Hur tycker ni jag skall göra?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Bull Dozers Am. Bulldogs
  • Startdatum Startdatum
B

Bull Dozers Am. Bulldogs

Jag har ett sto och en vallack. Fick idag hem en ny vallack. De fick hälsa ett par timmar över staketet. När jag släppte ihop dem var det inget dramatiskt alls. Men nu så kör den gamla vallacken bort den nya vallacken så fort han kommer nära.

Tänkte att jag skulle sära på stoet och den gamla vallacken i morgon. Tänkte jag skulle sätta den nya vallacken med stoet så att de får gosa ihop sej lite. Vad tror ni om min plan? Eller är det bättre att sätta ihop de båda vallackena? Eller är det bäst att låta alla tre gå tillsammans?

Sv: Hur tycker ni jag skall göra?

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
Jag har ett sto och en vallack. Fick idag hem en ny vallack. De fick hälsa ett par timmar över staketet. När jag släppte ihop dem var det inget dramatiskt alls. Men nu så kör den gamla vallacken bort den nya vallacken så fort han kommer nära.

Tänkte att jag skulle sära på stoet och den gamla vallacken i morgon. Tänkte jag skulle sätta den nya vallacken med stoet så att de får gosa ihop sej lite. Vad tror ni om min plan? Eller är det bättre att sätta ihop de båda vallackena? Eller är det bäst att låta alla tre gå tillsammans?

Två valacekr och ett sto är problem. Sen är det bättre att vänta med att släppa ihop hästar några dar så hinner de känna av varandra lite utan att träffas.
Du kan nog inte göra så mycket, ska du ha dem ihop så kommer det att bli en lång period av att den yngre valacken får hålla sig på avstånd. I bästa fall behöver den inte hoppa över staketet för att komma undan:angel: Utan den äldre nöjer sig med 50 meter så där. Hoppas du har stor hage.
Om den yngre är ranghög och har självförtroende kanske den avancerar och antingen är din gamla valack också ranhög och då får den yngre hålla sig borta länge. Eller så är den gamla inte så ranghög och då kanske den yngre tar över och "tar med sig" stoet, så att den äldre blir ensam. Har du en stor hage kan det fungera så att de själva till slut hittar ett umgänge de kan tolerera. I en liten hage kan det hända olyckor. Troligen får den utstötte (vilken det nu blir efter en tid då den nya "bekänt färg") allteftersom närma sig lite. Men som sagt ett sto coh två valacker inbjuder till trassel.

Visst kan du låta valackerna gå ihop utan stoet ett tag för att bekanta sig, men då går det troligen utmärkt, för att bli problem igen så fort hon kommer ut.

Just nu, kan du sära dem ett tag tills den nya får samma lukt som stallet och inte känns så ny. Eller om hagen är stor, låt dem gå ihop under uppsikt, om det inte finns skaderisker. Så ser du hur gärna den äldr vill ha bort den nya. Men tänk på att en times lugn säger ingenting, hästarna har sina egna regler om avstånd mm och du kanske inte alltid fattar vad som utlöser en ilksne jakt på inkräktaren.

Den nya hästen förstår det bättre än du, så var inte orolig för honom han kan spelreglerna, han är ju häst:D

Håller med föregående talare, ett sto och två vallackar blir problem. Hade liknande trubbel med våra två pojkar när det kom en flicka med i bilden. Det slutade med att flickan fick flytta till annan hage, då lugnade pojkarna ner sig!

Vinterhagen är ca 6 hektar.
Det har inte varit något bråk utan mer att min gamla vallack (11 år) har kört iväg den nya (19 år) från maten och stoet. Han får vara 8-10 m nära. Men det skär i hjärtat när man ser den nya som går där alldeles för sej själv.
Det är meningen att stoet skall flytta till hösten. Men jag vill inte att vallacken skall vara utanför hela sommaren.
Har släppt ut den nya i hagen nu medans de andra äter upp sitt kraftfoder. Skall gå ut och släppa in stoet nu till en början i alla fall, så får de lära känna varandra lite i lugn och ro i alla fall.

Dom rangordnar varann. Ingen fara så länge de inte skadar varann!
Låt det gå nån vecka, så blir det säkert bra igen!

*lån*
Har aldrig haft problem med att ha 2 valacker och ett sto i samma hage. Visst kan det tjafsas lite när det kommer en ny häst, men det går ju över på några dagar.

Lite orolig är jag allt. Idag så jagade min gamla verkligen bort honom. Jag har inte så mycket erfarenhet av detta men jag antar att det är som med andra djur att man får ge det lite tid.

ge det tid! så länge det inte verkar risk för skada skulle jag låta dem vara, de är fortfarande inte färdiga med rangordningen. 8-10 mtr i en 6 ha stor hage är inte mycket att oroa sig över...
lyca till med nya kompisen!

Se tilll att det finns flera mathögar på lämpliga avstånd, så att den nye också kan äta när han vill.

Jag förstår att det skär i hjärtat när man ser en bli utstött, men hästar fungerar som tur var inte som vi människor. Den som blir låg i rang accepterar det och lider faktiskt inte av det. Om du bara ser till att lägga mat så även han kommer åt. Låt dom gå tillsammans allihopa så ska du se att inom en vecka eller två så har dom löst det av sig själva...
En av dom kommer nog tyvärr att bli lite utanför, men eftersom du har så stor hage så kommer dom nog att trivas ändå.
Lycka till

De har fri tillgång på hö. Jag har lagt ut tussar lite här och där. Har även ställt vatten på två olika ställen.
Nu är den nya lite coolare. Nu går han inte undan lika mycket. Nu slår han istället :eek: . Den gamla har mottagit några sparkar :eek: Men den nya befinner sej allt närmare och närmare. Stoet har fått gå fram å hälsa.

Louise skrev:
Dom rangordnar varann. Ingen fara så länge de inte skadar varann!
Låt det gå nån vecka, så blir det säkert bra igen!

Precis min åsikt!

Till trådskaparen:
Tror inte på det här att man ska lägga sig i, låt de tjafsa, de har gjort det förut. Och så länge ingen häst blir rejält skadad så, ta det bara lugnt. Se och lär istället...

De har fri tillgång på hö. Jag har lagt ut tussar lite här och där. Har även ställt vatten på två olika ställen.
Nu är den nya lite coolare. Nu går han inte undan lika mycket. Nu slår han istället :eek: . Den gamla har mottagit några sparkar :eek: Men den nya befinner sej allt närmare och närmare. Stoet har fått gå fram å hälsa.

Jag sa ju det att den nya kan vara tuffare än den gamla så det kan vända med vem som får vara ensam, efter några dagar/vecka. Visst kan du vara så optimistisk som optimisterna som svarar dej, men du har två äldre valacker och ett sto så i värsta fall kan du få några blodviten. Det är inte heller alldeles sant att det löser sig på någon vecka, det gör det om flocken är större och det finns fler konstellationer att välja på. Det här är en annan sitaution. Sen kan det visst gå bra med två valcaker och ett sto om den ena valacken är oerhört mycket högre i rang tex, och den andra aldrig vågar diskutera. Eller om alla tre är nya med varandra, eller om någon från början är mycket ung.
MEn med en valack som tidigare "ägt" stoet så är den nya en inkräktare Nöjd med att vara låg som någon skrev, ja det beror ju på den nyas rang. :angel: Den kanske inte alls är nöjd, kan ju vara en ranghög häst coh då blir det nog gruffande ett tag framöver och mnågon komme ratt gå mer ensam. Striderna kan öka istället för minska ju mer hemtam den nya känner sig.

Sen brukar ston brunsta lite när de lär känna en ny valack och vara intresserade, vilket inte gör saken bättre för hennes gamla kompis. Så håll koll ett bra tag framöver, om du vill känna dej lugn.
Visst är det skönt att lyssna på dem som säger att det "löser sig" men var beredd på att det kan kosta lite blod och bulor här och var. Du kan få se din gamla häst ivägjagad istället, tex. Om det sen INTE blir så är det ju bara bra.
Jag vill inte göra dej orolig men få dej att förstå de komplikationer som kan uppstå så att du är förberedd i så fall, och blir det inte så är det ju bara bra.

Senast ändrad av en moderator:

minimi skrev:
Jag sa ju det att den nya kan vara tuffare än den gamla så det kan vända med vem som får vara ensam, efter några dagar/vecka. Visst kan du vara så optimistisk som optimisterna som svarar dej, men du har två äldre valacker och ett sto så i värsta fall kan du få några blodviten. Det är inte heller alldeles sant att det löser sig på någon vecka, det gör det om flocken är större och det finns fler konstellationer att välja på. Det här är en annan sitaution. Sen kan det visst gå bra med två valcaker och ett sto om den ena valacken är oerhört mycket högre i rang tex, och den andra aldrig vågar diskutera. Eller om alla tre är nya med varandra, eller om någon från början är mycket ung.
MEn med en valack som tidigare "ägt" stoet så är den nya en inkräktare Nöjd med att vara låg som någon skrev, ja det beror ju på den nyas rang. :angel: Den kanske inte alls är nöjd, kan ju vara en ranghög häst coh då blir det nog gruffande ett tag framöver och mnågon komme ratt gå mer ensam. Striderna kan öka istället för minska ju mer hemtam den nya känner sig.

Sen brukar ston brunsta lite när de lär känna en ny valack och vara intresserade, vilket inte gör saken bättre för hennes gamla kompis. Så håll koll ett bra tag framöver, om du vill känna dej lugn.
Visst är det skönt att lyssna på dem som säger att det "löser sig" men var beredd på att det kan kosta lite blod och bulor här och var. Du kan få se din gamla häst ivägjagad istället, tex. Om det sen INTE blir så är det ju bara bra.
Jag vill inte göra dej orolig men få dej att förstå de komplikationer som kan uppstå så att du är förberedd i så fall, och blir det inte så är det ju bara bra.

Det låter klokt. Jag tror det hade varit lättare om det från början hade varit två valacker och man hade tillfört ett sto.

Men frågan är hur det blir sen. Det är ju meningen att stoet skall bort. Om inte valackerna blivit goda vänner, kommer de att bli det då när det bara är de två kvar? Jag vill ju att de kommer väl överens så att man kan rida ut tillsammans utan att det är några sura miner och att man kan röra sej fritt mellan dem i hagen utan att vara rädd att få en missvisad spark eller bett på sej.

Jodå det är stoet de bråkar om. När det är bara de två kommer troligen att bli bästa vänner.
Då har de bara varann och när hästar har bara en så blir de vänner med nästan vem som helst :smirk:
Det kan vända direkt bara de är ensamma. Men om du nu tar ut stoet ett tag och de blir vänner så innebär det inte att de är vänner fortfarande när hon kommer in i hagen igen.

Men om hon flyttar tex och det bara är de två då kommer det att gå hur bra som helst det vågar jag lova.
Kanske kommer den första valacken att sakna henne ett tag och stå och sörja om de har gått ihop länge,men det går över.

Vi fick en ny häst till stallet för ett tag sedan. Vi valde att släppa honom ihop med tre andra som har gått ihop i 16 år.
Han blev så mobbad och utfryst stackarn så ni anar inte. Han fick inte ens äta utan ägaren fick fodra separat i ca 2 veckor. Nu är han bästis med den som var elakast mot honom!
Så kan det gå! ;)

Ja det brukar nog oftast gå bra, men ju fler ju bättre.
Sen kan det ju vara bra att veta att elakaste är sällan den mest höga i rang utan den lägre. En riktigt ranghög häst behöver inte visa sin ställning genom att jaga runt med öronen bakåt.

Det är snarare de som "vaktar" dvs de lägre i rang som gör det. Därför blev de kompisar, elakingen insåg när den nya blivit lite hemmastadd att den nya stod över i rang och fann sig i det. gissar jag.

Visst ordnar de det själva oftast men med två valacker och ett sto och inga andra alternativ dvs hästar, så finns större risk för skador. Om inte den ena valacken är mycket högre i rang, dvs så hög och självklar att den andra inte vågar sticka upp. Då kan den ranghöga nådigt låta den andra närma sig så sakta, men om de har ungefär samma rang och självsäkerhet/osäkerhet kan det uppstå mer långvariga stridigheter.

minimi skrev:

Hur rätt kan man ha då :rofl: Gissa vem som springer efter den nya valacken med svansen på sne´!:)
Idag har de gått alla tre mer tillsammans. Men fortarande en del gruff. Den nya vallacken verkar ta det hela med ro.

Hur rätt kan man ha då :rofl: Gissa vem som springer efter den nya valacken med svansen på sne´!:)
Idag har de gått alla tre mer tillsammans. Men fortarande en del gruff. Den nya vallacken verkar ta det hela med ro.

Där ser man:angel: Ja, det är nog så att den nya är mer ranghög.
Då kanske gamla valacken får hålla sig undan istället snart:mad:
Men om den nya är en riktigt självsäker herre så är han nog inte så noga med avståndet utan har "överseende" och det är kanske bästa lösningen.
Lycka till!
Du får väl rapportera hur det går.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat