Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ännu längre att säga midsommarnattsdröm. Vilket för övrigt är ett fint ord tycker jag.Missommar. Men midsommarafton.
Förresten tar det en sekund att säga midsommarafton.
Må hända, men det heter ju inte apel när vi ska köpa det i affären, det är rätt långsökt att döpa moset efter trädet då istället för efter fruktens namn.
Ordet äppel kommer från ordet apel men nån gång i tiden ändrades ordet äppel till äpple. Därför heter frukten numera äpple men formen med -el har stannat kvar i ordet äppelmos.Men man mosar ju äpplet och inte hela trädet?
Enligt SAOL är både äpplemos och äppelmos korrekta varianter av ordet för mosat äpple.
Jag tror plåt-termosen inte är aptitlig oavsett ålder på den
Missommar. Men midsommarafton.
Så för att det en gång i tiden hette äppel då så ska vi hålla kvar i det gamla trots att det sedan länge nu heter äpple. Språk förändras, är det inte så man får höra när man klagar på att folk inte kan skriva de/dem utan skriver dom tex?Ordet äppel kommer från ordet apel men nån gång i tiden ändrades ordet äppel till äpple. Därför heter frukten numera äpple men formen med -el har stannat kvar i ordet äppelmos.
Jag får ingen träff på äpplemos i SAOL när jag söker på svenska.se.
Perfekt. Hela buke slutar härmed räkna sekunder ”tusenett, tusentvå, tusentre” till förmån för ”en midsommarafton, två midsommaraftnar, tre midsommaraftnar”.Missommar. Men midsommarafton.