Hur välja hund ur 2-veckorskull?

Sv: Hur välja hund ur 2-veckorskull?

Jag har tackat nej till en valp. Jag var och tittade på dem och skulle ha en valp ur kullen. Det var bestämt. Men jag gillade henne inte. Jag fick åka hem över natten och fundera (Valparna var 6v) Jag ringde dagen efter och sa att jag inte ville ha henne. Nä jag bara kände att hon skulle inte flytta hem till mig.

Den andra tiken hade jag avskrivit eftersom att hon var mindre än de andra. Men jag blev övertalad (mot min vilja måste jag poängtera, jag hade bestämt innan att den lilla skulle det inte bli) att ta den lilla valpen. Henne älskade jag från första stund :) Jag fick henne när hon var 9v och jag grät redan när jag tog emot henne på Arlanda. Hon var så söt när hon kom där i sin väska. Så liten och go. Hennes kullsyster hade spytt, kissat och grinat under resan. Min lilla hade bara lagt sig ned och sovit. Den coolheten måste jag säga består än idag. Ibland tror jag att det är för att hon är lite korkad och inte riktigt förstår vad som händer :angel:

Håller absolut med dig angående infektionsrisken! Det är vansinne att släppa in okänt folk och deras bakterier till små valpar!
Alla är barn i början och detta misstaget har vi gjort en gång, 3 valpar överlevde på en kull av 7 st :cry: Man får ibland lära sig den hårda vägen...

Hos oss får man själv välja valp. Tidigast då de är 5 veckor. Den som har bokat först och är "överst på listan" Väljer också valp först, sedan 2an osv...

Det går inte att se på en två veckors valp hur den kommer att bli i framtiden, varken exteriört eller temperamentsmässigt. Därför är det totalt värdelöst att välja redan då.

Nä, då får väl du köpa valp av en uppfödare som låter dig välja? Simple as that!
Jag har dock aldrig haft svårigheter att bli av med mina valpar så...

En fråga bara - hur väljer du när du väljer valp efter låt oss säga två gånger à 2 timmar hos uppfödaren? Är det bara utseendet du går på då eller den som kommer fram till dig och biter i din tå eller vad?

Sass skrev:
Hos oss får man själv välja valp. Tidigast då de är 5 veckor. Den som har bokat först och är "överst på listan" Väljer också valp först, sedan 2an osv...

Det går inte att se på en två veckors valp hur den kommer att bli i framtiden, varken exteriört eller temperamentsmässigt. Därför är det totalt värdelöst att välja redan då.

Det är värdelöst att låta valpköpare välja senare än 2 veckor också.
Tänk dig situationen att den som "bokat först" kommer till dig och är inte ett dugg intresserad av något annat än att ha hunden som ren sällskapshund. Vill inte ställa ut, inte meritera på något sätt!
Denna person väljer då ut den mest lovande valpen ur kullen, den som är exteriört snyggast.
Är det rätt?

Eller scenariot att en person som är helt grön på rasen kommer och väljer ut den tuffaste individen, bra eller? eh...?

Jag vill i alla fall att mina valpar i största möjliga mån kommer ut och visar upp sig. Annars är ju min avel bortkastad. Jag vill dessutom att valpköparen ska få en valp som motsvarar vad valpköparen önskar temperamentsmässigt (i största möjlig amån) vilket innebär att jag t ex inte placerar ut en tuff hanvalp hos en barnfamilj som aldrig haft hund förut.
Jag vill inte ha tillbaka valpen efter ett år för att dess ägare inte klarar av den. Jag ser då hellre att den som själv vill välja åker till någon annan uppfödare och väljer, hellre det än att jag sedan får tillbaka en hund för att den inte alls passade sin ägare....

Nu föder ju jag iofs upp en krävande ras och dett p roblem kanske inte existerar hos dem som föder upp t ex shih-tzu...

Du skrev precis vad jag tänkte skriva.

Sen kan jag förstå att de kunniga valpköparna gärna vill vara med och välja, men det tror jag då att dessa uppfödare går med på.

*Lånar*
Det är snudd på omöjligt att välja ut en valp när dom är 2 veckor..Vad är det för uppfödare, som vill att valpköparna ska göra det kan man ju undra..?

Däremot som uppfödare kan jag ju tala om hur jag gör med mina valpköpare.

Jag tar noga reda på vad mina valpköpare vill ha för typ av hund och vad dom ska ha den till, sedan när dom kommer hit för att titta och välja (vid Tidigast 6 veckors ålder på valparna...)plockar jag ut de som bäst motsvarar kraven/önskemålen, från just den valpköparen och talar om hur dessa skiljer sig åt och vilken jag som uppfödare tycker verkar vara den som skulle passa just dom bäst!
Naturligtvis är det slutgiltiga beslutet deras, men i princip alla litar på att jag "vet" vilken av valparna som passar dom bäst..
Hittills har ingen valköpare varit missnöjd :cool:

Bjäbban skrev:
Det ”värsta” jag vet är när en valpköpare tar med sig en så kallad ”expert” som ska hjälpa dom välja…jag undrar alltid varför:confused:
Har de inte förtroende för min kunskap:confused:
Då tycker jag att de ska avstå att köpa från mig!:mad:
Missförstå nu inte, de får väldigt gärna ta med sig hur många ”experter” som helst, bara de lysnar på mig också, jag har ju dels en massa kunskap om "släkten", dels har jag ju varit fullt sysselsatt med de små i 8 veckor, vem kan veta mer än jag om valparna:confused:

Jag måste bara fråga här, jag är visserligen ingen "hundexpert" alls och de hundar vi haft har bara varit omplaceringar, har således aldrig köpt valp. Jag skulle aldrig köpa en häst utan att någon av mina tränare hade sett den och gett sitt utlåtande. Vad är det för skillnad på att köpa valp?

Gnist skrev:
*Lånar*
Det är snudd på omöjligt att välja ut en valp när dom är 2 veckor..Vad är det för uppfödare, som vill att valpköparna ska göra det kan man ju undra..?

Däremot som uppfödare kan jag ju tala om hur jag gör med mina valpköpare.

Jag tar noga reda på vad mina valpköpare vill ha för typ av hund och vad dom ska ha den till, sedan när dom kommer hit för att titta och välja (vid Tidigast 6 veckors ålder på valparna...)plockar jag ut de som bäst motsvarar kraven/önskemålen, från just den valpköparen och talar om hur dessa skiljer sig åt och vilken jag som uppfödare tycker verkar vara den som skulle passa just dom bäst!
Naturligtvis är det slutgiltiga beslutet deras, men i princip alla litar på att jag "vet" vilken av valparna som passar dom bäst..
Hittills har ingen valköpare varit missnöjd :cool:

Sådär gjorde min uppfödare också och jag tyckte det var mycket positivt. Hon lät mig ta det slutgiltiga beslutet, men vi förde ett resonemang och hon delade med sig av sina iakttagelser på valparna.

Jag tror att det är viktigt för både valpköparen och uppfödaren att han/hon känner att beslutet är kundens eget. Dels för att undvika missförstånd i framtiden, men också för att behålla en god och ärlig relation. Att "tvingas" köpa en valp resulterar inte enlig min mening i en bra affär.

Goda affärer bygger på att båda parter är nöjda med uppgörelsen och eftersom kunden betalar så har denne vetorätt.

Att sedan uppfödaren redan har lovat bort eller avstår från att sälja vissa individer är förstås upp till honom henne. Jag har full respekt för den uppfödare som säjer att "den hunden är inte till salu eftersom den skall säljas till en utställningsintresserad" om man nu inte vill ställa ut själv.

Problemet är nog hur uppfödarna löser det där med att vissa valpintressenter är oärliga och lovar fullt, men håller tunt?

Hur gör man då? Hur vet ni uppfödare om personen verkligen vill ställa ut/arbeta med hunden etc? Går man bara på intution eller vad?

*funderar*

Det finns ju också valpköpare som köper "sällskapshunden" men som blir så biten och intresserad att h*n ställer ut och/eller jobbar med hunden - kanske tom mer än "önskeköparen" som lovade allt...

Kan ni inte berätta hur det gått för era försäljningar? *nyfiken*

Shudde skrev:
Jag måste bara fråga här, jag är visserligen ingen "hundexpert" alls och de hundar vi haft har bara varit omplaceringar, har således aldrig köpt valp. Jag skulle aldrig köpa en häst utan att någon av mina tränare hade sett den och gett sitt utlåtande. Vad är det för skillnad på att köpa valp?

Jag håller med! :bow: Det är väl bara positivt om den presumtive valpköparen har med sig ett "extra öga"?!

Jag tycker att det vittnar om att man är seriös och intresserad av att bilda sig en ordentlig uppfattning innan man köper "första bästa" valp.

Hade jag varit uppfödare så hade jag välkomnat det engagemanget, helt klart! :)

Men samtidigt är det så att bara för man är uppfödare så säger inte det att man är duktig att välja ut en bra valp. Du kanske är det, det vet jag inte.
Men man lär sig av erfarenheter, och jag tror inte man kan se "precis" hur en valp blir bara för man är uppfödare. Kanske uppfödaren har sin första kull, eller bara haft några kullar tidigare.
Det är väl inget fel att ta med en "expert" som man tycker är duktig på rasen, skulle jag göra om jag var tveksam både på mig själv och uppfödaren. Uppfödaren kan ju vara bra, men kanske inte så duktig på att se vad jag vill se...eller hur jag nu ska säga.

Hade en tjej här häromdagen som har samma ras som mig. Hennes uppfödare hade trimmat hennes hund. Kan inte påstå jag tyckte det var speciellt snyggt. Så bara för uppfödaren gjort trimmningen, så måste den inte vara bra. Nu var det en "nybörjare" på uppfödning, men hon är ju likväl en uppfödare som ska ge sina köpare råd och tips.
Gav tjejen en massa tips, som hon aldrig hade tänkt på eller fått höra av sin uppfödare.

Nej, uppfödare kan vem som helst bli. Det är bara att avla på registrerade hundar.

Ingenting säger att en uppfödare vet vad h*n talar om när det gäller vissa bitar. När det gäller trimning så har jag sett exempel på etablerade (:eek: ) uppfödare som gör ett uselt jobb, men jag kanske bara är petig? :o

Zoya skrev:

Det är det väl inte :confused:

Tänk dig situationen att den som "bokat först" kommer till dig och är inte ett dugg intresserad av något annat än att ha hunden som ren sällskapshund. Vill inte ställa ut, inte meritera på något sätt!
Denna person väljer då ut den mest lovande valpen ur kullen, den som är exteriört snyggast.
Är det rätt?

Den hundras vi föder upp är mest sällskapshundar, så enligt mig så får folk göra vad de vill med sin hund.

Eller scenariot att en person som är helt grön på rasen kommer och väljer ut den tuffaste individen, bra eller? eh...?

Nej, det är kanske ingen höjdare, men då får man ju öppna munnen och berätta att just den valpen kräver mycket arbete och fostran för den är tuff

Jag vill i alla fall att mina valpar i största möjliga mån kommer ut och visar upp sig. Annars är ju min avel bortkastad. Jag vill dessutom att valpköparen ska få en valp som motsvarar vad valpköparen önskar temperamentsmässigt (i största möjlig amån) vilket innebär att jag t ex inte placerar ut en tuff hanvalp hos en barnfamilj som aldrig haft hund förut.
Jag vill inte ha tillbaka valpen efter ett år för att dess ägare inte klarar av den. Jag ser då hellre att den som själv vill välja åker till någon annan uppfödare och väljer, hellre det än att jag sedan får tillbaka en hund för att den inte alls passade sin ägare....

Nu föder ju jag iofs upp en krävande ras och dett p roblem kanske inte existerar hos dem som föder upp t ex shih-tzu...

Jag tycker att de flesta valpköpare är väldigt insatta i att hunden ska passa dom och de allra flesta frågar om råd angående temperament och exteriör beroende på vad de är intresserade av.
De som inte kan så mycket frågar ju desto mer och kräver mer "guidning" till rätt hund. Så det har hittills blivit rätt i slutändan.

Sen säljer iaf inte vi hund till vem som helst. Tycker inte vi att de passar ihop med våra hundar så har vi helt enkelt inte någon hund till salu :angel: Våra hundar är nämligen inte några brukshundar eller kamphundar och de som vill syssla med sådant kan ju se sig om efter en annan ras som passar till detta.

Låter kanske hårt, men det är för hundens bästa.

Mycket är ju intuition. Man måste som uppfödare lita på sin känsla och tordas neka de valpköpare som inte "känns bra".

Shudde skrev:

Jag har ju redan svarat! Om du läser vad där står!
De får alltså väldigt gärna ta med sig hur många experter som helst!
Är bara roligt att höra hur de väljer! Jag kanske rent av lär mig något jag också, man blir ju som bekant aldrig fullärd!

Bara de lyssnar på mig OCKSÅ!!

Jag har lång och stor erfarenhet av rasen och har fött upp ett antal valpar, i flera generationer faktiskt, så jag känner inte bara modern till valparna utan också mormor och mormorsmor!
Känner mig ”överkörd” när det kommer så kallade experter (ibland har de inte någon som helst kunskap om rasen!) och ska hjälpa till att välja valp och den blivande valpköparen lyssnar mer på experten (har större förtroende, eller vad:confused: ) än på mig!
Då tycker jag faktiskt att de kan välja en annan uppfödare att köpa valpen från!

Nu är det alltså inte så att jag ”tvingar” dom att ta en viss valp!
Nej jag brukar tala om vilken dag, jag ska göra valptesten på, samtliga valp köpare är välkomna att vara med! (en del kan naturligtvis inte komma) sedan går vi noga igenom vad som ska hända och hur testen bedöms. Efter själva testen så pratar vi om valparna och jag förklarar hur det har uppfattas för resp. valp.
Sedan föreslår jag den eller de valpar som jag tycker passar resp. valpköpare bäst, utifrån deras önskemål, själva beslutet är dock deras eget!

Nu har jag aldrig haft nån valpkull. Men om den dagen skulle komma att jag har det så skulle jag inte heller släppa in nån ev valpköpare till så små valpar. Och visst kan man som uppfödare föreslå vilken valp man tycker verkar bäst.

Ja, jag förbehåller mig faktiskt rätten att själv avgöra vilken valp som jag tror passar mig. Det har faktiskt inte slagit fel nån gång.

Zoya skrev:
Nä, då får väl du köpa valp av en uppfödare som låter dig välja? Simple as that!
Jag har dock aldrig haft svårigheter att bli av med mina valpar så...

En fråga bara - hur väljer du när du väljer valp efter låt oss säga två gånger à 2 timmar hos uppfödaren? Är det bara utseendet du går på då eller den som kommer fram till dig och biter i din tå eller vad?

Ja, Nu har jag ju uppfödare som låter mig välja själv. Så jag är jättenöjd med den. Sen hur jag väljer. Det kan jag faktiskt inte svara på. Jag går på min känsla bara.

Zoya skrev:
Är det rätt?

Men där måste man väl som uppfödare kunna gå in och tala om att just den valpen inte är till salu? Nu har jag ju aldrig haft nån valpkull men om jag någon gång har det så kommer dom ev valpköparna få välja valp själv. Skulle jag däremot känna att det skulle bli helt fel så skulle jag helt enkelt inte sälja till dom.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV