Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Jag är ingen expert men lite sadlar har det allt blitt med åren.

Kan säga direkt om Globusen, BYT DEN!!!
Du måste sadla längre bak, och då blir sadeln för lång.
Din ide om 16" är precis vad du nog måste ha på denna korta rygg.
Men jag tycker annars 34:an ser ut att ligga bra.
16 o 17½ är stor skillnad på hur sadeln ligger.
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

AnetteJT skrev:
Jag är ingen expert men lite sadlar har det allt blitt med åren.

Kan säga direkt om Globusen, BYT DEN!!!

varför då? jag vill gärna ha en motivering till det ;)
Är det endast för att den är för lång..?det är ju de andra oxå..
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Sitsstorlek har ju inte bara med hur stor rumpa man har, längden på benen spelar in också.

Jag har storlek 36 på "rumpan" men sitter ändå bäst i en 17,5 då jag är lång (182 cm).
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Då skulle du kanske kunna ha en sadel mindre än 17.

Men det skiljer ändå mellan olika modeller hur lång anläggningsyta mot ryggen en 17 tums sadel har, det är bra att mäta själv.
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Motivering? Precis som jag skrev, den blir för lång med rätt sadling.

Jag har inte tittat på bilder på de andra sadlarna utan det var GLOBUSEN jag kommenterade...
(Och ligger de andra sadlarna likadant så är min åsikt densamme...)

>Sweet, det finns sadlar man kan beställa med rätt tum i sits men med extra långa kåpor. Brukar inte kosta så mycket extra...
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Ja då jag är med..men jag tänkte om det var nått mer än att den var för lång? tänkte om jag ev missat nått själv :)
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Jag har en 17,5 som jag sitter bra i. Ligger bra på hästen också.

Men vilka märken kan man specialbeställa extra långa kåpor? Vore kul att veta.
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

varför har du inte ens shabrak eller vojlock ? :confused:
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Globus sadeln såg ut att ligga bäst, sedan prestigen(men den såg lite lång ut i sätet) och sist M&N.....
Min häst har också stora/långa bogblad.. Har du provat att dra fram frambenet för att få bogbladet synligt?
Nästan alla dressyrsadlar har åkt fram på min häst, men vi åkte till ett par duktiga sadelutprovare som provade ut en Kentaur Medea som har ngt. bakåtstrukna kåpor, så dom ligger inte an lika mkt. på bogbladen, sedan gjorde dom 2 hål på den innersta kåpan och drog igenom stroppen där, så att sadeln inte skulle glida fram, dom stoppade även om sadeln lite så att den skulle passa perfekt på min häst..
Dom sa att om hästen har en väldigt rund/bukig mage (vilket jag faktiskt anser att din häst har) så är det också lättare att sadeln åker fram tills det att sadelgjorde lagt sig i ett läge precis bakom frambenen, kolla på bilderna på din häst så får du se vad jag menar, den har liksom ett platt ställe bakom frambenen och sen kommer magen... :smirk:
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

För att man ska se hur sadeln ligger an mot hästen lättare.

Btw så rider jag ganska ofta utan schabrak/vojlock, det enda som händer är att jag får putsa undersidan av sadeln :p
Ett schabrak eller en vojlock har till uppgift att skydda sadeln mot svett och smuts (sen att det ser snyggt ut är en annan femma :angel: )
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Haha :p
Det där med rund & bullig mage kan jag faktiskt inte hålla med om. Just nu kanske, eftersom hon bara är riden i skritt sen i Juli och har ätit rätt mycket ;)
Men hon är "faktiskt" en väldigt smäcker häst, och så fort vi kommer igång med ridningen ordentligt igen kommer all överflödig "mage" försvinna på bara någon vecka!
Det är som hon ser ut nu, som hon ser ut när hon är som "rundast".

Pålls igen
Ännu en gång, i rörelse(taget för knappt en vecka sedan)
Och i vintras, då hon reds fullt ut. Rund och bukig mage där med? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Evergreen skrev:
Men om globusen hade varit kortare, vad hade du tyckt då?

Sadla med en 16 så kan jag svara då! :angel:
Jättesvårt att tipsa om hur den ligger bara genom att titta på en bild, men det jag tyckte var att den som låg på var för lång.
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

:bow:
Så här gör jag åxå, det bästa sättet att titta på hur sadeln har legat på hästen eftersom schabraket inte alltid ligger rakt på häst.

Men visst tittar "de" :D
 
Sv: Hur tycker ni sadlarna ligger? *bilder*

Sweet skrev:
Jag har en 17,5 som jag sitter bra i. Ligger bra på hästen också.

Men vilka märken kan man specialbeställa extra långa kåpor? Vore kul att veta.

Massor av märken!
Men man måste beställa den då, de finns nästan aldrig hemma i butiken.
Just Prestige (bara för att nämna nån då)finns i tre kåplängder.
(de tar inget extra för detta)
Kollar man på sajter utomlands så ser man att sadlarna finns att beställa hem i TEMPLATE både till häst o ryttare, men oftast vill ju hästaffärerna här sälja det de har hemma och nämner därför inte det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 966
Senast: Twirro
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: Oknytt
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 583
Senast: Lobelia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 071
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp