Hur välja hane till tik?

falukorw

Trådstartare
Sitter redan nu och funderar på en hane till Leia som ska paras i höst/vinter. Jag vet vilka egenskaper jag vill ha:
-lite mera skärpa
-mkt bra päls
-ingen jaktinstinkt
-mkt motor
-bra rörelser
-och framförallt en trevlig familjehund

Men var sjutton får man tag på en sådan? Träffar ju en del hundar på utställning, ds träffar och liknande. Men svårt att veta om dessa uppfyller de krav man har annat än utseende mässigt. Man kan ju fråga ägarna/uppfödarna hur hundarna är och kanske hälsa på om det inte är alltför långt. Känns som om man måste strunta i vissa krav för ännu har jag inte hittat någon hund som har allt det där.

Hur går ni tillväga när ni bestämmer hane till er tik? Parar ni bara om ni hittar ngn jätte bra eller nöjer ni er med någon som är en helt ok individ? Verkligen svårt tycker jag...
 
Sv: Hur välja hane till tik?

Jag pratade med min uppfödare för att kolla om hon hade några tips, och frågade runt lite bland hundbekanta, är ju inte lätt att veta att den tilltänkte verkligen är som man tror, vissa pratar ju mer om hunden än vad den kanske gör sig förtjänt av... (Ytterligare en bra anledning att prata med uppfödaren h*n vet kanske vem som är trovärdig och vem som inte är det....)

Sedan kan det ju vara ett tips att kolla på hur syskonen har blvit också.
 
Sv: Hur välja hane till tik?

Sitter redan nu och funderar på en hane till Leia som ska paras i höst/vinter. Jag vet vilka egenskaper jag vill ha:
-lite mera skärpa
-mkt bra päls
-ingen jaktinstinkt
-mkt motor
-bra rörelser
-och framförallt en trevlig familjehund

Jag hade tittat på olika MH-resultat hos individer med "rätt" linjer. Om du är kunnig i din ras så vet du säkert uppfödare som generellt sett får fram trevliga hundar och uppfödare som har övrigt att önska. Se de hanar som är MH-beskrivna och jämför deras resultat med varandra. Det finns roliga grafer på Avelsdata där man kan se hundens resultat i förhållande till medelvärdet för rasen. Tex. kanske en hund är mer aggressiv än genomsnittet eller mer lekfull. Sök på din ras och MH-resultat.
 
Sv: Hur välja hane till tik?

Men det förutsätter ju att man ofta MH testar hundar inom rasen - har ingen aning om vad TS har för hund, om många är MH testade är det ju en smart idé, om bara få är testade blir det svårt/dumt att utesluta hanar bara för att de inte är testade...
 
Sv: Hur välja hane till tik?

Det ska jag gå in och kolla på en gång. Visste inte att man kunde göra det där. Tack för tipset :)
 
Sv: Hur välja hane till tik?

Vet att många uppfödare försöker få sina valpar MH testade. Självklart ska man inte välja bort någon för att de inte är testade, är ju inte alla som är intresserade av att testa sina hundar.

Man får hoppas på att uppfödarna är seriösa när de rekomenderar enhane då det kan vara svårt att få riktig inbllick i hunden på bara ett par träffar.
 
Sv: Hur välja hane till tik?

Bara lite nyfiken :) Vilken färg ska det vara på hanen?
Finns ju en här som jag tycker har en bra hane, men hon är nog inte här så ofta längre.
På den hundens beskrivning och MH så tycker jag alla kriterier du vill ha är uppfyllda.
 
Sv: Hur välja hane till tik?

En p&s ska det vara. Skicka gärna pm om du vet ngn snygg och trevlig hund!
 
Sv: Hur välja hane till tik?

Vad dumt då :mad: Visserligen får man ju para mellan färgerna men p&s har en tendens att inte få riktigt rena färger då och det vill inte jag råka ut för. Har sett alldeles för många sådan parningar som inte varit bra.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 218
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp