Hur tvättar man en stor nalle?

Voeux

Trådstartare
Min första tonårskärlek gav mig en stor nalle som har hängt med sedan dess och håller ovanligt fint skick. Men nu har han legat på vinden och i skrivande stund står jag och rensar här uppe. Jag vill inte slänga honom, och tanken slog mig att han kanske ska få leva vidare i mitt hem tills den dagen jag skaffar egna barn. Men, kan en nalle verkligen hållas fräsch? Hur tvättar man honom? Kan man garantera att det inte flyttat in något djur i honom? :nailbiting:

179E2039-7BF4-4BA7-9B31-73AA4005C033.webp

Typ uppfräschning/ångtvätt i tvättmaskin/tumlare?
Jag har slängt in stora gosedjur i tvättmaskin bara i 20-40 grader. Kan bli lite problem med centrifugering och torkning bara :angel:

Kan knata in på en och fråga!

Typ uppfräschning/ångtvätt i tvättmaskin/tumlare?

Bra tips, ska kolla vad vi har för program!

Det som oroar mig lite är att jag vet att jag vid minst ett tillfälle (kanske två?) har handtvättat honom för många år sedan, och sedan satte honom i förrådet på tork. Vet inte hur lång tid det kan ha tagit men nu är jag orolig att det kan vara mögel i honom. Det kanske kan vara en god idé att stoppa om honom helt? Tänker att om tanken är att han ska få göra spädbarn sällskap i framtiden så kanske det är dumt att riskera, utan att ha öppnat upp och kollat hur stoppningen ser ut? Om man både stoppar om honom och tvättar honom så bör det ju rimligtvis vara helt på säkra sidan...

Kan knata in på en och fråga!

Bra tips, ska kolla vad vi har för program!

Det som oroar mig lite är att jag vet att jag vid minst ett tillfälle (kanske två?) har handtvättat honom för många år sedan, och sedan satte honom i förrådet på tork. Vet inte hur lång tid det kan ha tagit men nu är jag orolig att det kan vara mögel i honom. Det kanske kan vara en god idé att stoppa om honom helt? Tänker att om tanken är att han ska få göra spädbarn sällskap i framtiden så kanske det är dumt att riskera, utan att ha öppnat upp och kollat hur stoppningen ser ut? Om man både stoppar om honom och tvättar honom så bör det ju rimligtvis vara helt på säkra sidan...

Ja jag hade stoppat om, det låter enklast. Då kan du ju samtidigt köra i tvättmaskinen/handtvätta när den är tom på fyllning, stoppa i en tvättpåse för ömtåliga kläder eller nåt. Sen torka, fylla och sy ihop. :D

Bara för det så kom jag på nu att detta är precis vad jag tänker göra med en meganalle vi har, tvättade den en gång men det tog så lång tid att torka den så är lite orolig. Men det fixar man ju då med omstoppning.

Jag tvättar och torktumlar sonens favoritgosedjur regelbundet i 40 grader utan problem. Vid magsjuka har den säkert åkt i 60 med. Den blir bra snuskig annars. Torktumlingen gör den fin och fluffig igen. Bor du i lägenhet så har du kanske tillgång till lite större maskiner? Vete tusan om du blir av med ev mögel dock på det viset.

När jag tvättat mina gosedjur i maskinen har de med glas ögon fått åka i en tvättpåse för att skydda glaset i ögonen. Vet jag hade en stor Björn, tror vi tvättade den i tvättmaskinen hemma också, minns tyvärr inte så mycket från det.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 810
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 369
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30