Hur vådar man fång shetis som växer?

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag har en liten 1 årig shetis hingst som för ca 2 veckor sen fick en mildare fång attack med värme och förhöjd puls mest i vänster framhov.

Jag tog givetvis ut vet och han ordinerades metacam + 2 veckor på box.

Nu är det så att min lilla kille är rätt så tunn och lite svår född + att han i dagsläget växer så det knakar. Han får 5kg hö / dygnet men jag tycker det inte räcker. jag kommer aldrig mer sätta han på bete för det funkar inte uppenbarligen.

Jag funderar på att börja stöd fodra med lusernhack tänker jag galet här? Ska man välja något annat foder? Stallet jag står i ingår foder och höet är inte analyserat tyvärr men jag skickar inte in en analys för 26 balar som är kvar det nya analyserade fodret kommer i höst.
Träckprov taget 300mpg på blodmask för 8 veckor sen avmaskades igen efter schemat i onsdags. Han har inte fält all vinterpäls en dock rakad.

Så hur löser man det med svårfödd shetis som växer?

Någon som har tipps och ider?

Sv: Hur vådar man fång shetis som växer?

Det måste vara extremt ovanligt att en ettåring får fång, speciellt om den är svårfödd. Har du ngn ide om vad det är som har orsakat fånganfallet? Vad trodde veterinären?

herrgud 1 år o redan fång? :eek::eek:
Vad säger veterinären?

Jag vet vad jag skulle göra men men.....

Men vilket elände, jag lider med dig (och hästen förstås) :(

Jag håller med arabia, att lusern och olja kan nog vara ett bra alternativ.

Hej, en tanke om fången. Jag tror inte det är betet ensamt som orsakat det på en växande åring. Fång orsakas ju ofta av att tarmfloran slås ut/störs, tänker mig att avmaskningen kan ha sin del i det..

Hö och lucernhack låter vettigt tycker jag.

Finns två teorier vad som orsakade det hela. Här kommer de vi funderat över.

1Han var lite lång i fötterna när det hände jag är nyinflyttad i området så jag jagade och letade hovslagare när det hände Jag verkade så gott jag kunde men jag har inte samma kunskaper som en hovis och under de två vekorna han var på det nya stället drog han iväg i fötterna för kung och fosterland.:cry:
Alltså en trolig fång orsak var belastningsfång. Jag verkade honom nämligen själv kvällen innan han fick fång attacken och jag tog säkert en halv cm på tån.

Men han hade även följande symtomer 40,1 i feber toklös i magen hängig och sparkade mot magen samtidigt som han avlastade fram.

2 Han hade två dagar innan fått byta hage den var rätt ner betad men stor och flera hästar i stallet samma dag hade ättit johannesört och fått fotosyntes. I den nya hagen fnas även stånds. En annan trolig orsak är alltså att han i sin oerfarenhet ätit något som han inte skall äta.

han har haft ett kolik anfall tidigare i våras och det var efter det jag avmaskade. Sen fäller han jäkligt dåligt han har kvar mycket fölpäls /vinterpäls på rumpan och magen men han är som sagt rakad.

Inte mycket tyvärr. Jag har tänkt samma tanke men jag vill ge honom en chans till. jag funderar på en resa till någon klenik men vet inte riktigt vilken jag skall välja.

Men han vart avmaskad 6 veckor innan han fick fång kan det fortfarande störa så mycket?

jag tror att han ätit ngt oläpligt som störde tarmen vilket ledde till fång. att han hade feber och sparkade mot magen tyder ju på att det var ngt med magen, min fång shettis har aldrig haft tydliga problem med magen vid ett anfall.

ta in hästen på klinik och röntga hovarna + ta blodprov hade jag gjort. har ni "tur" så var det inte fång utan bara att hästen ätigt nån giftig växt och kan behandlas mot det. har du otur så har du en shettis som är både svårfödd och har fång.

men snälla, gräv upp all stånds i hagen och bränn dem!!! vet flera hästar som dött av det, du vill inte att den sprider sig mer.

Jag är ingen veterinär.

Men undrar om det är sannolikt att en felaktig belastning utlöser ett fånganfall med feber och dålig mage, möjligtvis i kombination med ett mer "vanligt" fånganfall - om det nu finns sådana.

Det låter inte så bra med en nerbetad hage där det växer stånds. en sådan hade jag inte släppt mina hästar i. Men jag antar att det mkt väl kan vara så att den har ätit ngt olämpligt som sedan utlöst anfallet. Däremot vet jag inte om stånds eller Johannesört kan utlösa fånganfall, bara att de är olämpliga på andra sätt. Men det kan de kanske eller så var det ngn annan växt i hagen.

Jag hade gett den lusern, utan melass, ett hö som är ganska grovt och halm, olja och väl urvattnad betfor, bakjäst.

Hej.
Du har en väldigt svår situation där. Oftast är det kolhydraterna som orsaker fång på hästen, ja skulle inte ge den betfor el lusern, en fång häst ska egentligen inte äta krafft överhuuvdtaget. Finns ett krafft foder som hetter happy hof det skulle du kunna testa.
Annars är rek. för fång gammalt hö och absolut inte bete/gräs iaf inte nu när du är i akuta skedet.

Jag håller med Buck, fång brukar inte visa sig med mag problem, tycker du ska åka till klinik och göra en utredning.

Mvh Per

Hej.
Du har en väldigt svår situation där. Oftast är det kolhydraterna som orsaker fång på hästen, ja skulle inte ge den betfor el lusern, en fång häst ska egentligen inte äta krafft överhuuvdtaget. Finns ett krafft foder som hetter happy hof det skulle du kunna testa.
Annars är rek. för fång gammalt hö och absolut inte bete/gräs iaf inte nu när du är i akuta skedet.

Jag håller med Buck, fång brukar inte visa sig med mag problem, tycker du ska åka till klinik och göra en utredning.

Mvh Per

I detta fallet verkar det mindre troligt att anfallet har orsakats av kolhydrater. Men man bör naturligtvis minska andelen av de farliga kolhydrater för en akut sjuk fånghäst, oavsett anledning till anfallet. Det är just därför man bör ge så som jag skrev tidigare där det mest osäkra i mitt förslag är höet - om man inte har en kolhydratsanalys på det.
Urvattnad betfor består inte av den sortens kolhydrater, icke strukturella kolhydrater, som orsakar ett fånganfall. Det består av betfibrer vilket är mkt nyttigt för mage och tarm och därmed bra för en fånghäst. Lusern innehåller inte heller extra stora mängder av ovanstående kolhydrater utan snarare lite mindre än ett genomsnittshö. Däremot så innehåller lusern mer proteiner vilket är bra för en sjuk ung häst samt kalk som hjälper till att neutralisera grovtarmen. Vid ett fånganfall blir det ofta en feljäsning i tarmen och pH värdet sänks.

Varför man skulle ge gammalt hö till en sjuk häst har jag aldrig begripit :crazy:!

med tanke på att han hade bytt hage två dagar innan så är det ju något han fått i sig, möjligt att det i samband med belastning orsakade ett fånganfall.
Men åker hon till en klinik får hon ju reda på vad det kan vara (i bästa fall) han är ju behandland med medecin så nästa steg är ju att ta bort tårna och avlasta hoven, oavsett fång anledning :)

Lusern är inget kraftfoder o helt ofarligt att ge hästar, även i större mängd

Lusern är inget kraftfoder o helt ofarligt att ge hästar, även i större mängd

Jag håller med dig, men jag har även fått rekommendationer av flera olika vet. att inte ge lusern till en häst som har problem med magen. De menade att det kräver mer att bryta ner proteinet, och att detta i sig kan bli en belastning för magen. En del menar att lusernet är snällt mot magen, och en del menar att just pga den höga proteinhalten så blir det extra jobb för magen.

Typ som när vi är dåliga i magen så äter vi kanske hellre kokt fisk och potatismos, inte en stor saftig T-benstek.

Hej.

Mvh Per

Vad bra att läs ett bra inlägg:
Av det gamle tum reglar, ta bort allt, ger hö och vatten tills sjukdomen har lungnet ner sig.
En ett åring med fång?! ovanlig??? skulla vara av interest med lite historia, arvs änlagg? hur länge fick han dia? stress faktor?

Kl den akuta fasen är över Han går inte längre på metacan och han går i hage utan gräs. Det som är nu funderar över är hur jag ska få i han allt som han behöver för att växa men ändå inte få fång igen. Han är fortfarande lös i magen av och till och bollarna är lösa bollar inte hårda fasta som de skall vara. Jag skulle vilja ge mag och tarm + b vitamin + lite mer mat av någon form så han får i sig lite mer då han är bra hull men åt det tunnare hålet och eftersom han växer så mycket just nu vill jag ge lite ex så han kan växa ordentligt.

En hovslagare var ute och verkade honom en vecka efter anfallet och han såg inga som hälst täcken på rotation i hoven eller blödningar i lamälranden. Jag tror vi upptäckte det så tidigt så det har inte hunnit bli någon sänkning av hovbenet.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 539
Senast: Faust_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar