Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

*kl*

De här testerna som man kan göra, är det bara foster med Downs syndrom som upptäcks?

Nupp är bara DS vad jag vet. Kub är även för andra missbildningar eller vad man ska kalla det. Fostervattensprov är för en hel räcka med olika problem, inkl otydlig könstillhörighet, etc.

Fny
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Nupp/Kub ger svar på trisomi 13, 18 och 21. Downs syndrom och ett annat syndrom som jag glömt vad det heter, men som är så allvarligt att barnet inte kan överleva.

FV prov kan analyseras som snabbtest, då är det samma avvikelser som nupp/kub ger svar på. Då får man svar inom en vecka. Man kan också ta fler test men då blir svarstiden flera veckor.
 
Sv: Hur utläser jag resultatet av Nupp/Kub ??

Tillägg till mitt förra svar. NUPP är ultraljudet då man bland annat mäter nackspaltens bredd. KUB eller CUB är en kombinerad test med ultraljud enligt NUPP metoden och en analys av moderns blod. I blodet mäter man halten av två olika hormoner som bildas under graviditeten. Bägge tillsammans ger en riskbedömning för downs syndrom och det andra som jag glömt. Risk bedömningarna redovisas separat. Jag fick tex 1:20 för Trisomi 21 (DS) och 1:3000 för trisomi 13 + 18. Fostervattenprovet visade att barnet inte hade något av dessa avvikelser. Övriga eventuella kromosomavvikelser analyserades inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp