Hur undvika galopp?

Tagliabue

Trådstartare
Efter att äntligen ha fått snurr på mina ponny har jag fått ytterligare ett problem; hon galopperar utan anledning i loppen. Detta har hon gjort tidigare, men detta har då varit pga att hon har travat dåligt och verkligen inte varit framåt osv.

Hon är fullt frisk, inga som helst fel på henne, hon har nu som 15 åring tänt till ordentligt och blivit en helt annan häst på banan. Nu tar hon verkligen i och visar att hon vill springa och tycker det är kul! MEN, om jag får en galopp på henne så är det kört resten av loppet, hon blir megatjurig efter första galoppen och då får jag vara på henne hela loppet ut för att hon ska springa framåt och inte lalla på med dom andra ponnyerna, men då helt utan förvarning kan galopperna komma som på löpande band.

De gånger vi har galopperat i loppen nu har vi blivit störda av andra ekipage som har galopperat med sina hästar och bara dragit tvärnit utan att kolla sig omkring, bara dragit i högertömmen och även krokat ihop. För att undvika detta känns de som att jag måste köra längs bankanten då ponnyerna verkligen kommer från alla håll och kanter i alla möjliga gångarter.

Det spelar ingen roll hur lite eller mycket jag håller henne på bettet, utan förvarning så hoppar hon ändå. Jag tycker att det känns som att det är rent tjureri som hon hoppar efter att hon fått första galoppen.

Jag funderar nu på om det går att parera eller undvika galopperna på något vis? Jag funderar på att sätta på henne ett helstängt och köra utan bomull, förhoppningsvis blir hon ännu piggare och jag slipper driva henne så mycket. Jag har öppet huvudlag och kör utan bomull nu, viker fram pisken och då ökar hon, dock slutar hon rätt vad det är att reagera på detta i loppet och då måste jag tjoa på henne och peta på henne med pisken.

Kan även säga att det går inte för fort för henne heller, då hon tränar under sitt rekord hemma i långvagn, sällskap och utan käk, nuvarande rekordet är på 2.12 och hon tränar under 2.10 hemma. Inte en galopp hemma men på banan tjurar hon till, har dock en annan glädje på banan nu än vad hon har haft tidigare.

Sv: Hur undvika galopp?

Efter att äntligen ha fått snurr på mina ponny har jag fått ytterligare ett problem; hon galopperar utan anledning i loppen. Detta har hon gjort tidigare, men detta har då varit pga att hon har travat dåligt och verkligen inte varit framåt osv.

Hon är fullt frisk, inga som helst fel på henne, hon har nu som 15 åring tänt till ordentligt och blivit en helt annan häst på banan. Nu tar hon verkligen i och visar att hon vill springa och tycker det är kul! MEN, om jag får en galopp på henne så är det kört resten av loppet, hon blir megatjurig efter första galoppen och då får jag vara på henne hela loppet ut för att hon ska springa framåt och inte lalla på med dom andra ponnyerna, men då helt utan förvarning kan galopperna komma som på löpande band.

De gånger vi har galopperat i loppen nu har vi blivit störda av andra ekipage som har galopperat med sina hästar och bara dragit tvärnit utan att kolla sig omkring, bara dragit i högertömmen och även krokat ihop. För att undvika detta känns de som att jag måste köra längs bankanten då ponnyerna verkligen kommer från alla håll och kanter i alla möjliga gångarter.

Det spelar ingen roll hur lite eller mycket jag håller henne på bettet, utan förvarning så hoppar hon ändå. Jag tycker att det känns som att det är rent tjureri som hon hoppar efter att hon fått första galoppen.

Jag funderar nu på om det går att parera eller undvika galopperna på något vis? Jag funderar på att sätta på henne ett helstängt och köra utan bomull, förhoppningsvis blir hon ännu piggare och jag slipper driva henne så mycket. Jag har öppet huvudlag och kör utan bomull nu, viker fram pisken och då ökar hon, dock slutar hon rätt vad det är att reagera på detta i loppet och då måste jag tjoa på henne och peta på henne med pisken.

Kan även säga att det går inte för fort för henne heller, då hon tränar under sitt rekord hemma i långvagn, sällskap och utan käk, nuvarande rekordet är på 2.12 och hon tränar under 2.10 hemma. Inte en galopp hemma men på banan tjurar hon till, har dock en annan glädje på banan nu än vad hon har haft tidigare.
Prova som du tänkt. Helstängt och kanske ett par boots.....
När du tränar borde du ochså ha draghjälp med någon annan häst. Fast det kanske du redan har.
gulan

Boots har jag på henne, men jag måste nog sko om henne till det tyngre gardet tror jag. Jag har tyvärr ingen att träna med, finns dock lite kallblod i närheten som jag kan träna med men det är sällan dom kör samtidigt som jag kör. Så för det mesta tränar jag utan sällskap, tycker dock att det är bra att hon tränar utan sällskap i dom tiderna.

Ponnysar har ju sitt egna humör, ägde ett russ i mina yngre dagar som jag tävlade med och han hade hoppat lite då och då för den tidigare ägaren. Jag bytte bett till ett tre-delat som låg riktigt bra i munnen (vet inte vad du har för bett och min häst var endast 5 när jag köpte honom, men då din är 15 så kanske hon behöver ett bett som riktigt ligger perfekt i munnen) och så tyngde honom fram då han hade lite fjuttigt framsteg.

Men det är ju så svårt att säga vad du ska göra när man inte sätt ponnyn, men du skriver att du håller hästen på bettet, men därför jag tänkte på bettet o att det kan vara anledningen. När du är på med pisken, peta inte hela tiden, utan en rejäl, och så menar jag rejäl smäll, räcker! Då blir hästen mindre tjurig.

Jag har både tredelat och ett rakt bett till henne och båda är anpassade efter henne och ligger bra i munnen. Hon fungerar ungefär lika på båda betten men jag föredrar det raka bettet då hon känns bäst på de. Har även haft tvådelat bett på henne, dock bytte jag bett för flera år sedan och kommer inte ihåg hur hon fungerade på det.

Det där med att snärta till henne med pisken är jag rätt värdelös på .. :D Just därför brukar det bli att jag petar på henne några gånger .. dock när hon har blivit diskad och jag är riktigt förbannad så brukar hon få sig en rejäl smäll av någon anledning .. och då går det riktigt bra, så jag får nog försöka börja med lite tuffare smällar.

Jag ska byta framskor på henne, har halvrunda järn + sulor nu men måste bytta till något "grövre", får se vad det blir för något. Vill gärna slippa använda boots i det längsta.

Okej, men då kan du nog utesluta att det sitter i bettet.
Men prova och öva att få en ordentlig smäll, och ordentligt bara en - två gånger så hästen får respekt för dig och inte flamsar på, tror det hänger på det rätt ofta faktiskt! :)

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Trav Min älskade lilla kokohäst har kommit på att man ska galoppera i starten nu för tiden .. innan ni säger de ena å de andra så; -...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: Alfred
·
Trav Min ponny har gått med huvudet åt höger och puttat över bakdelen mot vänster skalm, detta har hon även gjort i loppen så då satte jag en...
Svar
4
· Visningar
1 222
Senast: anhe
·
Trav ... få skriva av mig lite! :D I lördags gjorde min tant (15 årig russtant) årsdebut i ett på papperet rätt hårt lopp. Distansen var 2140...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka