Är smålänning och vet ingen som säger pogamHar aldrig hört någon säga pogam
Om det inte är någon smålänning, de har ju väldigt svårt för den simpla bokstaven
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är smålänning och vet ingen som säger pogamHar aldrig hört någon säga pogam
Om det inte är någon smålänning, de har ju väldigt svårt för den simpla bokstaven
Är smålänning och vet ingen som säger pogam
Okej, jag bor i Jönköpings län. Småland är stort med många olika dialekterTyp alla som bor i Kalmar
Aldrig hört någon där som lyckats uttala ett r
Okej, jag bor i Jönköpings län. Småland är stort med många olika dialekter
Min svensklärare på gymnasiet kom från Kalmar. Stor förvirring ibland. Han hade även tre r i sitt namn, men dem hörde vi heller aldrig.Typ alla som bor i Kalmar
Aldrig hört någon där som lyckats uttala ett r
Min svensklärare på gymnasiet kom från Kalmar. Stor förvirring ibland. Han hade även tre r i sitt namn, men dem hörde vi heller aldrig.
Samma här. Fick tänka efter ganska ordentligt för att komma fram till vilket jag använder mest av Missommar och Midsommar.Missommar, tror jag. Jag varierar nog uttalet lite faktiskt beroende på sammanhang.
Det är stor skillnad inom länet med. Jag är från sydvästra delarna och vi låter inte som på höglandet.Okej, jag bor i Jönköpings län. Småland är stort med många olika dialekter
Äpplemos, det är ju gjort på äpplen och inte äppelenÄppelmos (inte äpplemos)
Potatismos
Rotmos
Plåttermos
Det är stor skillnad inom länet med. Jag är från sydvästra delarna och vi låter inte som på höglandet.
Tycker det är rätt coolt hur det kan skilja så mycket.
Trädet heter apel, inte aple. Det är i ordet äpple vi bytt plats på l och e.Äpplemos, det är ju gjort på äpplen och inte äppelen
Moset görs inte på trädet utan på äpplena så rimligtvis borde det då heta efter frukten äpple istället för träd.Trädet heter apel, inte aple. Det är i ordet äpple vi bytt plats på l och e.
Så: äppelmos
För mig heter det "äppelmos". Det blir liksom fel i munnen annars, om jag försöker säga äpplemos istället....Moset görs inte på trädet utan på äpplena så rimligtvis borde det då heta efter frukten äpple istället för träd.
Jag är ju skåning, någonstans får det märkasFör mig heter det "äppelmos". Det blir liksom fel i munnen annars, om jag försöker säga äpplemos istället....
Äpplemos, äpplesaft, äppleträd o.s.v. är normalformer i Sydsverige, medan äppelmos, äppelsaft, äppelträd är vanliga i resten av landet.
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=55901#:~:text=Äpplemos, äpplesaft, äppleträd o.s.v. är,vanliga i resten av landet.
Jag säger missommar. Utan d. Du
Min svensklärare på gymnasiet kom från Kalmar. Stor förvirring ibland. Han hade även tre r i sitt namn, men dem hörde vi heller aldrig.