Hur väl tycker ni personlighetstest stämmer på er?

Jag får alltid olika resultat beroende på dagsform och det gör det för mig väldigt tydligt att det är bullshit. Ofta är det så svepande att typ vem som helst kan känna igen sig i det som står, inte konstigt att så många då tycker att deras resultat stämmer bra.
 
Jag tycker att de stämmer bra. Jag brukar få ungefär samma profil och det brukar stämma. Utåtriktad, tar hand om alla och ser till så att alla mår bra. Känslig och vet hur andra mår utan att de behöver fråga. Däremot är jag mer nöjesinriktad och skiter gärna i måsten ifall något roligare är på gång. Tycker att livet är till för att levas och att vi ska njuta av livet. Samtidigt är jag strukturerad och har ordning på mina grejer och livet i allmänhet. Jag missar aldrig en läkartid tex. Jag är plikttrogen mot jobbet dock har har sällan frånvaro, ställer upp ifall min arbetsgivare behöver extra hjälp etc.

Tycker att alla sådana där tester visar typ samma sak.
 
Jag tycker att de stämmer bra. Jag brukar få ungefär samma profil och det brukar stämma. Utåtriktad, tar hand om alla och ser till så att alla mår bra. Känslig och vet hur andra mår utan att de behöver fråga. Däremot är jag mer nöjesinriktad och skiter gärna i måsten ifall något roligare är på gång. Tycker att livet är till för att levas och att vi ska njuta av livet. Samtidigt är jag strukturerad och har ordning på mina grejer och livet i allmänhet. Jag missar aldrig en läkartid tex. Jag är plikttrogen mot jobbet dock har har sällan frånvaro, ställer upp ifall min arbetsgivare behöver extra hjälp etc.

Tycker att alla sådana där tester visar typ samma sak.
Det beror säkert lite på person. Om man har väldigt tydliga drag eller om man analyserat sig själv mycket eller inte.
 
Jag har över tio års tid gjort Myer-Briggs kanske 4 gånger och alltid fått samma, så jag upplever att det funkar att lista ut hur jag "är", sen håller jag med som någon sa att det är lite som horoskop. Mer en fingervisning och något kul snarare än en absolut sanning. För mig stämmer testet överlag bra med hur jag och andra ser mig :)

Brukade för skojs skull göra testet med elever för en massa år sedan och upplever att tonåringar får olika resultat oftare än vuxna, att tonåringar och vuxna inte har samma fördelning mellan de olika personlighetstyperna (vanligare med lite mer "auktoritära och bestämmande" personlighetstyper bland vuxna) och att det gick att urskönja skillnader mellan gymnasieprogrammen.
 
Jag tycker att de stämmer bra. Jag brukar få ungefär samma profil och det brukar stämma. Utåtriktad, tar hand om alla och ser till så att alla mår bra. Känslig och vet hur andra mår utan att de behöver fråga. Däremot är jag mer nöjesinriktad och skiter gärna i måsten ifall något roligare är på gång. Tycker att livet är till för att levas och att vi ska njuta av livet. Samtidigt är jag strukturerad och har ordning på mina grejer och livet i allmänhet. Jag missar aldrig en läkartid tex. Jag är plikttrogen mot jobbet dock har har sällan frånvaro, ställer upp ifall min arbetsgivare behöver extra hjälp etc.

Tycker att alla sådana där tester visar typ samma sak.
Ja, känner samma som dig. De lyckas sätta väldigt specifika detaljer som stämmer och även ibland komplexa samband.

Min vän fick ta testet jag länkat till ovan för han ska in i som militär i Ukraina och där är det viktigt att få in personer som är lämpade. Jag vet även ett flertal företag som använder big 5 testet för att skapa dynamiska teams.
 
Jag har nyligen gjort personlighetstestet 16 personalities och blev Campainger och tycker efter beskrivningen att det prickar in förvånansvärt mycket. Har fler vänner som gjort det med och på de flesta stämde de bra. Har ni gjort personlighetstest? Hur tycker ni det stämde på er?

Här är testet jag gjorde. https://www.16personalities.com/free-personality-test

Jag har gjort det massor av gånger i olika sammanhang och blir alltid Campaigner. Lägger inte så stor vikt vid sådant men visst är det lite intressant.
 
Jag brukar få samma ytliga profil, som stämmer, men när det går in på mer detaljer likt styrkor/svagheter och annat stämmer det sällan.
 
Citerar mig själv, från en snarlik tråd
Jag tror det beror på vilka personlighetstest man refererar till. De största som ex Big five och 16 personalities används vid rekryteringar och är inget folk suttit och bara hittat ihop med en glas vin utan de används. Men det finns nog väldigt många oseriösa test som från veckotidningar och dylikt.
 
Jag tror det beror på vilka personlighetstest man refererar till. De största som ex Big five och 16 personalities används vid rekryteringar och är inget folk suttit och bara hittat ihop med en glas vin utan de används. Men det finns nog väldigt många oseriösa test som från veckotidningar och dylikt.
Tyvärr har företag fått för sig att de är bra att använda, det är sant. Men det betyder inte att de är mer pålitliga än veckotidningarna.
 
Jag har nyligen gjort personlighetstestet 16 personalities och blev Campainger och tycker efter beskrivningen att det prickar in förvånansvärt mycket. Har fler vänner som gjort det med och på de flesta stämde de bra. Har ni gjort personlighetstest? Hur tycker ni det stämde på er?

Här är testet jag gjorde. https://www.16personalities.com/free-personality-test

Tycker de mest liknar horoskop, testade en gång att göra ett test en gång i veckan under en månad för jag var nyfiken. Fick fyra olika resultat på personligheter. Känns som väldigt mycket beror på vilken sinnesstämning man själv är i och hur dagen varit.
 
Jag tror det beror på vilka personlighetstest man refererar till. De största som ex Big five och 16 personalities används vid rekryteringar och är inget folk suttit och bara hittat ihop med en glas vin utan de används. Men det finns nog väldigt många oseriösa test som från veckotidningar och dylikt.
Ja tyvärr använder många företag test som saknar evidens. Det är nog fler som använder typ färgtestet än neo-pi tex.
 
Tyvärr har företag fått för sig att de är bra att använda, det är sant. Men det betyder inte att de är mer pålitliga än veckotidningarna.
Uff ja. Jag fick göra sånt test inför mitt allra första jobb efter examen. Det visade att jag hade problem med ansvarstagande?! ,:confused:
Inget som nån annan nånsin sagt om mig, vare sig privat eller i yrkeslivet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har gjort såna där flera gånger i jobbsammanhang och liknande, och jag är väl schizofren eller en social kameleont, för jag får...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 231
Senast: vallhund
·
Tjatter Mindes en diskussion jag hade för några år sedan med en kille på skype på temat personlighetstyper. Alltså de 16 personlighetstyper som...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 108
Senast: Pls
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tidigare skrivit om mitt jobb här några gånger. Att det är vissa problem med trivseln på den arbetsplatsen... Jag har kollat...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp