Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Mynta2

Trådstartare
Dom svarar inte på kliniken, och jag vill veta vad siffrorna betyder nu. Så här står det:

Crown-rump lenght: 72,0 mm
Nuchal translucency: 2,1 mm

Background risk: 1:271
Adjusted risk (US): 1:787
Adjusted risk (BC): 1:1927
Adjusted risk: 1:5393


Vidare står en slags förklaring på svenska.
Background risk innebär den risk som du statistiskt har med din ålder.

Adjusted risk (US) är den justrerande risken som tar hänsyn till mätningarna på fostrets nackveck.

Adjusted risk (BC) är den justrerande risken framräknad med hänsyn till den kemiska analysen av ditt blod (dubbeltestet).

Adjusted risk tar hänsyn till både ultraljudsundersökningen och den kemiska analysen.

Det jag vill veta är, vad anses som bra resp dåliga siffror ?

Har läst nånstans om fostrets nackspalt, att det får inte vara under/över (mins ej) ett viss mått osv. Vad är bra mått där ?

Vad anses mina siffror vara ??

Tacksam för svar.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Jag vet inte men det måste väl barnmorskan kunna hjälpa dig med, eller? Det enda jag fattade var CRL 72 mm d v s att fostret är 7,2 cm långt från hjässan till rumpan.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Fast detta är gjort på en privatklinik. Barnmorskan vette tusan om hon kan nåt sånt här. I varjefall har jag inte fått upplysningar om Nupp av henne. Det har jag tagit reda på själv och hittat denna klinik. Nåja, får jag inte svar i dag får jag ge mig till tåls efter helgen.

Tack för ditt svar.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Det är jättebra siffror!

Om du enligt bara åldern har en risk på 1:271 och nu fick en sammanräknad på 1:5393 så är ju det toppen! Det utläses ju som om risken är en på 5393 att du skulle få ett barn med DS. Tror att man generellt brukar säga att om risken skulle vara över din normala för åldern, dvs tex 1:250 så räknar man det som högre risk, men jag är inte säker.

Nackspaltens bredd varierar beroende på i vilken vecka man tar testet i, mina barns har legat på 1,4 mm i olika veckor.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

När jag gjorde KUB sa BM att min åldersrisk på 1/650 var väldigt låg redan från början (innan hänsyn tagen till blodprov och UL). Så har du fått svaret 1/5393 så räknas det som väldigt låg risk.

Lycka till!
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

"Crown-rump lenght: 72,0 mm
Nuchal translucency: 2,1 mm

Background risk: 1:271
Adjusted risk (US): 1:787
Adjusted risk (BC): 1:1927
Adjusted risk: 1:5393 "

Hoppas du får svar snart och att du delar med dig av förklaringen till oss.

Jag tycker att det är konstigt om adjusted risk 1:5393 är den totala sammanvägningen. Hur kan den bli så mycket bättre än någon av delsummorna? Borde den inte vara något medelvärde av de översta tre?

Olika kliniker har olika bedömningar men den som har en sammanvägd risk som är högre än 1:300 eller 1:250 brukar rekommenderas fostervattenprov.

Dina siffror är alltså betydligt bättre än så. Ju lägre siffra efter : desto större är risken. 1:10 betyder att 1 person av 10 i den riskklassen har ett foster med D.S. Risken 1:100 betyder 1 av 100 o.s.v.

Hur lång tid tog det innan du fick svar?

Glad midsommar önskar Valborg
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Hur lång tid tog det innan du fick svar?

Jag var på kliniken den 8: e juni och fick svar i går, 21/6. Då får man räkna bort 2 helger, så 9 vardagar tog det totalt.

Ska försöka få tag i kliniken på måndag, så kan jag skriva vad dom sagt ang alla siffror.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Tack för alla svar. Blev lite klokare.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Hej igen!

Har du fått någon förklaring från kliniken?

Jag var och gjorde NUPP test igår på en privat klinik. Till mig sa de att fostervattensprov rekommenderas för dem med risk större än 1:250 om man bara gjort NUPP och för dem med risk större än 1:200 om man gjort CUB (NUPP + blodprov).

Innan blodanalysen var klar var min sammanvägda risk 1:402. Om blodanalysen inte visar några avvikelser kommer den att minska ytterligare. Jag är jättenöjd med det eftersom min åldersrisk är 1:75 (40 år) och jag kanske inte kan göra fv prov i alla fall.

Men nu kommer jag i dilemmat om jag ska strunta i fv eller be dem försöka. Ändras inte riskbedömningen till det sämre är ju risken att skada ett friskt barn 4 ggr större än att hitta ett barn med kromosomfel.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Inser att jag "kapat" Mynta2:s tråd. Men för dem som letar info om NUPP och KUB, men för dem som letar efter trådar om det är det väl bättre om information och frågor samlas på ett ställe?

Tyvärr försämrades mina odds drastiskt efter att blodanalysen blev klar. Från 1:402 efter NUPP till 1:20! Blodanalysens risk redovisades inte separat.

Tänker jag fel när jag tänker oddsen för att få ett friskt barn måste vara mycket sämre när blodprovet visar tydlig avvikelse än om bägge proven varit "halvdåliga"?

Jag har pratat med barnmorskan på kliniken och hon tyckte inte att jag kunde tänka så eftersom man tidigare enbart gjorde NUPP och då hade ju mitt resultat varit relativt bra. 80% av barnen med Downs hittas med NUPP och bara 10% till med det biokemiska testet.

Enligt henne var mitt resultat ovanligt eftersom kvinnor över 40 sällan kommer över 250 med enbart NUPP, men däremot brukar få betydligt bättre resultat när blodprovet vägs in.

För mig låter det som att det är troligt att jag är en av de 10% som inte upptäckts av enbart NUPP test.

