Hur uppmuntra att äta mer grovfoder?

Sv: Hur uppmuntra att äta mer grovfoder?

Jag har nu inte läst alla svaren du fått men kommer med ett ändå. (du får stå ut om du har fått det tidigare)
Om du nu vill ha i henne mera grovfoder, så testa och häll på lite melass på den mängd som DU tycker att hon ska äta. (melass är ju det som finns blandas i betforn)
Testa!
Sen som någon sa, kolla tänderna/munnen. Du kan även kolla mellan öran och ögat (där mosvarigheten till din käke, "gångjärnet") om hon ömmar när du tar (trycker lite) där.

*KL*

Jag ska nog skynda på vet för tandkollen (den är ju redan beställt). Jag har ju försökt kika damen i munnen men hon har inte velat låta mig göra det tidigare, och jag har inte bråkat med henne. Idag fick jag dock kika på framtänderna utan protest.

Och tja, om vi säger såhär - jag hoppas min hemmavet kan komma SNABBT och kolla, och ska skynda på honom =/ För det behöver ju inte vara därför hon äter sakta, men hon har all anledning. Kunde bara kolla framtänderna (vill inte bli av med fingrarna än..)

Och hon har en kvarsittande tandkappa från en mjölktand med tandinpackning under, och så har hon en till som jag också tror är en tandkappa, men utan foderinpackning.

Så, ser det ut så bara på framtänderna är det inte omöjligt det är knas längre in med. För tycker inte bara 'trassel med framtänderna' borde ge den långsamma äthastigheten.

Sen, hon är 'blå' lite här och var i munnen, ser ut som djupa blåmärken typ. Fast är det verkligen det, eller kan de bara ha 'mörkare färg' på vissa partier? Ingen av mina har ju de där 'blå' (mörka) men det är lite krasst jämförelsematerial? Nån som vet?

Min tjej är blå/mörk på vissa ställen i munnen, eller var iallafall för ett år sedan har inte kollat färgen i munnen på sistonde :angel:. Hon rids alltid bettlöst och har alltså ingen anledning till att ha blåmärken i munnen. Hon var dock mindre blå då än drygt ett år tidigare då hon reds med bett (hon har alltså ridits bettlöst i 2,5 år)

Jo, de kan ju vara mörka av pigment med, men har aldrig sett någon med såhär stora partier. Och tycker det är lite 'fel utseende', det ser verkligen ut mer som blåmärken än som mörkpigmenterat. Samtidigt så ÄR det blåmärken så har jag jädrigt svårt räkna ut hur fan det gått till.

Så förhoppningsvis är det bara pigmanetering, ingen av mina är ju pigmenterade, och ur minnet och jmf med hunden så är det 'fel' utseende för pigmentering, men svårt när man inte har så mkt att jämföra med.

Men jag har rätt bra hopp om att det är pigmentering, men blev ändå lite osäker.

Och nu är Lilla Blås tänder kollade och fixade med. Vet var sen så hann bli ganska nervös, jag måste ju hinna duscha och så innan jobbet, och visste ju inte hur omfattande ingrepp det skulle behövas. Nu gick det fort och lätt tack och lov, och nu ska hon bara vakna så jag kan baxa ut henne i hagen med..

Men visst hade hon trassel med tänderna. Rejält vass bakre molarerna (kindtänderna), värst på vä sida och sår i kinden på den sidan med.

Inga synliga vargtänder, men kan ju ligga dolda anlag, får väl se framöver om man får ta och undersöka det vidare. Får se vad det här gör ihop med lite träning för att få henne att glömma att det gjort ont, samt om hon äter bättre nu.

Skötte sig fint under raspningen, och vet som inte är någon fullblodsfantast - alls- har gått med i hennes fanclub och tyckte det var en jättetrevlig häst, både trevlig modell och trevligt psyke. Han lovordade henne säkert fem ggr Lite kul, nu har jag alltså 2 arabiska fullblod och 1 engelskt fullblod som vet är tvärkär i - fast han 'egentligen inte alls tycker om fullblod (oavsett typ)' Tror inte att han eg har så mycket emot rasen, utan hur fullblodspållar blir om de inte hanteras rätt

Min tjej är blå/mörk på vissa ställen i munnen, eller var iallafall för ett år sedan har inte kollat färgen i munnen på sistonde :angel:. Hon rids alltid bettlöst och har alltså ingen anledning till att ha blåmärken i munnen. Hon var dock mindre blå då än drygt ett år tidigare då hon reds med bett (hon har alltså ridits bettlöst i 2,5 år)

Utan att nu för den sak peka finger, men bettlöst är ingen garanti för att hästen inte får problem inne i munnen. Och detta är nu inte riktat till dig, utan mer det sätt som du uttryckte dig på samt att man inte ska känna sig säker pga att man rider bettlöst.

Helt nyligen hade vi en tandläkare i vårt stall, en av hästarna gick enbart på bettlöst och hade så gjort under flera år. Han hade hela munnen full med sår, och orsaken till detta är vet inte jag men så var det i varje fall. Vad jag menar är att man kanske inte ska känna sig tvärsäker på att hästen blir befriad från munproblem, enbart därför att den rids bettlöst.

Ett bettlöst, liksom en nosgrimma, trycke rju in kinden mot tänderna, är de då vassa blir det sår.

Så nej, bettlöst är ingen garanti.

Det blå var normal mörkpigmentering förresten, även om vet höll med om att hon var ovanligt 'färgglad' i munnen ;)

Håller med!

Elvira har skador/ärr i kindslemhinnan, förmodligen sedan ett bra tag tillbaka när vet upptäckte det i våras.

Då var hon 2 år och i princip helt ohanterad, så det är garanterat inte betselskador...

nu har jag inte läst hela tråden...

men testa hönät...

sen en grej som funkar på min anorektiker (ibland), ge så mycket (lite) att hon äter upp, så att hon vet att maten KAN ta slut...
ibland skiter de i maten om de vet att den alltid finns där...

sen kanske hon ska gå med en häst som äter mkt (i hagen) så att hon lär sig äta...

min äter inte om det har legat på golvet... å hon sliter ner halva nätet på golvet å trampar runt i *suck*

ute har hon börjat äta jättebra (har ju en ponny som sällskap så det gäller att äta så man får nått) ;)

tog min häst ett halvår att lära sig äta mycket (mer än de 3-5kg hon petade i sig förut)...
nu äter hon 2+2 hö, sen 5-6 kg horse hage...
har hon rensat nätet får hon 6,5, har hon lämnat så får hon 5-5,5...

Jag fick tips om att spraya höret med äpplejuice och det gjorde susen på min häst

Den här tråden hade jag glömt, men kan ju uppdatera den lite.

Damen äter numera ledigt 6 kg hösilage/natt i snitt. Ofta är det soprent, ibland är det lite kvar. Kommer prova höja till 7 kg snart.

Ute är det svårare att säga hur mycket hon äter, är det mer än minus 15 har de fri tillgång, annars får de 2 kg var 3 ggr/dag, men om hon äter sina 6 kg ute kan jag ju inte garantera. Hon ÄTER dock, står med de andra och knaprar, så intresset finns där.

Vi har glädjande nog fått fullblodet att tugga i sig grovfoder. Från 6 kg/dag till 15-18 kg/dag. En sann glädje!

Började med magbalans, för säkerhetsskull. Sedan hittade vi ett kraftfoder som han gick igång på (Hippo Alfa). Och när aptiten överlag hade stabiliserats gick den fria tillgången från 6 kg/dag till 15 kg/dag, över några veckor. De har fri tillgång både ute och inne.

Om vi någon dag tar bort det han har i hagen, slutar han också äta därinne. Då blir det till att mocka ut många fina kg hösilage som han släpat runt.

I vårt fall ligger nog nyckeln i att han hela tiden står och gnager i sig, så han inte tappar smaken för hösilage. Verkar vara viktigt för honom att alltid ha krävan halvfull...

Man blir onekligen lite deppig när man har som första devis i hästlivet att försöka livnära kusen på grovfoder - så äter kräket inte tillräckligt!

(trodde jag skulle bli skallig som jag slet mitt numera gråa hår :D)

Den situationen är jag i.... Känns hopplöst och förtvivlande. Speciellt när hästen dessutom pillar i kraftfodret och totalvägarar lusern:(

Damen äter nu 7 kg hösilage/natt.

Men säg den lycka som varar för evigt :crazy:

Jag har ju i några månader nu gett enbart av det blötare hösilaget. Nu har jag fått hem av det torrare igen och ger det torrare ute och det blötare innan. resultat? Hästeländet äter inte ute..

Så, vips var vi nere i 7 kg strå/dag igen, från 13 kg.. Och revbenen känns väldigt lätt på damen (som dock inte är i underhull än, men det har bara gått en vecka..), och jag sliter tussar ur håret i ren frustration.

Och nej, jag kan inte ge det blöatare silaget ute också, jag har inte så att det räcker för att kunna fodra med enbart det tills betet. Och jag kan inte bara ge fblkacklet blött ute, för då snor araberna en massa av det framför näsan på henne..

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 688
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 029
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross