Sv: Hur transportera säkrast?
* Åka brett eller inte? Varför/ varför inte?
Som andra säger så beror det nog på hästen vad den är van vid...
...men helst tycker jag smalt för att dels får dom någon sorts stöd och så är det bra ifall dom vid eventuell nån gång i framtiden ska två i ett släp är det alltid bra att veta att hästen kan åka smalt.
Min häst lastas smalt...åker smlat och lastas av smalt.
* Är det OK att åka med gummimatta utan strö, även om det bara är en kort bit?
Jag har ingen aning om det är lag på det...men även om jag åker bara 50m med hästen så är det alltid strö i...mycket strö...desto mer desto bättre...fast inte övrdrivet mycket..
* Samma med transportskydd, är det OK att åka utan?
Transportskydd...allltid transportskydd...jag förstår inte hur man kan tycka det är okej att åka utan transportskydd...dom är ju till för att skydda hästens ben. Ser ofta på tävlingar att det är många som åkt långa vägar utan varken transportskydd eller strö...hur kan det vara okej...?!
* Ska den översta luckan där bak vara uppfälld eller nedfälld? Varför? Varför inte?
Nedfälld tycker jag...för då hörs inte trafik som kommer bakifrån så mycket...
* Dörren där fram, är det olagligt att ha den på höger sida?
Ingen aning...men tror att det är olika från modeller.
Lasta med linor.. Vad tycker ni om det?
Så länge det utförs på ett respektabelt vis och inte åsamkar hästen någon smärta tycker jag det är okej.
Ibland vill min häst inte alls gå på och då är det bara till att plocka fram linor och korsa.
Fast ibland när han är stressad och uppjagad plockas dom fram för att vara vägvisare och mentalt stöd för honom.
Men nuförtiden är hästen en mycket berest herre och gå snällt påmed lite havre som belöning.