Kan fostervattensprov tas så får vi ju ett säkert svar, men mitt problem är att läkarna varnat för att de kanske inte kan ta provet pga ett stort myom som siiter ivägen.

Men om de inte kan ta provet...Törs jag lita på att risken inte är större än 1:20? Det känns som att NUPP resultatet inte är värt någonting om blodtesten så tydligt pekar på risk för DS.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Men om de inte kan ta provet...Törs jag lita på att risken inte är större än 1:20? Det känns som att NUPP resultatet inte är värt någonting om blodtesten så tydligt pekar på risk för DS.

Om jag vore du skulle jag antagligen försöka göra fostervattensprov. En av 20 är en ganska hög siffra, betydligt högre än generell risk för din ålder. Det spelar väl ingen roll om bara NUPP skulle ge bättre odds, när det kombinerade testet är det som visar klarast hur stor risken är. Eller kan man ta moderkakeprov?

Fny
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Jo, vi är helt inställda på att ta fv prov och har varit det hela tiden.

1:20 är inte bra, men inte så dåligt att jag kan välja abort pga det. Särskilt som nästa eventuella graviditet troligen blir ännu mer problematisk än den här.

Både myom och immuniseringsproblem blir ju normalt värre för varje graviditet och riksen för DS ökar ocså hela tiden.

1:20 innebär i alla fall att 19 barn av 20 inte har kromosomfel. Eller 95 av 100. Och med de oddsen är jag beredd att ta risken med att få ett barn med DS. Men kanske inte om risken som jag misstänker är ännu större... men vid vilken risk väljer jag hellre abort? 1:5 eller 1:2. Även med 1:2 så är fortfarande vartannat barn "normalt".

Fosterdiagnostik är bra men orsakar mycket ångest också.

Värsta alternativet är att det fostervattensprov jag nu hoppas på visar att barnet är friskt men tyvärr orsakade missfall.

De andra alternativen är att det visar att barnet har DS och jag måste välja mellan att föda ett barn med okänd grad av skador eller att göra abort i v 18 eller senare:eek:

eller att provet inte kan tas och vi måste välja att vänta 5 månader och hoppas på det bästa eller göra abort på ett barn som kanske har 95% chans att vara friskt.

Jag vet inte vilket av de två sista som är värst.

Jag vet att sambon vill att vi gör abort om fv prov visar att barnet har DS men inte hur han vill göra om vi inte får något svar.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Fosterdiagnostik är bra men orsakar mycket ångest också.

Jo, visst är det så. Det höjer ribban, lixom. Innan ultraljud och fostervattensprov tog alla samma chans och så var det bara. Nu med alla valmöjligheter får man på samma gång skyldigheter och ansvar. Man hade ett val, och man valde eventuellt fel. Förr höll man bara i hatten och såg glad ut. Då var det nog vanligare med DS (kan inte påminna mig att jag sett något mindre barn med DS på flera år:crazy:) .

Fny
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Då var det nog vanligare med DS (kan inte påminna mig att jag sett något mindre barn med DS på flera år:crazy:) .

Fny

Jag har inte sett några, men jag vet några som fötts de senaste två åren. En som fått bra värde på NUPP och som därför blev väldigt chockad, två som vetat men valt att föda barnet ändå och en som varken gjort FV eller några andra prov.

Två av dessa har ganska friska barn och två har haft det jobbigare med hjärtfel m.m.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Ställ dig frågan:
"Hur farligt skulle det egentligen vara att få ett barn med DS?"
Går världen under då?
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Ställ dig frågan:
"Hur farligt skulle det egentligen vara att få ett barn med DS?"
Går världen under då?

Läste i DN idag att medellivslängden för personer med DS nu är 60 år! Själv har jag alltid sett det där med den bräckliga hälsan och hjärtfel som det värsta, på något sätt. Att de kommer att dö ifrån en. Man vill ju inte överleva sina barn.

De personer med DS som jag har mött har nästan alltid varit väldigt glada och roliga, fastän inga intellektuella storheter förstås. Det skulle jag nog kunna leva med.

Fny
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Med förra sambon hade jag inte tvekat att ta risken/chansen? att få ett barn med Downs. Men nuvarande sambon säger att han inte skulle klara av det och jag tror honom.

Sen är det ju svårt att veta hur påverkat barnet är. De man träffar är ju oftast de friska med Downs, men man kan ju också få ett barn som är svårt sjukt.

Men det kan man ju få av många andra orsaker också...
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Nu har vi fått svar på fostervattensprovet och allt var normalt!
Jag fick några små blödningar dagarna efter provet, men nu har det gått två veckor och inget mer har hänt så jag hoppas att ultraljudet nästa vecka visar att allt är lika bra som det känns nu. / Valborg
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

*kl*

De här testerna som man kan göra, är det bara foster med Downs syndrom som upptäcks?
DS är ju den vanligaste formen av utvecklingsstörning, men kanske också den "mildaste".
Jag har en tjej på 13 år som har Downs syndrom och jag känner mig lyckligt lottad för att hon fick DS istället för något annat. Naturligtvis hade jag helst sett att hon hade fötts "normal" för trots allt är det rätt påfrestande för MIG, Ida lever ju sitt liv och mår skitbra.
Alltså, det jag vill ha sagt är att bara för att man gör några tester så finns det ju fortfarande andra former av utvecklingsstörningar som fostret/barnet kan drabbas av. Tänker man på det som gravid? Jag gjorde inte det i alla fall.....
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Med förra sambon hade jag inte tvekat att ta risken/chansen? att få ett barn med Downs. Men nuvarande sambon säger att han inte skulle klara av det och jag tror honom.

Det tror han bara, man klarar mer än man tror. Min dotters pappa trodde inte heller att han skulle greja det, men det gör han!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp