hur uppfostrar man rätt

_FiA_

Trådstartare
Bäst jag frågar redan nu, så att jag gör på rätt sätt.

Har för ett par dagar sedan fått hem en kattunge på 12 veckor. Han är otroligt tillgiven och ska helst ligga i knä och på axeln dygnet runt , han har även en otrolig energi.

Problemet är på nätterna, jag bor i en 1a och den är 52 kvm. Jag har en sovalkov som ser ut som ett sovrum men det finns ingen dörr. Så jag låter han vara i sängen, han sover bredvid mitt huvud eller helst ovanpå mig eller ovan på ansiktet, när han klättrar upp på mig så puttar/lyfter jag ner honom bredvid mig istället men han tar det som "lek" och är tillbaka upp på en hundra dels sekund. Detta kan upprepas en miljon gånger. Till slut så lägger han sig tätt bredvid vid magen (sover på sidan). och jag har väl fått sova ett par timmar i natt i alla fall. Men sen 5 på morgonen är han pigg och vill leka, han biter i fötter och kryper upp i ansiktet osv. Vet ju att det är mycket jobb med en kattunge såklart och jag undrar hur får man honom att förstå att på natten sover vi och lek är inte på agendan,

Ska jag ignorera honom vad han än gör? eller ska jag putta ner honom på sidan om man lägger sig ovan på mig, om han biter mig i fötterna ska jag ignorera?
 
Sv: hur uppfostrar man rätt

Ignorera, fast det är svårt. Är du där och bökar och rör dig, plockar ner han och så vidare blir du bara roligare.
 
Sv: hur uppfostrar man rätt

Just sänglekandet och bitandet brukar gå över om man bara ignorerar dem och är en sjukt tråkig leksak. Minsta reaktion brukar trigga leken, och då hjälper det inte att man blir arg eftersom den direkta belöningen blir större än mattes irritation. En av mina vänner har ibland gummistövlar på sig hemma för att vänja av vid fotbitande :D
 
Sv: hur uppfostrar man rätt

Ignorera, fast det är svårt. Är du där och bökar och rör dig, plockar ner han och så vidare blir du bara roligare.

Jag har ingorerat nu i 2 nätter och han verkar hajja snabbt. För så fort jag släckte igår så visste han att "Nu sover vi" så låg han snällt bredvid mig. och på morgonen har han inte tjatat utan väntat tills jag vaknade.

När han biter i fingrar så säger jag NEJ och tar i nackskinnet lite, och nu räcker det att jag säger NEJ så slutar han. Han biter ju fortfarande men verkar nog förstå att det kanske är fel. hoppas det går in helt snart :p
 
Sv: hur uppfostrar man rätt

Du har en anpassningsbar katt! En del kattungar har helt enkelt en sådan enorm energi att dom river allt som ær om dom inte får leka med matte.
 
Sv: hur uppfostrar man rätt

Just det beteendet hade jag bara ignorerat och väntat på att det skulle gå över, vilket det ju verkar börja göra! :D

Sambons katter kan vara hur jävliga som helst ibland när vi är hemma, ha ned saker, klösa på saker de inte får osv. Han brukar försöka uppfostra sådant beteende och det fungerar väll helt okej... Men är jag hemma själv med dem orkar jag sällan bry mig och då har de slutat helt så fort inte han är hemma :rofl:
(bör tilläggas att de är riktiga små änglar för det mesta dock)
 
Sv: hur uppfostrar man rätt

Ja jag gjorde så att jag rullade in mig i täcket så inte dom kom åt ordentligt och försökte sova vidare, funkade väldigt bra faktiskt för han slutade jaga tår ganska på en gång.

Fast när något rör sig under täcket är det fortfarande jätteroligt att 'pounca' på det, jättetrevligt på morgonen när det kommer ett stycke överviktig hankatt och landar rätt i maggropen på en.. :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 227
Senast: Zewz
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 315
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp