S
Smultron92
Hur trovärdigt/tillförlitligt är egentligen foderstatsprogrammen på it, ex så som hippoc*ampus m.fl ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur trovärdigt/tillförlitligt är egentligen foderstatsprogrammen på it, ex så som hippoc*ampus m.fl ?
Det är svårt att veta, det är säkert OK om du använt programmet riktigt men kanske inte individuellt optimalt om man ska vara petig. Får hästen foderstaten nu eller har du en annan foderstat sedan innan?
Kan du lägga in analysen här också?
okej, det lät intressant, tack så mkt.Nuvarande foderstat ger en proteinkvot på 4,4.. Alla hästar behöver minst en proteinkvot på 6.
Är analysvärdena per kg eller per kg torrsubstans?
Per g/kg/foder. Står även på pappret per g/kg torrstubstans
Jag testade att räkna lite. En foderstat på 6 kg hö och 4 kg luzern skulle vara ok, det skulle ge en proteinkvot på dryga 6. Det skulle (förutsatt att värdena är per kg) ge 78 MJ och 498g smbrp. Tycker egentligen det är lite väl många MJ för en D-ponny,
Eneriginehållet får gärna vara i underkant, då hon har energi så det räcker.
men det ligger ganska nära vad hon fick på sin förra foderstat. Och om hon arbetas ganska hårt är det inga konstiga värden. Inget jättehårt arbete, men ca 5-6 dagr/vecka blir det med varierande träning & längd.
Det skulle annars fungera bra att bara ge 5 kg hö och 4 kg luzern också. Det skulle resultera i 70,5 MJ och 459 g.smrp, och en proteinkvot på 6,5. Luzern räknas som ett grovfoder så hon får tillräckligt med torrsubstans ändå.
Nja, en häst ska få lagom med MJ, inte för att va lagom pigg, utan för att va lagom i hull =) Ponnysar brukar vara ganska lättfödda så jag funderade på om hon kanske skulle bli lite rund på nästan 80 MJ. Sen kan man påverka "piggheten" till en viss del genom att välja vilka fodermedel man använder. Grovfoder består framförallt av fibrer som bryts ner i grovtarmen till fettsyror. Alltså långsam energi. Däremot t.ex. havre innehåller stärkelse som bara delvis bryts ner i grovtarmen, en hel del bryts ner redan i tunntarmen, och går snabbare ut i blodet, det vill säga snabb energi.Eneriginehållet får gärna vara i underkant, då hon har energi så det räcker.
Har ni betalat för höt då? Och skrivit på nått? Jag tycker det är på gränsen till skamligt att sälja ett hö med så låga proteinvärden, så jag skulle nog inte ge mig utan strid.
Jo tyvärr, helst skulle jag velat använda det som eldningsmaterial åt nån stackare, men...
Annars går det ju alltid att pussla ihop med proteinkoncentrat. Att använda luzern som jag skrev ovan fungerar alldeles utmärkt. Dock är ju luzernen så himla dyr =( Jo,luzern blir det,Det inhandlade mamma i förrgår.Fast jag skulle nog ändå välja den eftersom det är ett grovfoder. Soja är annars ett billigare alternativ, som jag dock inte är så himla förtjust i. Funderade på soja först med,blev avrådd från det. vad är det du inte gilalr med sojan? *nyfiken*
Nja, en häst ska få lagom med MJ, inte för att va lagom pigg, utan för att va lagom i hull =) okej, är inte så haj på det hära med foder & så, fick för mig att MJ;n har inverkan på hästens pigghet, men så det kan gåPonnysar brukar vara ganska lättfödda så jag funderade på om hon kanske skulle bli lite rund på nästan 80 MJ. Okej, om du vill kan jag göra ett försök och lägga in en bild på hur hon ser ut nu?
Sen kan man påverka "piggheten" till en viss del genom att välja vilka fodermedel man använder. Grovfoder består framförallt av fibrer som bryts ner i grovtarmen till fettsyror. Alltså långsam energi. Däremot t.ex. havre innehåller stärkelse som bara delvis bryts ner i grovtarmen, en hel del bryts ner redan i tunntarmen, och går snabbare ut i blodet, det vill säga snabb energi.
Kanske ska säga att jag räknade på kraffts luzern. Kan bli lite annorlunda med nån annan även om värdena brukar ligga ganska lika.
Räknar på det sista alternativet då det andra inte skiljer sig nämnvärt. Problemet är att det bara resulterar i en kvot på 5,3 och det behövs minst en kvot på 6. Om hästen nu redan har lite proteinbrist också skulle jag helst se att den gick på en kvot på närmare 7 egentligen.. För att snabba på "återhämtningen". Däremot gav det 77 MJ, kanske lite högt. (har ej räknat med morötterna vet ej dess värden,
Hittade morötternas värde på ninas foder*ida, Dock skiljer det sig en hel del mellan olika morötter säkert. men är rätt stor andel vatten, så kan bara vara nån eller några MJ o rätt lite protein).
Förstod inte riktigt det där med balans osv. Vilket program har du använt?Okej, Det är nog ganska snurrigt tyvärr.
jag använde pc-horse (lite), men mest hippocampus.
Problemet med erat foder är att det har ett ganska högt energivärde, men katastrofalt dåligt proteinvärde. Det hade varit betydligt enklare om båda värdena hade varit låga.. Då hade det lätt gått att lösa med att ge stora mängder. Höt innehåller per kg 13 g smbrp, medans lucernen innehåller 105 g smbrp...
Men du kan testa att räkna lite. Om jag förstod det ovan rätt har du räknat ut att hon behöver 67 MJ? Om du menar den kollumen där det står behov, så tror jag det stämmer ja.
Du vet också att höt innehåller 7,3 MJ per kg och 13 g smbrp. Lucernen innehåller 8,5 MJ per kg och 105 g smbrp. I den färdiga foderstaten ska det om du delar proteinvärdet med energivärdet bli minst 6.usch, vad svårt det är med foder,Märker mer och mer hur lite jag egentligen kan om foder.
Testa att räkna lite och återkom sen. Tänk på att lucernen är ett grovfoder så förslaget jag gav ovan med 5 kg hö och 4 kg lucern är 9 kg grovfoder (och jag har för mig att lucernen är hetluftstorkad så den borde ha hög torrsubstanshalt). Många glömmer det eftersom lucernen ofta ges i krubban. Vill du att hon ska få ordentligt att tugga på så köp då det hackade strået. Det har samma värden som pelletsen. Köp dock inte mixen, den har lägre proteinvärden.
När du har kommit fram till ungefär vad du vill ge så ska vi kika lite på mineralerna också. Du har en ganska hög kalcium/fosforkvot i ditt hö plus att lucernen också innehåller mycket kalcium men knappt nån fosfor. Risken är att det blir brist på fosfor. Däremot lär kalciumbehovet vara tillgodosett med råge. Jag skulle inte väla miner blå då den har hög kalciumfosforkvot, kanske snarare miner vit. Men det kikar vi på när vi vet vad hon ska äta =)
Sen finns det faktiskt hästar som ser ganska ok ut på en kvot på 5, men det är inte att rekommendera.