Hur vådar man fång shetis som växer?

Sv: Hur vådar man fång shetis som växer?

Tja jag har nästan daglig kontakt med min vet men jag öppnar alla dörrar för att lära mig mer och se om det finns kloka och vettiga saker och erfarenheter från andra bara för man läser behöver man inte följa.

Nu är ju läget akut igen så det finns inget att göra längre tyvärr.

Visst inte det var så alvärlig, alldrig varit med om en ett åring som haft fång.
Jag fick främ address till kraffts foders expert som kunde hjälpa dig men det behövs inte nu.
Jag beklaga sörgen.

Kan skriva lite av min erfarenhet som hovslagare oxå då. Vi har ju liten annan kontakt med vet. mot vad hästägaren har.

Senaste jag hörde om fång är att det är kolhydraterna som orsakar det, men det finns ju fler sorter. Kortison fång finns, belastnings fång och livmoder fång(fölningsfång) (vilket vi miste en häst med i våras efter att hennes bäbis låg fel och dog, stoet levde två dagar till och sen fick vi avliva det) limoderfången är värst för det är ända fången som sätter sig på alla fyra fötter.

Jag talade med våran klink för ett tag sen, och fång är nästan lika vanligt på vintern som sommaren. Alla foderbyten är en risk för hästen, man får inte byta tvärt, speciellt inte mellan två olika hö! vänj alltid in hästen på det nya höet genom att blanda med det gamla en vecka.

Gräs vet vi ju alltid orsakar fång, vänjer ni in dom på ett bete och sen har dom där så är det inte fritt fram för det. Betar dom ner den hagen och sen byter ni till en hage med massor av gräs så kan dom få fång även om dom gått på gräs innan.

Jag har även vart med om att överviktiga hästar får fång!

Tar man de lugnt med kraft och inte byter nå foder direkt så tar man bort en ganska stor risk att få fång, vänj alltid in hästen på nytt foder! och såna hagar som har kort gräs är dom farligaste, dom hagarna med längre gräs är inte lika farliga(kraftiga).

Lite att tänka på..

Det är naturligtvis självklart att man ska följa veterinärens råd och mycket tråkigt att din lilla häst mår så dåligt.

Men eftersom du har startat en tråd om din sjuka häst och skriver att du vill ta del av andras erfarenheter så vill jag ändå envisas med att fång är inte någon lätt sjukdom (om det nu finns sådana).
Detta medför bla

Alla veterinärer är inte helt insatta i de nya forskningsrön som finns om sjukdomen. Man kan få helt olika råd beroende på vilken veterinär man pratar med oavsett om de har sett hästen. Det var tre olika klinikveterinärer (på två olika kliniker) och hemortens hästveterinär som såg min ponny när hon var sjuk. Den första var den som kom hem till oss en vecka efter det att anfallet hade startat (hon blev sjuk en julhelg och jag fick NSAID utskrivet meddetsamma). Men på hemmaplan var det inte lätt att helt säkert ställa ngn diagnos. Den veterinären menade att det egentligen kunde vara ngt annat. Jag hade då redan lyckats boka in ett klinikbesök längre fram i tiden. Den första klinikvet konstaterade rotationer på båda fram och menade att antingen blev hon bra eller också inte. Hon trodde också att jag skulle kunna sätta igång henne igen tre månader efter anfallet. Jag skickade röntgenbilderna till en annan klinik (de hade ingen hovis på den första). Där konstaterades att hon förutom rotationerna även hade sänkningar och att det var sänkningarna som var allvarligast. Det fanns inte ngn tanke om att jag skulle kunna börja rida henne förrän hon var bra igen. Hon blev senare, exakt ett år efter anfallet, friskförklarad dvs hovbensförändringarna på röntgenbilderna gick tillbaka helt.

Det du sedan beskriver verkar vara en del av sjukdomsbilden. Det kan gå fram och tillbaka och det kan ta lång tid innan anfallet går över. Det är mkt plågsamt för de stackars hästar som drabbas.

Jag undrar egentligen mest om det är en veterinär med inriktning på hästar som du har kontakt med? Jag ser att du bor i Stockholm. Det bör vara nära till kliniker.

Du får ursäkta men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt alltihop.
Jag kan förstå att det kanske är ett val man gör om hästen är så pass ung och man verkligen har konstaterat att det är ett fånganfall och där man vet att risken för återfall är mkt stor. Men det verkar inte riktigt så på din beskrivning. Jag tycker definitivt inte att det är fel att välja att avliva en sjuk häst men undrar alltså mest.....

Min veterinär som bor bara 15 minuter från mig arbetar på en av de större hästklinikerna här i stockholm och han har tillgång till portabel röntgen utrustning mm.

Han har även konsulterat sina kolleger på klinikern i de råd han get mig.
Jag vet bara att min lilla häst
1 inte har fält all vinterpäls än trots att det är i slutet av juni. trots avmaskning.
2 han har haft 2 stora och ett litet kolikanfall under våren.
på en månad haft 2 fång attacker den senaste då han fortfarande stod på box och han hade varit utan medicin i nästan 2 veckor och symtomfri.
3 hans vänstra framhov har utbuktning av hovbenet som håller på att gå igenom sulan( konstaterat på röntgen i stallet)
Ja det är diffusa symtomen och mer kanske skulle behövas göra för att ställa korrekt diagnos MEN min ponny lider och av djurskydds skäl är jag rekommenderad avlivning vilket jag kommer följa.

Senast ändrad:

Mina hästar fick fång, båda två, vintern '09.

Det akuta anfallet hävdes relativt snabbt på min stora, men min shettis fortsatta att visa symtom i flera veckor. Så fort medicinen togs bort kom pulsen tillbaks, och hon fick ont igen. Tack och lov hade jag en vet som tyckte att det var synd att ge upp kampen. Det är jag tacksam för idag :)! Genom buke (faktiskt!) började jag läsa om att blötlägga grovfoder för att laka ur socker, och efter att jag fodrat med urlakat hö i ca 10 dagar gick det att ta bort buttan utan att symtomen kom tillbaks. Det var vår vändning. Har du lyckats lista ut vad det är som håller igång det akuta anfallet hos din ponny?

En misstanke jag kan komma med är att din lilla häst ev har kommit ut i hage för tidigt och fått börja röra på sig alldeles för mycket innan hovarna egentligen klarade av det. Kan vara det som har orsakat ett återfall...

Han fick det nya grova anfallet då han fortfarande stod på box han hade varit utan medicin och symtomfri i två veckor så nej han har inte kommit ut för tidigt för fort. Han har inte ens fått gå ut än efter det första anfallet.

Senast ändrad:

OK jag har nog missat en hel del av informationen tidigare.
Jag är inte alls veterinär och kan inget om andra hästsjukdomar utan har bara satt mig in i fångproblematiken för att försöka behålla min egen häst.

Men med den listan förstår jag mer att veterinären föreslår avlivning.

Tråkigt för den lilla ponnyn!

Visst inte det var så alvärlig, alldrig varit med om en ett åring som haft fång.
Jag fick främ address till kraffts foders expert som kunde hjälpa dig men det behövs inte nu.
Jag beklaga sörgen.

Tack!

Har redan pratat med krafts foderrådgivare och de kom tyvärr inte med några alls vettiga råd så det hade ändå inte hjälpt.

Han fick det nya grova anfallet då han fortfarande stod på box han hade varit utan medicin och symtomfri i två veckor så nej han har inte kommit ut för tidigt för fort. Han har inte ens fått gå ut än efter det första anfallet.

Då får jag be om ursäkt, men jag blev väl bara förvirrad av att du för 3 dagar sedan skrev:

Kl den akuta fasen är över Han går inte längre på metacan och han går i hage utan gräs.

Sjukdomen har lugnat ner sig ingen puls eller värme och han skrittar och travar obehindrat på grus och stallgången.

Men med alla de problem som din lilla häst nu har förstår jag att du tagit beslut att avliva... Beklagar:(!

OK jag har nog missat en hel del av informationen tidigare.
Jag är inte alls veterinär och kan inget om andra hästsjukdomar utan har bara satt mig in i fångproblematiken för att försöka behålla min egen häst.

Men med den listan förstår jag mer att veterinären föreslår avlivning.

Tråkigt för den lilla ponnyn!

Koliken har jag inte tidigare nämnt för det är ju en annan symtom men i dags läget så måste man ju lägga in det med två allvarliga symtomer som visar att något är fel i magen. Ja jag vill veta vad felet är MEN jag är inte beredd att utsätta ponnyn för mer lidande än den redan har.
Som min vet sa vi vet redan att något är väldigt galet i din ponnys mage , han är 1 år han kommer aldrig hålla för något anat en sällskap och han kommer bli allvarligt sjuk flera gånger om året, är det det livet du vill ge honom? Vi kommer aldrig kunna medicinera bort eller operara han frisk inte ens om vi röntgar 100 gånger eller gör 100 laposkaier grundproblemet kommer fortfarande finnas kvar.

Tack! jo det var ju bra för tre dagar sen och då hade jag hoppa att kunna klara av det men det sista anfallet som han fick i förgår tog bort allt hopp. Jag önskar verkligen att det kommer ett mirakel tills i morgon det gör jag men jag förstår att det här är bästa för honom .. tyvärr.

Kan skriva lite av min erfarenhet som hovslagare oxå då. Vi har ju liten annan kontakt med vet. mot vad hästägaren har.

Senaste jag hörde om fång är att det är kolhydraterna som orsakar det, men det finns ju fler sorter. Kortison fång finns, belastnings fång och livmoder fång(fölningsfång) (vilket vi miste en häst med i våras efter att hennes bäbis låg fel och dog, stoet levde två dagar till och sen fick vi avliva det) limoderfången är värst för det är ända fången som sätter sig på alla fyra fötter.

Jag talade med våran klink för ett tag sen, och fång är nästan lika vanligt på vintern som sommaren. Alla foderbyten är en risk för hästen, man får inte byta tvärt, speciellt inte mellan två olika hö! vänj alltid in hästen på det nya höet genom att blanda med det gamla en vecka.

Gräs vet vi ju alltid orsakar fång, vänjer ni in dom på ett bete och sen har dom där så är det inte fritt fram för det. Betar dom ner den hagen och sen byter ni till en hage med massor av gräs så kan dom få fång även om dom gått på gräs innan.

Jag har även vart med om att överviktiga hästar får fång!

Tar man de lugnt med kraft och inte byter nå foder direkt så tar man bort en ganska stor risk att få fång, vänj alltid in hästen på nytt foder! och såna hagar som har kort gräs är dom farligaste, dom hagarna med längre gräs är inte lika farliga(kraftiga).

Lite att tänka på..

Howdy Ace:
So true, olika fång typ och jag fick min del där på 70-80 talet. En fält asha var lite besvärlig att konka omkring med så det bliv kal riktning, vad gott hovslager har det nu för tiden med lätta gas heat :devil:
Bete fång var det problem som var det mest vanligt, Vinter Fång varken jag eller dom ändra hovslager kom på utan för ett par som kom åt havre bingen och förätet sig.
Som jag inte sko mer an mina egen häster nu för tiden och har aldrig haft problem själv med fång eller sjuk hästar, för jag skaffa införmation av dom ändra som förtfarenda hålla på.
En som jag prata med nyss sa han har aldrig haft så mycket fång hästar som nu!
Hästerna är samma som dom alltid har varit;
Så vad är det som har ändrat sig?

Tråkig det har med lilla shetisen. Alltid jobbig när man måste ta bort dom.
Happy Shoeing

har han inte fällt av vinterpälsen? dricker han mycket? svårfödd? jag är cushingfixerad som du kan se av en ny tråd jag startat. har även svarat i en annan tråd om cushing där du kan läsa att jag haft en häst till med cushing. han blev 17 år. jag nämner åldern för att "alla" jag pratat med säger att det bara är gamla hästar som får cushing. det skulle vara otroligt intressant att få höra vad ett test på din häst skulle visa på! det kostar 500-600 kr jag har inte fått räkningen än ja det är själva testet sen tillkommer förstås veterinär besök. jag tar alltid ut distriktarna de är helt underbara, kunniga och erfarna där jag bor!
blöt hö´et innan du ger honom det tar ner sockerhalten och är därför bättre för fånghästar.

oj, sorry såg först nu att du beslutat dig för avlivning. jag är kravlare...

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 539
Senast: Faust_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar