hur trovärdigt?

S

Smultron92

Hur trovärdigt/tillförlitligt är egentligen foderstatsprogrammen på it, ex så som hippoc*ampus m.fl ?

Sv: hur trovärdigt?

Det stöder sig på rådande forskning, men utgår ifrån generella värden och "idealhästen". Men så långt är det trovärdigt.

Sen har du faktorer som hästen. Först och främst om denna stämmer med tabellästen eller inte, behovsmässigt. Sen om du har rätt vikt, aktivitet etc inmatad. Och höanalysen (är den representativ för partiet, provet rätt taget osv).

Ju mera du vet om din häst och fodret du ger, desto bättre kommer uträkningarna att stämma.

Hur trovärdigt/tillförlitligt är egentligen foderstatsprogrammen på it, ex så som hippoc*ampus m.fl ?

Det går att använda som vägledning. Men det finns fel idet så man kan inte följa det slaviskt.
T ex finns/fanns det att tvååringar inte skulle ha någon selen alls, vilket är fel.

Hej.

tack för svaren, jag har kört vårat hövärde & så i programmet.
(höet var katastrofalt!) och kom fram till att min D-ponny skulle få
9 kg hö, 2 kg luzern & 100 g. mineraler.
Hon är ganska het & förtillfället fin i hullet, Dock skulle inte mera överlinje skada.
vet att man inte såhär på rak arm kan säga om foderstaten stämmer eller ej, det är omöjligt.
men rent generellt, vad skulle ni säga om den?
ser det helt hemskt ut, eller är det ok?
vad skulle ni tycka om det gälde eran ponny, såklart jättesvårt att säga såhära, men endå.

Det är svårt att veta, det är säkert OK om du använt programmet riktigt men kanske inte individuellt optimalt om man ska vara petig. Får hästen foderstaten nu eller har du en annan foderstat sedan innan?

Kan du lägga in analysen här också?

Det är svårt att veta, det är säkert OK om du använt programmet riktigt men kanske inte individuellt optimalt om man ska vara petig. Får hästen foderstaten nu eller har du en annan foderstat sedan innan?

Kan du lägga in analysen här också?

Ska börja små smått med att vänja in hon med luzern nu.

Innan fick hon:

10 kg hö
3 dl kornkross
6 dl betfor
200 g. mineraler
+ morötter.

var nere hos en fodersäljare idag & rådfrågade hon vad hon tyckte.
Hon tyckte det lät bra, men att jag skulle ta bort sojamjölet. p.gr av allergirisken.

Här är våra henmska värden:(

ts 84 %
smrp 13
energi 7.3
kalcium 2.2
fosfor 1.2
magnesium 0.7
kalium 9.3

Ja, så kul fick vi när vi läste resultatet:cry:

Kan den analysen verkligen stämma? Det har ju en kvot på under 2 :confused: Jag skulle inte ge nån häst det. Ni måste ge så många kilo lucern (2 kg räcker absolut inte!) att det nog är billigare att bränna upp det och köpa nytt.

Helt säker på att du har använt hippocampus rätt? Tror inte att de släpper igenom en foderstat med en proteinkvot på under knappa 6 utan anmärkning.

Ni har inte möjlighet att lämna tillbaka höt? Hoppas att det löser sig!

Hej!
Kan svara istället för Smultron92 eftersom vi står i samma stall :)

Har också funderat lite på analysresultatet då vi gett detta hö i drygt 2 månader innan vi lyckades få iväg proverna och ändå har ine hästarna tappat lika mkt som de borde gjort.. eller så kanske de håller sig ganska fina längre än man tror..
Tappade visserligen lite nacke och ryggen är inte riktigt lika fin som tidigare men rumpan är fortfarande rund och hängmagen har inte blivit alltför stor på någon av hästarna.. (syns endast om man verkligen letar efter minsta lilla utbuktning ;))
Är det någon som vet hur lång tid det tar innan proteinbrist börjar visa sig?

Hippocampus har mycket riktigt påpekat att grovfodret har ett myckte lågt proteinvärde, men när man lägger till lucern tycker den det är ok :)

Tyvärr kan vi inte lämna tillbaka höt :( och ännu värre: vi har beställt mer :crazy:
Råkade göra det innan vi fick analysvärdena...

// Train :)

2 månader är inte så lång tid. Tycker att man luras lite på vintern när hästarna har så pass mycket päls. Sen brukar det komma som en otrevlig överraskning på våren när de fäller och man upptäcker att det inte var så mycket kvar under! =(

Nuvarande foderstat ger en proteinkvot på 4,4.. Alla hästar behöver minst en proteinkvot på 6.
Är analysvärdena per kg eller per kg torrsubstans?

Jag testade att räkna lite. En foderstat på 6 kg hö och 4 kg luzern skulle vara ok, det skulle ge en proteinkvot på dryga 6. Det skulle (förutsatt att värdena är per kg) ge 78 MJ och 498g smbrp. Tycker egentligen det är lite väl många MJ för en D-ponny, men det ligger ganska nära vad hon fick på sin förra foderstat. Och om hon arbetas ganska hårt är det inga konstiga värden. Det skulle annars fungera bra att bara ge 5 kg hö och 4 kg luzern också. Det skulle resultera i 70,5 MJ och 459 g.smrp, och en proteinkvot på 6,5. Luzern räknas som ett grovfoder så hon får tillräckligt med torrsubstans ändå.

Nuvarande foderstat ger en proteinkvot på 4,4.. Alla hästar behöver minst en proteinkvot på 6.
Är analysvärdena per kg eller per kg torrsubstans?
Per g/kg/foder. Står även på pappret per g/kg torrstubstans

Jag testade att räkna lite. En foderstat på 6 kg hö och 4 kg luzern skulle vara ok, det skulle ge en proteinkvot på dryga 6. Det skulle (förutsatt att värdena är per kg) ge 78 MJ och 498g smbrp. Tycker egentligen det är lite väl många MJ för en D-ponny,
Eneriginehållet får gärna vara i underkant, då hon har energi så det räcker.
men det ligger ganska nära vad hon fick på sin förra foderstat. Och om hon arbetas ganska hårt är det inga konstiga värden. Inget jättehårt arbete, men ca 5-6 dagr/vecka blir det med varierande träning & längd.
Det skulle annars fungera bra att bara ge 5 kg hö och 4 kg luzern också. Det skulle resultera i 70,5 MJ och 459 g.smrp, och en proteinkvot på 6,5. Luzern räknas som ett grovfoder så hon får tillräckligt med torrsubstans ändå.
okej, det lät intressant, tack så mkt.

Tyvärr så har vi redan beställt mera av höet :(, Får skylla oss själva som var sega på att skicka in analysen (mest jag, Train har pratat längre om det:angel:)

Har ni betalat för höt då? Och skrivit på nått? Jag tycker det är på gränsen till skamligt att sälja ett hö med så låga proteinvärden, så jag skulle nog inte ge mig utan strid. Annars går det ju alltid att pussla ihop med proteinkoncentrat. Att använda luzern som jag skrev ovan fungerar alldeles utmärkt. Dock är ju luzernen så himla dyr =( Fast jag skulle nog ändå välja den eftersom det är ett grovfoder. Soja är annars ett billigare alternativ, som jag dock inte är så himla förtjust i.

Eneriginehållet får gärna vara i underkant, då hon har energi så det räcker.
Nja, en häst ska få lagom med MJ, inte för att va lagom pigg, utan för att va lagom i hull =) Ponnysar brukar vara ganska lättfödda så jag funderade på om hon kanske skulle bli lite rund på nästan 80 MJ. Sen kan man påverka "piggheten" till en viss del genom att välja vilka fodermedel man använder. Grovfoder består framförallt av fibrer som bryts ner i grovtarmen till fettsyror. Alltså långsam energi. Däremot t.ex. havre innehåller stärkelse som bara delvis bryts ner i grovtarmen, en hel del bryts ner redan i tunntarmen, och går snabbare ut i blodet, det vill säga snabb energi.

Kanske ska säga att jag räknade på kraffts luzern. Kan bli lite annorlunda med nån annan även om värdena brukar ligga ganska lika.

Oj det var ingen rolig kvot!
Du behöver som sagt mer protein än foderstaten med lusern anger. Antagligen byta ut ytterligare något kg av höet mot mer lusern och ge något koncentrat, kanske Krafft Protein.

Soja kan bli för stor mängd eftersom det har en maxgiva per 100 kg häst och dag, kommer dock inte ihåg hur mycket det var så det KAN funka.

Senast ändrad av en moderator:

Har ni betalat för höt då? Och skrivit på nått? Jag tycker det är på gränsen till skamligt att sälja ett hö med så låga proteinvärden, så jag skulle nog inte ge mig utan strid.
Jo tyvärr, helst skulle jag velat använda det som eldningsmaterial åt nån stackare, men...
Annars går det ju alltid att pussla ihop med proteinkoncentrat. Att använda luzern som jag skrev ovan fungerar alldeles utmärkt. Dock är ju luzernen så himla dyr =( Jo,luzern blir det,Det inhandlade mamma i förrgår.Fast jag skulle nog ändå välja den eftersom det är ett grovfoder. Soja är annars ett billigare alternativ, som jag dock inte är så himla förtjust i. Funderade på soja först med,blev avrådd från det. vad är det du inte gilalr med sojan? *nyfiken*

Nja, en häst ska få lagom med MJ, inte för att va lagom pigg, utan för att va lagom i hull =) okej, är inte så haj på det hära med foder & så, fick för mig att MJ;n har inverkan på hästens pigghet, men så det kan gå:angel:Ponnysar brukar vara ganska lättfödda så jag funderade på om hon kanske skulle bli lite rund på nästan 80 MJ. Okej, om du vill kan jag göra ett försök och lägga in en bild på hur hon ser ut nu?
Sen kan man påverka "piggheten" till en viss del genom att välja vilka fodermedel man använder. Grovfoder består framförallt av fibrer som bryts ner i grovtarmen till fettsyror. Alltså långsam energi. Däremot t.ex. havre innehåller stärkelse som bara delvis bryts ner i grovtarmen, en hel del bryts ner redan i tunntarmen, och går snabbare ut i blodet, det vill säga snabb energi.

Kanske ska säga att jag räknade på kraffts luzern. Kan bli lite annorlunda med nån annan även om värdena brukar ligga ganska lika.

Klickade runt lite förrut & fick fram detta;
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
MJ 65.7 72.1 9.8 OK om hästen är/förblir i lagom hull.

Tilldelad mängd grovfoder KG : 9.7
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 8.3

hö: 6.8 kg
Luzern: 2.9 kg
Morötter: 1 kg
mineraler (krafft blå pellets.) : 60 g

eller:
7 kg hö
3 kg luzern
1 kg morötter
60 g. mineraler

Tilldelad mängd grovfoder KG : 10.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 8.6

Då blir MJ:n behov: 65.7 tilldelat: 74.3 balans % 13.1
lite högre, men det kanske fungerar endå?
Ser helt att hon får mkt grovfoder så tuggbehover bli tillfred.
kan ju också säga att hon lätt tappar i vikt.

Hoppas du förstår något av detta:D

Räknar på det sista alternativet då det andra inte skiljer sig nämnvärt. Problemet är att det bara resulterar i en kvot på 5,3 och det behövs minst en kvot på 6. Om hästen nu redan har lite proteinbrist också skulle jag helst se att den gick på en kvot på närmare 7 egentligen.. För att snabba på "återhämtningen". Däremot gav det 77 MJ, kanske lite högt. (har ej räknat med morötterna vet ej dess värden, men är rätt stor andel vatten, så kan bara vara nån eller några MJ o rätt lite protein).

Förstod inte riktigt det där med balans osv. Vilket program har du använt?

Problemet med erat foder är att det har ett ganska högt energivärde, men katastrofalt dåligt proteinvärde. Det hade varit betydligt enklare om båda värdena hade varit låga.. Då hade det lätt gått att lösa med att ge stora mängder. Höt innehåller per kg 13 g smbrp, medans lucernen innehåller 105 g smbrp...

Men du kan testa att räkna lite. Om jag förstod det ovan rätt har du räknat ut att hon behöver 67 MJ? Du vet också att höt innehåller 7,3 MJ per kg och 13 g smbrp. Lucernen innehåller 8,5 MJ per kg och 105 g smbrp. I den färdiga foderstaten ska det om du delar proteinvärdet med energivärdet bli minst 6.

Testa att räkna lite och återkom sen. Tänk på att lucernen är ett grovfoder så förslaget jag gav ovan med 5 kg hö och 4 kg lucern är 9 kg grovfoder (och jag har för mig att lucernen är hetluftstorkad så den borde ha hög torrsubstanshalt). Många glömmer det eftersom lucernen ofta ges i krubban. Vill du att hon ska få ordentligt att tugga på så köp då det hackade strået. Det har samma värden som pelletsen. Köp dock inte mixen, den har lägre proteinvärden.

När du har kommit fram till ungefär vad du vill ge så ska vi kika lite på mineralerna också. Du har en ganska hög kalcium/fosforkvot i ditt hö plus att lucernen också innehåller mycket kalcium men knappt nån fosfor. Risken är att det blir brist på fosfor. Däremot lär kalciumbehovet vara tillgodosett med råge. Jag skulle inte väla miner blå då den har hög kalciumfosforkvot, kanske snarare miner vit. Men det kikar vi på när vi vet vad hon ska äta =)

Senast ändrad:

När det gäller sojan gillar jag inga proteinkoncentrat överhuvudtaget.. Men anledningen till att jag tog upp just sojan är att den tillhör dom klart billigaste. Att gå o köpa t.ex. krafft protein skiljer sig ju inte nämnvärt från lucernen i pris.. Enkelt sagt så kan koncentrerat protein få elaka mikroorganismer att tillväxa. Proteinet i grovfoder är dels "mer inlindat" och inte lika koncentrerat. Vill du ha en utförlig förklaring så får du fråga Helena Handberg. Hon är experten =) Sen har jag vissa invändningar mot att köpa sojan eftersom den odlas i sydamerika = lång transport + att regnskogen skövlas för att odla den..

Räknar på det sista alternativet då det andra inte skiljer sig nämnvärt. Problemet är att det bara resulterar i en kvot på 5,3 och det behövs minst en kvot på 6. Om hästen nu redan har lite proteinbrist också skulle jag helst se att den gick på en kvot på närmare 7 egentligen.. För att snabba på "återhämtningen". Däremot gav det 77 MJ, kanske lite högt. (har ej räknat med morötterna vet ej dess värden,
Hittade morötternas värde på ninas foder*ida, Dock skiljer det sig en hel del mellan olika morötter säkert. men är rätt stor andel vatten, så kan bara vara nån eller några MJ o rätt lite protein).

Förstod inte riktigt det där med balans osv. Vilket program har du använt?Okej, Det är nog ganska snurrigt tyvärr.
jag använde pc-horse (lite), men mest hippocampus.

Problemet med erat foder är att det har ett ganska högt energivärde, men katastrofalt dåligt proteinvärde. Det hade varit betydligt enklare om båda värdena hade varit låga.. Då hade det lätt gått att lösa med att ge stora mängder. Höt innehåller per kg 13 g smbrp, medans lucernen innehåller 105 g smbrp...

Men du kan testa att räkna lite. Om jag förstod det ovan rätt har du räknat ut att hon behöver 67 MJ? Om du menar den kollumen där det står behov, så tror jag det stämmer ja.
Du vet också att höt innehåller 7,3 MJ per kg och 13 g smbrp. Lucernen innehåller 8,5 MJ per kg och 105 g smbrp. I den färdiga foderstaten ska det om du delar proteinvärdet med energivärdet bli minst 6.usch, vad svårt det är med foder,Märker mer och mer hur lite jag egentligen kan om foder.:angel:

Testa att räkna lite och återkom sen. Tänk på att lucernen är ett grovfoder så förslaget jag gav ovan med 5 kg hö och 4 kg lucern är 9 kg grovfoder (och jag har för mig att lucernen är hetluftstorkad så den borde ha hög torrsubstanshalt). Många glömmer det eftersom lucernen ofta ges i krubban. Vill du att hon ska få ordentligt att tugga på så köp då det hackade strået. Det har samma värden som pelletsen. Köp dock inte mixen, den har lägre proteinvärden.

När du har kommit fram till ungefär vad du vill ge så ska vi kika lite på mineralerna också. Du har en ganska hög kalcium/fosforkvot i ditt hö plus att lucernen också innehåller mycket kalcium men knappt nån fosfor. Risken är att det blir brist på fosfor. Däremot lär kalciumbehovet vara tillgodosett med råge. Jag skulle inte väla miner blå då den har hög kalciumfosforkvot, kanske snarare miner vit. Men det kikar vi på när vi vet vad hon ska äta =)

tack återigen för svaret och för du tar dig tid & försöker hjälpa en snurrevirra som jag.

Räknade lite mera, & fick fram dessa värden, kanske helt åt skogen?

Pr 483.5 /
MJ 77.9
= 6.2

Det kanske är förlite endå?

eller:
Pr 501.5 /
MJ 76.6
= 6,54

Senast ändrad av en moderator:

Det ser helt ok ut. Möjligen lite högt med MJ. Men om hon är lite åt det svårfödda hållet så fungerar det nog utmärkt! Jag skulle nog använda det sista alternativet med mer protein. Visserligen klarar sig många hästar på en kvot på 6, men om hon nu har gått på för lite ett tag så behöver hon "ta igen". Sen skiljer det ju väldigt från häst till häst. Min arab behöver minst en kvot på 7, annars får han hängmage och ser ganska förfärlig ut. Sen finns det faktiskt hästar som ser ganska ok ut på en kvot på 5, men det är inte att rekommendera.

Hur blev foderstaten nu? Har du kikat på hur mycket det blev av de olika mineralerna? Anar starkt att det kommer räcka med tillsatts av fosfor och selen, annars möjligen miner vit, som innehåller mycket fosfor och lite kalcium.

Om du vill kan du PMa mig. Vet inte om moderatorn riktigt uppskattar enskilda foderstater här..

Sen finns det faktiskt hästar som ser ganska ok ut på en kvot på 5, men det är inte att rekommendera.

Varför är det inte att rekommendera en kvot på 5 (eller under...), till exempel för en aktiv, tunn häst?

Det beror på, kvot runt 6 och däröver gäller ju för en häst som motioneras och tränas på medelnivå, som en normal ridhäst. En galopphäst eller travhäst tex kan må bättre av en lägre kvot eftersom en del av dessa har ett enormt högt energibehov pga hård träning. Då blir ju energiintaget högre i förhållande till proteinbehovet hos en sådan häst. DÅ kan ju kvoten bli mycket lägre. En av naturen mkt aktiv häst kan ju ha liknande behov, men kanske inte så extremt. Då handlar det ju inte så mkt om att hålla ner proteinintaget utan snarare klägga på en jäkla massa energi utöver foderstaten i övrigt. Men resultatet blir ju detsamma om man bara skulle titta på kvoten.

En häst under uppbyggnad kan ju ha betydligt högre proteinbehov trots att de inte gör av med så mkt energi = högre kvot.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka