Hur vådar man fång shetis som växer?

Sv: Hur vådar man fång shetis som växer?

Sjukdomen har lugnat ner sig ingen puls eller värme och han skrittar och travar obehindrat på grus och stallgången.

Han har gått med sin mamma tills han var 7 månader då köpte jag honom. Han är en lugn och trygg individ lite kaxig och går obehindrat fram till nya saker och han har haft sällskap så stressad är han inte. Han är uppföd på lösdrift och gått hela livet på lösdrift fram till des att han vart sjuk sen dess har han ståt på box i två veckor snart tre. i går fick han börja komma ut i liten hage.

Bra att höra att det lungner ner sig. Kan vara att lilla grabben har en känsliga magen.
Att ger råd på en annans häst är kinkig, så från vad du har sakt kan jag säjer vad jag skulla göra for min häst i den har situation.
Som sakt "hö och vatten" och jag skulla prova försiktig med KRAFTGroov 60/Pony och ett kaffee snack med vetrenären om han skulla behöva lite vitamin spruta och mjöligen nåt tillskott.
simple-simple-simple foderstätt då är det lätter att har koll och bättre kontrol.
Good Luck

Bra att höra att det lungner ner sig. Kan vara att lilla grabben har en känsliga magen.
Att ger råd på en annans häst är kinkig, så från vad du har sakt kan jag säjer vad jag skulla göra for min häst i den har situation.
Som sakt "hö och vatten" och jag skulla prova försiktig med KRAFTGroov 60/Pony och ett kaffee snack med vetrenären om han skulla behöva lite vitamin spruta och mjöligen nåt tillskott.
simple-simple-simple foderstätt då är det lätter att har koll och bättre kontrol.
Good Luck

Krafft grov 60 måste vara mkt olämpligt till en fånghäst.
Se innehållsförteckning:
"kli av skalad havre
Havre (högfettshavre)
Vetekli
Betpressmassa
Lusern
Vete
Melasserad betpressmassa
Betmelass
Fruktos
Koksalt"
Det ska också vara ett foder med lågt proteininnehåll.

På vilket sätt skulle detta vara bra till hästen?
Förklara gärna det eftersom du ger rådet att ge detta till en häst som är sjuk i en allvarlig sjukdom.

Till ts
Bra att din häst är lite bättre.
Det går inte att se på hovarna om den nyligen har haft fång. Det måste växa ner lite först så det går alltså inte att avgöra vid en verkning. Det enda sättet att konstatera att det har varit ett fånganfall är vad jag förstår att röntga hoven. Sedan kan den ha haft ett anfall utan hovbensförändringar.

Enlikt KRAFT innahåll deras 60:
råprotein 8.6
smaltbar rp 6.7
råfett 4.0
växttråd 18.0
Protein ligger lägra än dom andra kraftfoder typ.
Sorry, vet inte innahållet, är själv igen fan av Prepared Kraft Foder men hålla mig till havre.
I det har fallet tänke jag på en ett åring ponny som måste har sina näring utan att ruba den lilla mage.
Jag sa "FÖRSIKTIG" med Groov 60 så att skulla han visa lös i magen eller nåt reaktikon då kan man ta bort det snabbt.

Det enda alternative jag kan tänke är att google "feeding the growing ponny with founder".

Det är jätteviktigt att man försöker göra allt man kan för att förhindra att anfallet fortsätter/kommer tlllbaka. Felaktig utfodring med ex spannmål kan åstadkomma detta. Fodret du rekommenderar innehåller en hel del spannmål vilket är helt olämpligt. Dessutom behöver en fånghäst proteiner för att kunna bygga upp ny vävnad i hovarna.

Lusern är bra och dessutom nog det enda på innehållslistan utom koksalt som är ofarligt och till på köpet ganska så säkert ett bra fodermedel.

tro mig den som vill - är trött på alla tråddiskussioner

Det lär inte hjälpa att introducera fodret försiktigt. Man bör inte ge spannmål i ett fall som detta.

Det är inte lätt med fång. Jag hoppas att diagnosen är fel och att hästen blir bra så snart som möjligt.

Senast ändrad:

Det hjälper ju tyvärr inte bara att titta på procent-siffrorna. Ska man bara utgå från de siffror du skrivit in räcker det säkert för många hästar att få ett par liter kraft om dagen. Vilket knappast är en vettig foderstat.

Man måste ju se till varifrån ämnena kommer. Jag ger fyller mycket hellre behoven med hö än att proppa i dem sånt, det är väldigt mycket skit i färdigfoder rent ut sagt. Självklart finns det bra foder också, men väldigt få som är lämpliga för fånghästar och ponnys. Kollar man innehållet på alla de foder som marknadsförs till fånghästar blir man ju mörkrädd!!

Att förs rekommendera gammalt hö, och sen kraft är i min värld hel bakvänt. Ge hästen ett BRA hö istället, som är anpassat till den hästens behov! Ett nytt hö är på de flesta sätt bättre, det är svårt att lagra hö på ett bra sätt så att de håller sig fräsht och fritt från damm och mögel. Och innehållet i gammalt hö behöver verkligen inte vara bättre än nytt!! Så kör hellre på ett BRA nytt hö.

TS Jag tror du gör rätt i att försöka få ordning på magen med någon jästbaserat preparat. Alltid svårt att veta vad som orsakat anfallet, kan ju vara antingen magen som startat eller som du säger en felbelastning. Hoppas att ni fick ordning på det i tid så det inte blev några bestående skador. Kolla med veterinären vad de tror om maten, känns ju väldigt avigt att sätta en växande och dessurom tunn ettåring på svältkost. Det är nog bra att hålla sig borta från allt vad kraft heter som kan göra magen orolig, men det kan ju också vara så att han behöver ordentligt med grovfoder för att hålla igång magen och hjälpa den komma igång normalt igen.

Men som sagt, kolla med veterinärerna först, gärna med fler än en!

vem har rekomenderat gammelt hö?

Enbart gott hö är alltid det bäste.
Jag sa, hade det varit mitt fall, bra hö och prova lite 60 groov för tillväxt skull som är avsätt för just växenda ponnies.

Hur skulla jäst få ördning i magen när man vet inte vad problemet är?
Har läs i fler tråder om "Jäst The Mirikle Cure", precis som för nogra år sen alla ska ger sina häster vitlök tills dom upptäckt att det inte var ett sån bra idea.

Fång orsakas ofta av att balansen bland mikroorganismerna i grovtarmen slås ut. Jästsvampen, Saccharomyces cerevisiae, hjälper till att återställa denna balans genom att förbättra miljön för mikroorganismerna.

Detta har varit känt i många år och det finns flera vetenskapliga studier som visar att ett tillskott av levande jästkultur förbättrar grovtarmen. Det finns flera artiklar om detta på hemsidan för Kentucky Equine Research men även på andra sidor på internet.

Protein ligger lägra än dom andra kraftfoder typ.

Jag sa "FÖRSIKTIG" med Groov 60 så att skulla han visa lös i magen eller nåt reaktikon då kan man ta bort det snabbt.

Varför ska man då välja fodret om det innehåller mindre protein, som den växande hästen behöver? Samt att det innehåller en massa som inte fånghästar bör äta som andra nämnt.

Hästar kan vänjas in på foder som är inte är bra för dom utan att visa sig lösa i magen eller liknande...

Fast varför behöver man automatiskt ge kraftfoder? Ett analyserat hö som täcker näringsbehoven, och som fölet äter tillräckligt av naturligtvis, det borde väl räcka? Shettisföl torde ju vara relativt lättfödda, tycker man, och jag undrar verkligen om det behövs en massa tillskott...

Varför ska man då välja fodret om det innehåller mindre protein, som den växande hästen behöver? Samt att det innehåller en massa som inte fånghästar bör äta som andra nämnt.

Hästar kan vänjas in på foder som är inte är bra för dom utan att visa sig lösa i magen eller liknande...

Det gäller i det har fallet, en ett åring som har redan vissit en fång tendens och vet inte värför.
Min tänke är bara hö/vätten, han lungne ner sig, magen börja fungera och sen försiktig med lite kraftfåder så att han få dom protein, vitamin, mineraler som han behöva för tillväxt.
Om han skulla vara protein känslig då kan groov ponny vara ett försök som har ett lite lägre protein hält. Man kan alltid öka protein mängd om det vissa igen byverkning.

Jäst och andra tillskott skulla jag inte ger mig in på utan en vetrenärs rådgivning.
Om jag redan har en känslig häst då vill jag inte skapa mer problem men lösa dom som jag redan har.

Alltså man blir ju trött. Läser du överhuvudtaget INTE va någon skriver?

KRAFTfoder åt en fånghäst? sen skriver du att "om jag redan har en känslig häst då vill jag inte skapa mer problem...." - nämen då ska man väl inte ge ett kraftfoder som innehåller allt en fångis INTE ska äta...

Tyvärr finns det inte så mycket att göra då ponnyn fått fång igen av att bara stå på halm, hö vatten. Hur mycket än mitt hjärta säger behandla kör till klinik så måste jag inse att min lilla vän inte kommer att kunna leva med fång. Jag är tyvärr tvungen att fatta ett tråkigt beslut även fast det är jobbigt.

Fan fan fan vad jag hatar att vara häst ägare när de blir sjuka.

Tyvärr finns det inte så mycket att göra då ponnyn fått fång igen av att bara stå på halm, hö vatten. Hur mycket än mitt hjärta säger behandla kör till klinik så måste jag inse att min lilla vän inte kommer att kunna leva med fång. Jag är tyvärr tvungen att fatta ett tråkigt beslut även fast det är jobbigt.

Fan fan fan vad jag hatar att vara häst ägare när de blir sjuka.

Jag förstår inte riktigt hur du menar men kan ha missat ngt i din beskrivning.

Det är inte lätt med fång och det kan ta tid att häva ett fånganfall. Symptomen dvs ont i hovarna försvinner/lindras naturligtvis av medicinen och det kan vara svårt att sluta med den eftersom hästen då får ont igen. Man bör vänta med att släppa ut hästen i hagen och ta det mkt försiktigt i början. Sedan är inte hö ett helt säkert foder för en fånghäst. Det kan innehålla massor av fruktaner och socker vilket alltså kan göra så att anfallet inte upphör. En fånghäst kan ha återkommande förstärkt puls ganska lång tid efter ett anfall.

Jag har läst en hel del om fång eftersom jag har en fånghäst själv. Men jag har aldrig träffat på ngt om att en så ung häst har fått det. Det är möjligt att din häst är ett specialfall, om det hade varit en lite äldre häst hade jag nog tyckt att det är lite tidigt att bestämma sig för att ge upp. När det gäller en så ung häst hade nog jag ifrågasatt/kollat en gång till om det är rätt diagnos.

Därmed menar jag inte att jag tycker det är fel att bestämma sig för att inte fortsätta. Fång är en fruktansvärd sjukdom med lång rehabiltering, mkt tidskrävande och det medför ofta ökade kostnader. Till sist så måste man vänja sig vid att leva med ångesten för nya anfall.

Tråkigt med din häst!

Alltså seriöst, avsluta den här tråden och åk och tala med vet.
Annars kan du lika gärna avliva hästen direkt än att följa alla råd här, då slipper den lida iaf.

Och autumn kraftigt fånganfall kan man se direkt på första vekningen. Man kan även känna det i kronranden om. Ja tycker du har vettigast idér här medan vissa är rent skrämmande....

Alltså seriöst, avsluta den här tråden och åk och tala med vet.
Annars kan du lika gärna avliva hästen direkt än att följa alla råd här, då slipper den lida iaf.

Och autumn kraftigt fånganfall kan man se direkt på första vekningen. Man kan även känna det i kronranden om. Ja tycker du har vettigast idér här medan vissa är rent skrämmande....

Min erfarenhet av fånghästar är begränsad till en enda, min egen ponny. Men jag minns att det var svårt att få ngt vettigt svar på de frågor jag hade i början, både från veterinärer, hovslagare och andra. Jag inser att man säkert kan se ett kraftigt anfall tidigt vid en verkning. Min ponny hade att ganska så kraftigt anfall med hovbensförändringar men på hennes syntes det inte men det är säkert inte omöjligt bara för det. Men jag har träffat hovisar som menar att bara för att det inte syns ngt så var det inte ett kraftigt anfall och det bör man kanske känna till.

Till ts
Om det hade varit min häst så hade jag åkt till en veterinär till för att utesluta att det egentligen handlar om ngt annat. Det kan vara svårt att ställa diagnosen.

avlivningen på torsdag sker på inrådan och rekommendation av vet. Det finns inget att göra eller som man inte kan se hos en klinik som man inte kan se i stallet just nu min kille lider det räcker för mig nu när sjukdomen blivit akut igen. Att släppa honom fram och tillbaks till klenik är i dagsläget bara djurplågeri, jag vårdar inte djur om de inte kan bli bra och det kan inte min kille bli det kommer bara komma igen och igen. Han mår bäst av att sluta sitt lidande så fort som bara möjligt.

Tja jag har nästan daglig kontakt med min vet men jag öppnar alla dörrar för att lära mig mer och se om det finns kloka och vettiga saker och erfarenheter från andra bara för man läser behöver man inte följa.

Nu är ju läget akut igen så det finns inget att göra längre tyvärr.

Det är naturligtvis självklart att man ska följa veterinärens råd och mycket tråkigt att din lilla häst mår så dåligt.

Men eftersom du har startat en tråd om din sjuka häst och skriver att du vill ta del av andras erfarenheter så vill jag ändå envisas med att fång är inte någon lätt sjukdom (om det nu finns sådana).
Detta medför bla

Alla veterinärer är inte helt insatta i de nya forskningsrön som finns om sjukdomen. Man kan få helt olika råd beroende på vilken veterinär man pratar med oavsett om de har sett hästen. Det var tre olika klinikveterinärer (på två olika kliniker) och hemortens hästveterinär som såg min ponny när hon var sjuk. Den första var den som kom hem till oss en vecka efter det att anfallet hade startat (hon blev sjuk en julhelg och jag fick NSAID utskrivet meddetsamma). Men på hemmaplan var det inte lätt att helt säkert ställa ngn diagnos. Den veterinären menade att det egentligen kunde vara ngt annat. Jag hade då redan lyckats boka in ett klinikbesök längre fram i tiden. Den första klinikvet konstaterade rotationer på båda fram och menade att antingen blev hon bra eller också inte. Hon trodde också att jag skulle kunna sätta igång henne igen tre månader efter anfallet. Jag skickade röntgenbilderna till en annan klinik (de hade ingen hovis på den första). Där konstaterades att hon förutom rotationerna även hade sänkningar och att det var sänkningarna som var allvarligast. Det fanns inte ngn tanke om att jag skulle kunna börja rida henne förrän hon var bra igen. Hon blev senare, exakt ett år efter anfallet, friskförklarad dvs hovbensförändringarna på röntgenbilderna gick tillbaka helt.

Det du sedan beskriver verkar vara en del av sjukdomsbilden. Det kan gå fram och tillbaka och det kan ta lång tid innan anfallet går över. Det är mkt plågsamt för de stackars hästar som drabbas.

Jag undrar egentligen mest om det är en veterinär med inriktning på hästar som du har kontakt med? Jag ser att du bor i Stockholm. Det bör vara nära till kliniker.

Du får ursäkta men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt alltihop.
Jag kan förstå att det kanske är ett val man gör om hästen är så pass ung och man verkligen har konstaterat att det är ett fånganfall och där man vet att risken för återfall är mkt stor. Men det verkar inte riktigt så på din beskrivning. Jag tycker definitivt inte att det är fel att välja att avliva en sjuk häst men undrar alltså mest.....

Senast ändrad:

Mina hästar fick fång, båda två, vintern '09.

Det akuta anfallet hävdes relativt snabbt på min stora, men min shettis fortsatta att visa symtom i flera veckor. Så fort medicinen togs bort kom pulsen tillbaks, och hon fick ont igen. Tack och lov hade jag en vet som tyckte att det var synd att ge upp kampen. Det är jag tacksam för idag :)! Genom buke (faktiskt!) började jag läsa om att blötlägga grovfoder för att laka ur socker, och efter att jag fodrat med urlakat hö i ca 10 dagar gick det att ta bort buttan utan att symtomen kom tillbaks. Det var vår vändning. Har du lyckats lista ut vad det är som håller igång det akuta anfallet hos din ponny?

En misstanke jag kan komma med är att din lilla häst ev har kommit ut i hage för tidigt och fått börja röra på sig alldeles för mycket innan hovarna egentligen klarade av det. Kan vara det som har orsakat ett återfall...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 539
Senast: Faust_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar