Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Evergreen

Trådstartare
UTIFRÅN bilderna, det ni kan se på dom, jag vet att man inte kan se om en sadel ligger perfekt på BILDER, men man kan göra en bedömning iaf.

Och ja, jag SKA anlita en sadelutprovare, men har redan haft ute en sådan + en sadelmakare, & ingen av dom "valde" en sadel som passade häst, så jag har inte så mkt förtroende för sådana längre... :crazy:

Sadel 1:
Globus dressyrsadel, helt ny. Har ej ridit i den än, men haft den på hästisch & kollat lite.

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Bild 7, fram
Bild 8

Sadel nr. 2. M&N Dressyr, 32/17.
En sadelutprovare vi var hos för 2 veckor sa "Att den låg perfekt & hon kommer aldrig få ont i ryggen av den." men den glappar bak, & efter man ridit med den är pälsen ruggad framtill vid manken... :smirk:

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Bild 7

& så sadel nr.3, en Prestige Hippos.
Som hon gick fuktansvärt dåligt med när jag red, hal som en ål! pälsen var ruggad "typ överallt" efteråt.

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Vet ej om alla bilderna funkar på Prestigen? :crazy: :mad:
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

NÅGON måste ju ha en åsikt, så många experter som det finns här ;)
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Jag tycker att det är svårt att säga nått genom att bara se på bilder.
Man vill ju gärna trycka, dra och känna.
På bilderna tycker jag att globusen ser ut att ligga bäst.
Jag kan inte riktigt motivera varför, det är bara en kännsla jag får när jag jämför med de andra bilderna hur den ligger.
Jag tycker att sadlarna ser ut att ligga farligt nära bogbladet så frågan är om det hamnar i under sadeln när det kommer i "ytter läge"...
Har du kollat detta?
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Av de sadlar du hade bilder på så tycker jag att Globusen ser ut att ligga bäst. Men det är svårt att säga bara genom att titta på bilder.
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Håller med mirjada, det är svårtatt säga utan att känna och se irl..

Dock såg allihopa ut att ligga an bra. Men tyckte 2a sadeln hade väldigt stora kilbossor för din häst. Såg bara första bilden på prestigen, tyckte den låg bäst..
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Vad är det för sätes storl på samtliga sadlar?
Hur sadelmakaren tänkte vad gällnade M&N sadeln fattar jag inte då den ligger tokigt bak även på bild.Och den ser ut att ligga bakom revbenen tom..det samma gäller sadel nr 3

Den första sadeln gillar jag bäst. Men är fortfarande lite orolig vad gällande baktill.Sen är det där med bogblanden på samtliga sadlar hur går det med dem vi rörese ?måste du ha 17?

När du hadde sadelutprovaren ute fick du provrida i sadeln då? gjorde du det?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Jo, jag vet. Hon har stoora bogblad, och samtidigt rätt kort rygg. Hennes sadelläge är inte det bästa om man säger så! Drar man bak sadeln så den INTE ligger på bogbladen ligger den halvvägs upp på rumpan ungefär...
De flesta sadlar jag testat på henne har glidit fram & lagt sig precis framför/på bogbladet. Även jag glider fram när jag rider barbacka.
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Idag red jag med Globussadeln och det är den hon har gått bäst med av dom tre!
Den är rätt stor i sätet (17,5), men det var den enda dom hade i affären vi lånade den i.

Jag skulle nog kunna ha en 16 tums (jag har inte sååå stor rumpa :angel: ;) ), men det är på håret isf!

Jag fick nästan känslan av att Globusen var för vid idag när jag ridit i den. Det är en 34:a.
:crazy:
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Ja, jag provred i sadeln då, och sadelutprovaren var med och kollade.
FAST!
det var en 16tums jag hade då... Men den låg ungefär likadant som den på bilderna.
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Om man säger så här..det är inte meningen tex att man köper för stora arbetskor tex så en förstor sadel ska du inte ha..inte vad gällande dig eller hästen..Det blir ju svårare för dig då oxå..såg att du hadde problem med ena sidan vid ridning..om du har för stort säte på din sadel kommer du ju åka omkring..så det kommer ju inte underlätta.Och eftersom din häst har en kort rygg så främjar det ju inte henne heller att ha för lång sadel då det kan ge tryck bakom revbenen.

Hur mycket "sjunker" globusen vid ridning?

Har du provat lakan metoden under sadlarna när du ridit i dem? för att kolla tryckfördelningen?
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Storleken på sätet gör mycket för hur sadeln ligger..var det denna 17 tum som ruggade eller den som var 16?
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Nej, men jag tror inte att 17 är för stort för MIG (dock 17,5, fast jag upplevde inte att jag "åkte omkring" i den men jag fick rum med nästan 1 & en halv hand bakom mig)
För litet är ju inte heller bra för mig sitsmässigt... Men är de det enda pålls kan ha, så visst.

Globusen sjönk en aning när jag ridit, ja... Hur mycket kan jag inte säga, men det var som den tryckte på sidan av manken på ngt lustigt sätt, typ som om kanterna fram låg an helt fel, jättesvårt att förklara!

Båda M&N sadlarna "ruggade" fram.

Har ej provat lakanmetoden, red utan något alls under sadeln idag, hade tänkt ha ett vitt/ljust schabrak under imorgon... Det brukar ju synas rätt väl på sådana?
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Har kollat på alla bilderna nu, och tycker faktisk att även dom andra sadlarna verkar vara på gränsen till för smala? Dom ligger också uppepå tycker jag. M&N har för stora kilbossor, kommer garanterat att ge ryggont. Frågan är om du inte borde satsa på en sadel Utan kilbossor/en med mindre säte, annars kommer den glida fram pga att den är för lång. Är det en ponny du har?
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

1½ hand ? det brukar räcka med en hand.Prova med ett ljust schabrak..vore kul att se bilder på dem sen:)
Jag håller för övrigt med centaur..
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Näe, jag vet. Har också tänkt dom tankarna, men det är inte många dressyrsadlar som INTE har kilbossor ju. :crazy:

Ja, det är en ponny... eller... hon är 2 millimeter från stor häst ;)
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Jag tycker dom ser lite smala ut? Iallafall sadel 2 & 3 det är svårt att de på bilderna dock.. jag skulle vilja se ännu mer närmre hästens hals och bakåt, även lite mer av sadel så man ser hur bommen ter sig..

Det är skit svårt att hitta sadlar åt vissa hästar.. inge roligt, jag är i samma sits..

Upplever du att sadlarna glider fram när du rider? vet inte men jag tycker nästan att dom ligger på gränsen för långt fram?? men drar man bak den så blir det ju för långt bak.. humm svårt..
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Okey, visst, kan ta bilder imorgon på schabraket efter jag ridit. Även på sadeln, då den sjunker en aning då jag ridit i den.
Har rätt svårt att tro att den skulle vara för smal faktiskt! :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 966
Senast: Twirro
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: Oknytt
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 583
Senast: Lobelia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 071
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp