Hur välja hund ur 2-veckorskull?

Sv: Hur välja hund ur 2-veckorskull?

Ja, är det en som haft rasen tidigare och vet vad denne vill ha så är det ju en annan sak, men inte ens då får de gå in i valplådan med fria händer utan man väljer tillsammans med uppfödaren.
De kunniga brukar dessutom vara mycket positiva till att uppfödaren väljer ut ett par valpar som denne tycker passar och berättar om dess egenskaper, sedan får valpköparen välja utav dem. Det är dom okunniga som blir stötta för att dom själv inte får välja.

fjolltroll skrev:
Men där måste man väl som uppfödare kunna gå in och tala om att just den valpen inte är till salu? Nu har jag ju aldrig haft nån valpkull men om jag någon gång har det så kommer dom ev valpköparna få välja valp själv. Skulle jag däremot känna att det skulle bli helt fel så skulle jag helt enkelt inte sälja till dom.

Alltså menar du att man säger att typ 8 av 10 valpar inte är till salu eller redan är sålda för att man tycker att endast två av valparna passar valpköparen? Då är det ju precis samma sak som att välja ut en valp till köparen, eller? Bara att du liksom ljuger om det istället. Tänk om det vid en valpträff sedan kommer fram att en valp som redan var "såld" sålts till en som kom in i bilden senare än den som velat ha valpen (hoppas du fattar mitt resonemang) men då fått veta att den var såld redan. Hur ska du då förklara dig?

Nä, enklare att säga "dessa två valpar tycker jag motsvarar det du vill ha och behöver, dem kan du välja emellan, den där därborta tycker jag är för tuff så den ska du inte ha etc etc".....

fjolltroll skrev:
Nu har jag aldrig haft nån valpkull. Men om den dagen skulle komma att jag har det så skulle jag inte heller släppa in nån ev valpköpare till så små valpar. Och visst kan man som uppfödare föreslå vilken valp man tycker verkar bäst.

Exakt!
Som jag redan har skrivit, så släper jag inte någon, vem det vara må, innanför dörren innan de är minst 4 veckor!
För att återgå till trådskaparens fråga, så hade jag inte köpt valp hos en som ville att jag skulle komma och titta på 2-veckors valpar!
Låter inte som en uppfödare som vet specielt mycket om smittorisker för späda valpar....:mad:

*Lånar*
När vi hade våran kull så bad vi valpköparna vänta tills dom var några veckor. Just för att dom skulle kunna se på deras personligheter.
Valpköparna valde själva vilken valp dom ville ha, men vi berättade exakt hur var och en av valparna var och vilken vi tyckte passade bäst till just de dom skulle ha dom till... Men det var ändå deras egna beslut och hittills har då alla varit nöjda med sina valpar:D

Zoya skrev:
Alltså menar du att man säger att typ 8 av 10 valpar inte är till salu eller redan är sålda för att man tycker att endast två av valparna passar valpköparen? Då är det ju precis samma sak som att välja ut en valp till köparen, eller? Bara att du liksom ljuger om det istället. Tänk om det vid en valpträff sedan kommer fram att en valp som redan var "såld" sålts till en som kom in i bilden senare än den som velat ha valpen (hoppas du fattar mitt resonemang) men då fått veta att den var såld redan. Hur ska du då förklara dig?

Nä, enklare att säga "dessa två valpar tycker jag motsvarar det du vill ha och behöver, dem kan du välja emellan, den där därborta tycker jag är för tuff så den ska du inte ha etc etc".....

Nä, varför ljuga. Det är väl inte svårare än att man förklarar att man känner att det inte är en bra kombination. Men därifrån till att aldrig låta valpköpare välja själv, Det tycker i allafall jag är ett stort kliv.

fjolltroll skrev:
Nä, varför ljuga. Det är väl inte svårare än att man förklarar att man känner att det inte är en bra kombination. Men därifrån till att aldrig låta valpköpare välja själv, Det tycker i allafall jag är ett stort kliv.

Jag tycker det är samma sak faktiskt...
Som jag skrev tidigare så är det lite skillnad om köparen är mycket kunnig och har haft rasen tidigare osv men det är oftast de som VILL ha hjälp med att välja för att de vill ha en hund som motsvarar sina förväntningar och de vet att uppfödaren som ser valparna 24-7 känner valparna mycket bättre än vad de som valpköpare någonsin hinner lära känna dem under sina besök.

Det är alltsom oftast de okunniga som vill välja och då är det kriterier som att "den har en vit fläck på bröstet som ser ut som en stjärna" , "jag vill ha en STOR hane" eller "det var den som kom fram först till mig" och sådana kriterier för att få välja själv köper inte jag.... Det är väl mycket viktigare att hundens psyke är kompatibelt med köparens, utseendet är ju inte det viktigaste eftersom de ändå är samma ras (dvs ser ungefär likadana ut allihopa). Valpköparen kommer ju ändå att älska den valpen som hon/han får med sig hem oavsett om den har en fläck på bröstet eller inte.

Du sa också att om du tycker att valpen någon vill ha inte passar dem så låter du bli att sälja alls till dem - men om vi säger att valpköparen för övrigt är idealisk - men med någon annan av valparna i kullen. Skulle du istälelt för att säga "den valpen passar dig mycket bättre" säga att "nej, den där passar inte dig utan du får nog åka och köpa någon annanstans"?

Känns som att vi gör ungefär likadant men att vi förklarar det lite olika här.

fjolltroll skrev:
Jag skulle aldrig köpa valp av en uppfödare som inte låter mig själv välja vilken valp jag vill ha.

Och jag skulle aldrig sälja till någon som väljer "fel" valp.

Jag intervjuar potensiella valpköpare, och talar utifrån det om vilka valpar som kan vara passande. Propsar de ändå på en annan valp skulle jag tala om att jag inte vill sälja den dit. Det har aldrig hänt, men jag skulle inte tveka om det blev aktuellt.

Jag har som uppfödare ansvaret för att det blir en så bra matchning som möjligt mellan valpen och ägaren, och då kan jag inte sälja en valp som inte verkar passa, även om den faller köparen på läppen.

En del pärlor hamnar hos folk som inte meriterar dem och visst kan det vara retfullt, men det viktigaste är trots allt att både hund och ägare är nöjda med matchningen. Sen att jag kanske puffar lite extra för en extriört något sämre hund till valpköpare som "bara" vill ha en familjemedlem är ingen hemlighet - det talar jag glatt om:D T.ex "den och den valpen passar dig tempramentsmässigt, men den där har ett sämre huvud och behöver ett hem där man inte bryr sig om att han är en "fuling". Klockrent tycker de flesta valpköpare att jag är taskig mot den söta valpen - det är väl inget fel på det huvudet?! Och det är det ju inte egentligen, den är bara inte så rastypisk som man skulle önska. Det brukar sluta med att "fulingen" bllir vald, för det är den som de har tittat mest på och gullat mest med.:angel: Helt klart har man manipulerat valpköparen - men bara genom att säga sanningen.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar