Hur tvättar du? Tips tack!

Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

KL

Jag ska visa denna tråd för min man som bestämt hävdar att hans kalsonger blir förstörda av att tvättas i 60 grader!

KL

Jag ska visa denna tråd för min man som bestämt hävdar att hans kalsonger blir förstörda av att tvättas i 60 grader!
Det beror på vad det är för material i dem. Läs på tvättrådslappen först och se vad det står där - både rek. temperatur och material (står ofta på baksidan)

Både färgsorterar, gradsorterar och materialsorterar.

Underkläder och sockar på 60 grader
Stickat på 30 grader eller 40 grader i de fall det går
Jeans för sig på 60 grader
Vanliga tröjor och t-shirtar och sånt på 40 grader
Sängkläder och handdukar i separata maskiner och på 85-90 grader
Trasor och kökshanddukar i separata maskiner på 85-90 grader
Mattor på 40-85 grader beroende på typ av matta

Låter kanske överdrivet, men såna är mina tvättrutiner och det går av sig själv ;)

kl

Ibland tvättar jag disktrasor och så får det bli till toaletten eller dörrar eller vad som sedan... bara inte vid disken, för där är jag känslig. Torka av dörrarna i hallen får jag göra relativt ofta. Jag bor på landet med hundar och barn :nailbiting:

Utslitna och söndriga handdukar eller lakan hamnar i hundarnas stora "korg" som bädd. När de inte alls sedan håller ihop när de tvättats längre så kastas de. Men hundarna får slita ut dem helt först.:D Där ligger hästens reflextäcke med foder som möss gnagde på också :o

Ska lägga in dagens maskin nu och hämtar upp den i morgon kväll när jag kommer hem :sneaky: Har aldrig haft problem med illaluktande tvätt förutom när jag använde ett sköljmedel med äppledoft. Det luktade apa och lite till!!!

Min maskin tar 3 timmar på snabbtvätten.... Hur snabba är era maskiner? Brukar tvätta upp lite när jag är hos mamma på middag varannan lördag och hennes snabb tar 30 minuter.

Vanlig 60 grader maskin tar under en timme. Kommer inte ihåg exakta minuter på den, men 40 grader tar 36 minuter och tvättiden är 7 timmar så jag har gott om tid för mitt uppdelande :D

Min maskin tar 3 timmar på snabbtvätten.... Hur snabba är era maskiner? Brukar tvätta upp lite när jag är hos mamma på middag varannan lördag och hennes snabb tar 30 minuter.
Vår maskin tar runt 2 timmar på normaltvätt och runt en timme på snabb.

Jag tror att energisnåla tvättmaskiner tar väldigt lång tid på sig att tvätta. Dessutom brukar maskinerna i flerfamiljshus vara mycket snabbare än de man har i sin villa eller lägenhet.

Det beror på vad det är för material i dem. Läs på tvättrådslappen först och se vad det står där - både rek. temperatur och material (står ofta på baksidan)

De ska tåla 60 grader, tror det är torktumlaren som tar död på dem...

(Eller så får man köpa lite bättre kvalitet)

Fast det handlar väl mer om typ av material än kvalitet.
Jag tvättar underkläder varmt och torktumlar likaså, men nog märker jag att vissa material mår sämre av behandlingen. Oberoende av kvalitet.

angående torktumlare - att plagget tål att tumlas är en sak, som talar om i princip att det överlever de höga temperatur som det kan bli i tumlaren ibland. Men det råder inga tvivel om att torktumlaren utövar misshandel på tygerna. Det som fastnar i luddfiltret är korta fibrer från materialet, som finns där antingen för att det är av sämre kvalité eller för att längre fibrer gått av pga nötning.
Ju fler fibrer som försvinner från plagget, desto mer förkortas dess livslängd.

Jobbkläder tvättar jag för sig i 40 eller 60 grader.
Lakan och handdukar tvättar jag tillsammans i 60 grader.
Resten tvättar jag tillsammans, vitt som färgat, i 40 grader om det inte står något speciellt.

Jag tumlar allt utom typ bh's och finare kläder jag är mer rädd om.

Det stämmer.
Jag kan ställa in vår maskin efter smutsighet. Kör 60 i 1.40 och 40 i 1.30, blir alltid rent.
Kör jag bara ngn enstaka sak som en hundsele brukar jag köra på 40 minuter.

Folk sliter inte ut sina kläder idag, de tvättar sönder dem....

Har fyra tvättkorgar, en 60, en 40, en för vittvätt och en för ridkläder.
Tvättar handdukar, lakan och underkläder i 60, resten 40. 60 tvätten tumlas alltid och 40 hängs. Sommartid hänger jag ut allt.

Senast ändrad:

Det beror på vad jag önskar. Vanlig tvätt-ställ in gradantal (90-30), ställ in tid, ju kortare tid desto mindre "rent" anser maskinen att det blir. 2,55 timme är oftast längst/renast (utan förtvätt och extra skölj) sedan ned till 1,15.

Så kan man såklart köra sköra kläder (40 min) eller skjorttvätt (30 min) eller ylletvätt (60 -30 min), siden (men äh det fick åka ylletvätt senast med ylletröjor och marseilletvål), baby, sport osv osv.

Jag kör inte på kortaste tiden oftast och om det är jeans går det definitivt maxtid. (gillar inte att dissa ett plagg efter en användning om jag kan undvika det, jeans får hänga med ett tag... o ylletröjor-de mår ändå inte bra av att tvättas ofta och de luktar inte. Tvättar ett par maskiner i veckan, hinner inte mer än en på en kväll.)

Senast ändrad:

Maskinerna i husets tvättstuga tar bara 40 minuter på sig och är numera nya sparmaskiner (de gamla byttes ut och då skaffade jag egen maskin). Tvätten som kommer ut ur dem är oljig, luden och luktar gammal död råtta.

(Så har det inte varit i andra tvättstugor så antingen är mina grannar-som annars verkar helt normala-äckligare än 400+ studenter i korridorskomplex i Flogsta, eller så är maskinerna usla. (Eller så hade studenterna inte råd med sköljmedel och hund.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka