Hur trogen ska man vara sitt jobb

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
kanske fel rubrik ..Men jag är gravid. är i ca 18 v och har redan fått rejält ont i ryggen.Dessutom så har jag väldigt lågt järn .(ligger på 104.)
Jag väntar mitt andra barn så foglossningarna lär bli värre den här gången.Säger dom som vet.
Jag känner mig trött. har ont i ryggen ...och det är ca 3 månader kvar att jobba innan jag får havandeskaopspenning.
Skulle ni ha sjukskrivit er tidigare eller skulle ni vara jobbet troget ända in i det längsta. ???
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

Kan du bli sjukskriven? Försäkringskassan är rätt hårda på att man måste ha någon form av diagnos förutom normala graviditetsbesvär.
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

Min bm började prata sjukskrivning med mig när hon såg att jag hade ont av foglossning. Hade själv funderat fram och tillbaka. Men när hon liksom godkände att jag kunde få bli sjukskriven, då minskade min rädsla för att inte orka. Så nu ser det ut som om jag kommer att jobba heltid fram till 2 veckor före bf, då jag tar föräldraledigt.

Men jag jobbar ju lugnare och långsammare än vanligt. Det är ingen som räknar med att jag ska prestera på topp nu.

Jag sover mycket på fritiden. Det måste jag för att orka jobba.
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

Järnvärdet går ju att ändra på och det är förmodligen en orsak till att du är trött...

Foglossningarna är ju svårare att ändra på. Har man rejält ont KAN man ju inte gå alls, så då går det ju inte att gå till jobbet...

Själv jobbade jag som planerat till 2½ vecka före bf. Men jag mådde bra nästan ända fram. Hade lite fogproblem rätt tidigt, men jag har ett stillasittande jobb och så farligt var det inte heller så det fanns ingen anledning till sjukskrivning.
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

Jag jobbade så länge jag kunde jobba. Hade mycket problem med foglossning, men jag hade ett stillasittande arbete och behövde inte röra på mig så det funkade hyfsat. Det gjorde inte ont när jag satt still (om jag inte överansträngt mig dagen innan för då kunde jag ha ont ändå).
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

> Min bm började prata sjukskrivning med mig när hon såg att jag
> hade ont av foglossning.

Det är väl bara läkare som får sjukskriva? Hur lätt det är att bli sjukskriven skiljer sig säkert mellan olika landsting men mot flera av mina kompisar har FK varit väldigt hårda och enl min läkare så har FK skärpt kraven efter jul här i Sthlm.

Till TS:
Jag är själv sjukskriven på 50% pga ett myom som orsakar smärtor och för mig var det tvunget att gå ner i tid eftersom jag var bemannad på diverse saker som inte gick att köra på halvfart med. Jag ville inte bli sjukskriven men det kom till den punkten att det blev enda alternativet när dessutom mitt blodtryck började gå upp. Så min åsikt är att man känner rätt väl själv när man behöver bli sjukskriven och då ska man självklart inte tänka på arbetsgivaren i första hand.
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

Skilj på att vara trogen och ärlig. Om du är sjuk så du inte kan jobba kan du sannolikt bli sjukskriven, annars kanske du bedöms som att orka jobba och då får man utgå ifrån att diagnosen är riktig, annars byter man doktor och frågar igen. Det är inte säkert att foglossningarna blir värre och som sagt, järnvärdet går att förbättra. Och så sänk kraven, ingen förväntar sig att du ska prestera på topp, varken hemma eller på jobbet.
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

mino skrev:
> Min bm började prata sjukskrivning med mig när hon såg att jag
> hade ont av foglossning.

Det är väl bara läkare som får sjukskriva? Hur lätt det är att bli sjukskriven skiljer sig säkert mellan olika landsting men mot flera av mina kompisar har FK varit väldigt hårda och enl min läkare så har FK skärpt kraven efter jul här i Sthlm.

Hos oss funkar det så att man gör regelbundna besök hos en barnmorska. Någon läkare träffar man inte om det inte finns särskilda skäl. Om man ska bli sjukskriven bokar barnmorskan tid hos läkaren. Min barnmorska undrade alltså om jag ville ha en tid hos läkaren för att bli sjukskriven.

Jag tror varken det är "lätt" eller "svårt" att bli sjukskriven. Jag har alltid upplevt att sjukvården ger mig den hjälp jag behöver.
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

Det där om järnvärde...

Mitt järnvärde har faktiskt stigit igen under graviditeten:

Vecka 10 låg jag på 114
Vecka 22 låg jag på 101 (Då började jag äta Niferex varannan dag.)
Vecka 27 låg jag på 104
Vecka 31 låg jag på 110
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

hej ..jag är en liten arbetsmyra som vägrar vara hemma .Bm tyckte att jag skulle vara hemma några dagar och vila upp mig för att jag hade svimmat, och andledningen tilll att jag gjorde det ,var att järn värdet var för lågt.
Men eftersom vi har haft så otroligt mycket att göra på jobbet så valde jag att jobba iallafall .Jag måste tänka på mina arbetskamrater.;) :o
.......................................................................................
Det verkar ta tid innan järn värdet går upp ....varför åt du inte järn varje dag ??
 
Sv: Hur trogen ska man vara sitt jobb

zilla skrev:
Det verkar ta tid innan järn värdet går upp ....varför åt du inte järn varje dag ??
Var det där till mig? Jag åt järn lite av och till, tyckte det var fruktansvärt äckligt och mådde dåligt av dem men insåg ju nyttan så jag åt så mycket jag kunde och däremellan åt jag järnrik mat och mat som sades vara bra för järnupptaget. Och så mycket vila :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 791
Skola & Jobb Har Lia (praktik alltså, går KY) just nu och är 1 uttråkad till max 2 chockad över hur mkt dötid det är ÄR det såhär att jobba på...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 128
Senast: Thaliaste
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 428
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 308
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp