jag har tänkt att rida in henne så sakteligt nu. Eller, egentligen är hon ju inriden men bara på talang på något vis. Så jag har tänkt att börja om från början. Just nu kör vi bara ledövningar, för att lära k'nna varandra.

Men jag tror inte att jag kan visa henne själv, tror t ex inte att jag skulle klara av passen.

OA

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 486
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar