Hur väl tycker ni personlighetstest stämmer på er?

Jag gjorde det nu och insåg att jag fick samma resultat som för några år sedan när jag gjorde samma test då. Jag tror inte så mycket på sådana test egentligen dock, kul tidsfördriv, lite som horoskop osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Blev advocate i denna test. Kände att det stämde ganska bra, men som någon sa så är en viktig del också hur andra upplever en.

Fick göra ett test i samband med en rekryteringsprocess med långt fler frågor än i länken. Om än det blir ensidigt när man ska bedöma sig själv, så tyckte jag den efterföljande genomgången var bra då det blev en lite djupare diskussion om bakgrunden till svaren och matchningen mot tjänsten.
 
Ja det stämmer till punkt och pricka. Jag har gjort testet flera gånger ( även i jobbsammanhang) och får alltid samma. Logician intp.
Jag tror att de som får olika hela tiden helt enkelt inte kan analysera sig själv över lång tid. Man måste vara fullständigt ärlig mot sig själv och inte mäta hur det är just idag.
 
Ja det stämmer till punkt och pricka. Jag har gjort testet flera gånger ( även i jobbsammanhang) och får alltid samma. Logician intp.
Jag tror att de som får olika hela tiden helt enkelt inte kan analysera sig själv över lång tid. Man måste vara fullständigt ärlig mot sig själv och inte mäta hur det är just idag.
Eller så är testerna helt enkelt inte särskilt bra. Eller mäter inte det man tror att man mäter.
Det är egentligen väldigt naturligt att vi varierar i beteende och ”egenskaper” över tid och beroende på kontext. Människor är inte likadana hela tiden och i alla grupper utan det kommer variera.
 
Eller så är testerna helt enkelt inte särskilt bra. Eller mäter inte det man tror att man mäter.
Det är egentligen väldigt naturligt att vi varierar i beteende och ”egenskaper” över tid och beroende på kontext. Människor är inte likadana hela tiden och i alla grupper utan det kommer variera.
Jag har iaf varit samma i 15 år eftersom det var då jag gjorde testet för första gången. Jag tror ju att en människas kärna alltid är densamma.
Men jag tänker inte diskutera ämnet vidare då det gjordes i en annan tråd och jag ser ingen mening med att fortsätta att diskutera det.
 
Jag får sällan rättvisande resultat på sådana tester. Roligast var väl när jag skulle göra ett sådant test inför jobb, visade resultatet för en vän som kände mig väl och hon svarade ungefär "Va? Har de försökt beskriva din motsats?!". Jag hade då ändå försökt svara brutalt ärligt.

Ett problem för mig är tydligen att jag tolkar frågorna fel eller för ordagrant. Det visade sig tydligt när jag skulle påbörja utredning för att se om jag skulle få någon NPF-diagnos. När psykologen gick igenom ett frågeformulär med mig och förklarade hur jag skulle tolka frågor så blev mina svar helt andra än när jag tolkade dem själv. Jag förstod absolut hur psykologen menade, men min egna spontana reaktion på flera av frågorna var bara total förvirring.

Av den anledningen gillar jag inte(!) när man ska göra personlighetstest inför anställning på något företag. Jag har inga som helst problem att fungera bra i jobbsammanhang, tvärt om. Jag är noggrann och effektiv, lär mig snabbt, levererar allt i hög kvalitet och hjälper andra så mycket det går så att vi alla får bra resultat (min chef sa en gång på medarbetarsamtal att det inte fanns något att förbättra, så det enda jag kunde jobba på till nästa möte var att försöka få de andra att jobba lika bra som jag gjorde). Men, enligt vissa sådana där test så är jag slarvig, missar massvis av viktiga detaljer och kan inte samarbeta med folk :cautious:
 
Jag har iaf varit samma i 15 år eftersom det var då jag gjorde testet för första gången. Jag tror ju att en människas kärna alltid är densamma.
Men jag tänker inte diskutera ämnet vidare då det gjordes i en annan tråd och jag ser ingen mening med att fortsätta att diskutera det.
Ja det varierar säkert mellan individer hur mycket vi varierar.
Inte ens inom fältet för personlighetspsykologi är man överens om ifall personlighet är stabila drag som aldrig förändras eller om personlighet mer är något slags tillstånd som varierar i hög grad. De flesta tänker nog att personlighet är en samling ganska stabila drag men som ändå kan förändras över tid.
Dock är det ganska få tester som faktiskt mäter personlighet, de allra flesta tester av den här typen har dålig validitet och reliabilitet. Högst oklart vad de egentligen mäter, men troligen inte personlighet på ett trovärdigt sätt.
 
Ja det varierar säkert mellan individer hur mycket vi varierar.
Inte ens inom fältet för personlighetspsykologi är man överens om ifall personlighet är stabila drag som aldrig förändras eller om personlighet mer är något slags tillstånd som varierar i hög grad. De flesta tänker nog att personlighet är en samling ganska stabila drag men som ändå kan förändras över tid.
Dock är det ganska få tester som faktiskt mäter personlighet, de allra flesta tester av den här typen har dålig validitet och reliabilitet. Högst oklart vad de egentligen mäter, men troligen inte personlighet på ett trovärdigt sätt.
Spinner vidare. Många av dess tester frågor ju efter hur man beter sig i olika situationer som involverar andra människor. Förr trodde man kanske att människor liksom tar en viss roll i grupper och att det var samma hela tiden, men det är ju idag en väldigt gammal ståndpunkt. Våra relationella beteenden är dynamiska och påverkas i hög grad av hur andra människor beter sig. Därför kommer man kunna svara på dessa frågor väldigt olika beroende på vilken relationell kontext man har i huvudet när man gör testet.
 
Spinner vidare. Många av dess tester frågor ju efter hur man beter sig i olika situationer som involverar andra människor. Förr trodde man kanske att människor liksom tar en viss roll i grupper och att det var samma hela tiden, men det är ju idag en väldigt gammal ståndpunkt. Våra relationella beteenden är dynamiska och påverkas i hög grad av hur andra människor beter sig. Därför kommer man kunna svara på dessa frågor väldigt olika beroende på vilken relationell kontext man har i huvudet när man gör testet.
Men ja!

Påståendet kan vara typ: du tycker att ordning och reda är viktigt bla bla bla.

Hemma-nej. På jobbet - ja!

Det beror ju helt på vilken roll man tänker sig in i.
 
Men ja!

Påståendet kan vara typ: du tycker att ordning och reda är viktigt bla bla bla.

Hemma-nej. På jobbet - ja!

Det beror ju helt på vilken roll man tänker sig in i.
Ja precis, eller "brukar du ta ledarrollen i en grupp?" Det beror ju på, går det trögt framåt så tar jag ledarrollen, men ibland är det ju någon som nästan innan gruppen är sammansatt som tar på sig den rollen, då tar jag inte över. Allt i relation till hur andra beter sig. Jag sitter ju inte stilla i en båt där folk ror i cirklar utan försöker då gärna räta ut den så vi kommer någon vart, men i en båt där någon redan är kapten så går det utmärkt för mig att ro på enligt order så att säga.
 
Sen beskriver man hur man tycker att man är, det finns inget som säger att verkligheten är sådan. Enligt mig så mäter sådana test mest hur bra man är på att svara på just sådana test.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har gjort såna där flera gånger i jobbsammanhang och liknande, och jag är väl schizofren eller en social kameleont, för jag får...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 231
Senast: vallhund
·
Tjatter Mindes en diskussion jag hade för några år sedan med en kille på skype på temat personlighetstyper. Alltså de 16 personlighetstyper som...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 108
Senast: Pls
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tidigare skrivit om mitt jobb här några gånger. Att det är vissa problem med trivseln på den arbetsplatsen... Jag har kollat...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp