Hur tvättar du? Tips tack!

Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Underkläder för sig och sedan tröjor för sig o leggings för sig. Palla sortera färgvist :D Däremot blandar jag inte de mer finare tröjorna med annan tvätt för vill inte färga av utan där håller jag mig till som man ska.

Torktumlar endast handdukar och sängkläder för allt hinner inte torka och möjligheterna att hänga tvätten i min lägenhet är begränsad.

Underkläder, sockar, handdukar och lakan i 60 grader. Även mina jobbkläder.
Blandar färger så länge det inte är något nytt som kan färga eller någon ljust jag är väldigt rädd om.

Resten i 40 grader, samma sak här, blandar färger om det inte är nytt eller ömtåligt.

Tvättar sällan 30 grader då jag inte har så mycket plagg som kräver det

kl

Jag gör så här : Tvättar handdukar och lakan i 60 grader
Resten tvättas i 40 grader. förutom bhar som tvättas i programmet handtvätt.

Gör en mörk hög, en färgad hög och en vit hög. Använder vit-tvättmedel och vanlig kulör, och sköljmedel
till allt utom bhar eftersom dom förstörs av sköjmedel. Handdukar torktumlas eftersom dom blir så äckligt
stela annars.
Övriga kläder hängs i effektivt torkrum

Sorterar i "mörkt" respektive "ljust" och tvättar allt i 60 grader, har ingen torktumlare så allt får hängtorka, inne med avfuktare men helst ute när vädret tillåter. De kläder som inte tål denna behandling har ingenting i min garderob att göra.

Lakan, handdukar, städ- och disktrasor 90 grader
Ylle och liknande 30 ylleprogram
Resten 40 grader. Ibland 60 om jag orkar. Sorterar inte alltid, beror på tvättmängden.

Tumlar bara kuddar och täcken, resten torkar på ställning.

KL.
Jag fick en väldigt fin lammullströja i julklapp en gång. Den var väldigt fin och mycket trevlig att ha på sig.

Så kom den dagen då den behövde tvättas, och det fick bli så. Tyvärr hade jag innan tvättat sängkläder i 90c, och var lite ouppmärksam.

Döm av min förvåning när jag tvättat klart, och skulle hänga upp min fina tröja på tork, men därinne i trumman fanns bara en liten skottsäker väst för en fyraåring.

vilket påminner mig om när tvättmaskinen gick sönder och makens dunjacka blev kokt med minimalt med vatten, istället för skonsam 40 grader.

Jag kan meddela att dun samlar sig till fascinerande hårda kakor när man hettar upp det. Färgerna var också lite ... annorlunda.

Strumpor, trosor och kalsonger: tvättas ihop oavsett färg i 60 grader. Torktumlas.
Handdukar och sängkläder: tvättas i 60 grader oavsett färg. Torktumlas.
Övriga kläder sorteras mörkt eller ljust och tvättas främst i 30 grader. Enstaka plagg tvättas i ullprogram och ibland om det bara är okänsliga kläder som ska tvättas så blir det 40 grader.
Torktumlar ibland vissa träningskläder och arbetskläder. Annars hängtorkas de flesta plagg.

delar upp rosa/rött, mörkt och ljust, kör typ allt på 40, nångång kan jag köra typ sängkläder eller så på 60, litar på att dagens maskiner och tvättmedel är så bra så att det blir rent ändå å de ser rent ut och luktar gott!

tvättar vitt svart och "rött" 40 grader.
tvättar handdukar och sängkläder 60 grader. Har mer och mer börjat sortera endast ljust och mörkt, men sen har jag ju röda plagg jag VET färgar, de går med helsvarta kläder eller i en egen röd maskin.

Döm av min förvåning när jag tvättat klart, och skulle hänga upp min fina tröja på tork, men därinne i trumman fanns bara en liten skottsäker väst för en fyraåring.

Om man klipper sönder sådana där blir de bra bandagepaddar.

Fråga INTE hur jag vet det! :o :angel:

Kläder delar jag upp i 40 och en 60. Jag har alltid blandat färgerna hej vilt men har aldrig varit med om att något färgat av sig. När jag tvättar ett nytt rött plagg första gången kör jag det däremot för säkerhets skull separat, men andra tvätten och framåt åker det med övrig tvätt.
De få ljusa plaggen jag använt får antingen hänga med det övriga eller vänta tills nästa gång ifall jag använt fler till dess. När jag tvättar det vita handvättar jag det oftast (blir oftast ändå bara 2-3 plagg).
Sängkläder separat i 60, handdukar/badlakan likadant.

KL

Delar in i vitt(40), färgat(40), handdukar/sängkläder(60) och sambons arbetskläder(85). Men undantag för känsligare plagg eller nya f"ärgrika". Har fungerat bra hittills :)

Hänger upp allt på linor i ett torkrum.

Jag tvättar även disktrasor. Något som verkar vara rätt ovanligt??

Klart jag tvättar disktrasor! Annars får man ju springa och köpa nya hela tiden? Brukar ta nya till köket och när de är skitiga så åker de i tvätten och blir sedan städtrasor.

F ö är jag grymt avundsjuk på er som har trädgård och torkvindor. Jag skulle också vilja kunna torka tvätt utomhus. :cry:

För att svara på TS; jag tvättar handdukar, sängkläder, underkläder och strumpor i 60. BH:ar, ylle och annat känsligt på handtvättsprogram. Resten i 40. Kör alltid kortaste programmet för att spara tid och energi.

Klart man tvättar disktrasor! Har ordentliga trasor som tvättas en gång i veckan. Doftar alltid gott och är rena. Dessutom snygga, klarar 90 grader.

40 grader - mörk, färgglad och vit
60 grader - underkläder, sängkläder och handdukar (har några vita underkläder som tvättas för sig)

Tvättar i maskin med flytande tvättmedel och en skvätt sköljmedel för doftens skull. Hängtorkar på ställ eller galgar.

Handdukar, lakan och underkläder i 60 grader.
T-shirts och liknande går ibland i 60, andra kläder i 40 grader.
Kökshanddukar i 90 grader.

Använder inget sköljmedel och färgsorterar inte, 99% av mina kläder är ändå mörka, och de få vita plagg jag äger är numera ljusblå så jag behöver inte oroa mig för dom längre. :D

Disktrasor tvättar jag också, och sedan får de bli städtrasor en eller ett par rundor innan de slängs.

Jag har gammaldags disktrasor i våfflad bomull. Helt suveräna, de åker i tvätten efter högst en vecka, har aldrig illaluktande disktrasor! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka