Hur transportera säkrast?

C

Cummine

Ursäkta en mängd dumma frågor, skulle vara jättesnällt om någon tog sig tid att svara :angel:

* Åka brett eller inte? Varför/ varför inte?

* Är det OK att åka med gummimatta utan strö, även om det bara är en kort bit?

* Samma med transportskydd, är det OK att åka utan?

* Ska den översta luckan där bak vara uppfälld eller nedfälld? Varför? Varför inte?

* Dörren där fram, är det olagligt att ha den på höger sida?

Väldigt tacksam för svar! :bow:

Sv: Hur transportera säkrast?

Lyckades komma på en till fråga också..

Lasta med linor.. Vad tycker ni om det?

:laugh:

*Det är beroende på om hästen vill åka brett eller inte om den inte behöver de kan man åka smalt.

*Ja, jag gör alltid de och har aldrig märkt nåt konstigt på någon av hästarna.

*Går hästen utan skor (unghäst/Föl) kan man åka utan annars på med dom

*Jag har övreluckan stängd alltid, tycker bättre om de när hästen inte kan kolla bak eller bli skrämd av nåt bakom... Sen att visa vill ha öppet för bättre luft är deras sak :) (Själv har ja ett relativt nytt UMEsläp som är väldigt bra luft i)

*Det är olika från olika tillverkarre så olagligt tror jag def inte att de är...

*Linor kan användas om hästen behöver ha lite stöd bakifrån och/eller så den inte går på sidan med rumpan och sen på sidan av trailern, allt är beroende på häst :)

[* Åka brett eller inte? Varför/ varför inte? Beror på hästen. Kolla bakgrunden innan du åker med en häst du inte känner - om de är vana vid att åka smalt eller brett. Min åker alltid brett, utan mellanvägg.

* Är det OK att åka med gummimatta utan strö, även om det bara är en kort bit? Om hästen kissar i trailern på enbart gummimatta finns det halkrisk, att den halkar fram och ev. i extrem fall kan komma in under frambommen. Men visst, ska man åka en kilometer är ju risken minimal att det händer ngt. Jag strör ALLTID, även korta bitar.

* Samma med transportskydd, är det OK att åka utan? Oskodd häst som åker bra, ja det tycker jag. Extra försiktighet, ja då använder man skydd. Behöver inte vara stora transport skydd, kan tex vara boots och damasker.

* Ska den översta luckan där bak vara uppfälld eller nedfälld? Varför? Varför inte? Detta är också individuellt och beror på hästen. vissa vill ha öppet, andra stängt. vet man inte så kör jag ALLTID stängt.

* Dörren där fram, är det olagligt att ha den på höger sida? Nej. dörren sitter på olika sidor beroende på transport märke.

*Lasta med linor? Det beror på hur linorna används.
Jag tycker inte det är okej att dra/hala in hästen med hjälp av linor. Det är även enligt lagstadgar otillåtet att hala/dra in hästar. Används linorna som stöd för att rama in hästen och hindra den att gå på sidan, tycker jag det är okej. Används linor ska det gå lugnt och snyggt till och som sagt, inte handla om att dra/hala in hästen.

Ville bara säga att så vitt jag vet är det lag på att man måste ha strö. Lagen säger dock inte hur mycket.
Mvh
C

Ursäkta en mängd dumma frågor, skulle vara jättesnällt om någon tog sig tid att svara :angel:

Personligen tycker jag att det är skitsvårt att lasta ur ensam utan mellanväggen. Är hästen orolig är det inte så himla lämpligt att gå förbi hästen inne i transporten för att ta bort bakbommen.
Så av det skälet har jag alltid mellanväggen i.
Sedan kan man ju justera placeringen på mellanväggen på en del transporter, så då kan ju hästen åka lite bredare i alla fall, och det är säkert att lasta/ lasta ur ensam.

Dörr där fram får du ha på vilken sida som helst. Hur hästen sen åker beror väl på vad som funkar för just den individen. Våra åker diagonalt, huvudena snett bakåt. Transportskydd tycker jag är individuellt. Vi undviker dem ofta, det blir gärna för varmt så hästarna trampar av irritation i stället.

Säkerhetsmässigt skulle jag rekommendera en kamera, då ser du hela tiden vad och om det händer nåt där bak.

Beror helt på hästen, min häst kan tex inte åka brett, han behöver stödet från väggarna och är det då brett så att han måste stå i "spagat" så kan han inte gå sen.

En kort bit är det väl ok, men jag åker alltid med strö.

Är hästen barfota så är det väl ok, jag åker dock ibland utan på min häst trots att han är skodd runt om. Oftast är han lindad och har boots, eftersom vi mest åker för att träna. Många transportfirmor som transporterar hästar vill inte att hästarna ska åka med transportskydd.

* Ska den översta luckan där bak vara uppfälld eller nedfälld? Varför? Varför inte?
Finns inga regler om detta, man får göra som man finner bäst. Jag skulle aldrig få för mig att åka med den nere dock.

Ingen aning, men som andra sagt det beror på vilket märke transporten har, vilken sida dörren är på.

.[/I]

Finns inga regler om detta, man får göra som man finner bäst. Jag skulle aldrig få för mig att åka med den nere dock.

Varför? Vad är säkerhetsrisken? Kan förstå om man har dålig luft i transporten att man vill ha den öppen kanske, (?) men av vilken anledning verkar alla föredra att ha den stängd? Har ingen åsikt utan bara undrar :)

En del hästar som åker med luckan nere tittar gärna bakåt för att se allt som händer. Tänkt dig själv om du står i en sådan ställning länge hur det påverkar nacken/halsen på hästen.
Sen finns det hästar som försöker vända på sig om luckan är nerfälld också.

okej, då förstår jag, tack för svaret! :)

Jag brukar alltid ha mellanväggen på smalt läge så länge det inte är en häst som kräver att få åka brett. Detta av den enkla anledningen att jag vill att dom ska vara vana att åka smalt ifall det skulle krävas i framtiden (t.ex. när man lastar in två). MEN, jag har alltid haft tillgång till ganska breda släp där spiltorna tillåter dom att bredda lite bak trots att mellanväggen är i mitten.

På vintern när vi endast åker till ridhuset och tillbaka (en färd på kanske 2 km) så använder jag aldrig strö. Däremot ströar jag ifall vi ska åka längre sträckor.

Den oskodda åker utan och min andra åker med boots och höga transportskydd.

Det beror på hästen. Innan vi köpte vårt nuvarande släp med dörrar bak istället för ramp så åkte vi alltid med öppen lucka bak när vi körde min ena. Detta eftersom att han blev mycket lugnare. Både av att kunna se bakåt samt av att slippa stressmomentet när man stänger luckan (väldigt bakskygg häst). Annars har jag den gärna halvstängd på yttre läget så att det blir en glipa.

Nuvarande släpet är det som sagt dörrar på med ventilationsluckor som jag brukar ha halvstängda så att det blir en glipa på kanske 5 cm överst.

Det borde det inte vara. Då tror jag inte att så många tillverkare skulle göra släpen på det sättet.

Lasta med linor
Jag personligen har aldrig behövt använda linor. Vi tränar istället på att åka släp. Skulle aldrig orka behöva bråka med hästarna varje gång de ska lastas. Men jag tycker att det är ok ifall man använder dom för att rama in hästen. Däremot är jag helt emot att dra in hästen med hjälp av linorna.

Det beror helt på hästen vissa vill åka brett för att kunna ställa sig med benen "brett" och på det viset hålla balansen. Andra håller balansen betydligt lättare om de åker smalt och kan stödja sig på väggarna.
Det finns klara regler för hur länge en häst får åka utan strö i transporten så det beror inte så mycket på längden av resan som tiden hästen står i transporten.
Nyttan av transportskydd är ofta väldigt överskattat. Händer en riktigt olika klarar de flesta ändå inte av att skydda hästen. Däremot kan hästen bli väldigt varm av skydden och på det viset bli mer orolig i transporten. Speciellt om den inte är van vid dem. Då kan de göra mer skada än nytta.
Det beror helt och hållet på själva transporten och dess ventilation, hästen, vädret/temperaturen och längden på resan. I vissa fall skall den vara stängd som när man kör med föl som inte får vara uppbundna utan är lösa. I andra fall klarar inte själva transporten kraven på ventilation utan att den är öppen.
Nej tvärt om är det bättre att ha den på högersida än vänster. Om man behöver stanna ute på vägen för att titta till hästen så står man ju inte på den sidan som trafiken på vägen kommer på.
Det är ju en klar fördel om man tränat sin häst så att den inte behöver sådant för att bli lastad.
Ska man ändå använda linor ska det göras på rätt sätt av personer som vet hur man gör. Annars så kan de göra mer skada än nytta och göra att hästen blir ändå svårare att lasta istället för ett hjälpmedel.

Har aldrig åkt brett då våra hästar vill ha det stöd som väggen ger.

Det är som sagt lag på att ha strö i transporten. Jag har det alltid.

Jag har aldrig åkt utan, men som de andra säger så är det väl okey när hästen är oskodd.

Jag brukar alltid ha den uppe, men är det väldigt varmt så kan jag åka med den nere, beror givetvis på hur långt det är, men man kan ju stanna och fälla upp den efter halva färden om hästen skulle bli orolig och trampa runt.

Olika på olika transporter som sagt.

Det har jag användt då min förra häst vände bakdelen till:grin:, vi sätter fast linorna i transporten, antigen lägger vi dom på marken eller så håller någon upp dem, bara för att markera typ, som ett par väggar om ni fattar?

Som andra säger så beror det nog på hästen vad den är van vid...
...men helst tycker jag smalt för att dels får dom någon sorts stöd och så är det bra ifall dom vid eventuell nån gång i framtiden ska två i ett släp är det alltid bra att veta att hästen kan åka smalt.
Min häst lastas smalt...åker smlat och lastas av smalt. :)

Jag har ingen aning om det är lag på det...men även om jag åker bara 50m med hästen så är det alltid strö i...mycket strö...desto mer desto bättre...fast inte övrdrivet mycket..:p

Transportskydd...allltid transportskydd...jag förstår inte hur man kan tycka det är okej att åka utan transportskydd...dom är ju till för att skydda hästens ben. Ser ofta på tävlingar att det är många som åkt långa vägar utan varken transportskydd eller strö...hur kan det vara okej...?!

Nedfälld tycker jag...för då hörs inte trafik som kommer bakifrån så mycket...

Ingen aning...men tror att det är olika från modeller.

Så länge det utförs på ett respektabelt vis och inte åsamkar hästen någon smärta tycker jag det är okej.
Ibland vill min häst inte alls gå på och då är det bara till att plocka fram linor och korsa.
Fast ibland när han är stressad och uppjagad plockas dom fram för att vara vägvisare och mentalt stöd för honom.
Men nuförtiden är hästen en mycket berest herre och gå snällt påmed lite havre som belöning.

** Samma med transportskydd, är det OK att åka utan?
Transportskydd...allltid transportskydd...jag förstår inte hur man kan tycka det är okej att åka utan transportskydd...dom är ju till för att skydda hästens ben. Ser ofta på tävlingar att det är många som åkt långa vägar utan varken transportskydd eller strö...hur kan det vara okej...?!
.

Nu kör jag också med transport skydd, men det händer en hel del stora olyckor orsakade av just själva skydden. det är en av anledningarna till att transportfirmor osv helst inte vill ha transport skydd på hästarna i bilen.

Detta är ingen kritik eller är elakt menat mot någon.
Men jag har aldrig hört talas om några olyckor där transportskydd har varit inblandade.
Inte ens min kompis som äger en transportfirma låter någon utav dom hästarna hon transporterar åka utan transportskydd.
Ett par väl passade och ordentligt påsatta transportskydd är ett säkert skydd enligt vad jag tycker. :p
Mvh Xoya.

Senast ändrad:

Det beror på hästen. Är den bredåkare så får den åka brett.

Tja handlar det om en riktigt kort tur så. Själv föredrar jag att alltid ströa transporten.

Jag har ett par ston som aldrig haft något på benen. De åker utan för att minska stressen och det fungerar fint. Kan hästen ha skydd så hade lag dock aldrig valt att åka utan.

Uppfälld. det är tillräckligt mycket oväsen med lastbilar ändå. Tänk även på drag.

olagligt att åka utan strö så alltid för min del!!!!

vissa hästar för värre liv med transportskydd, då det blir varmt, än utan.

skulle aldrig nånsin åka med luckan nere!! evt många gånger jag har kört mina hästar och det ligger långtradare upptryckta i röven på transporten...

Liknande trådar

Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: Bus
·
Hästhantering Jag har en kallblodstravare, valack på 8år, som vi har transportproblem med och nu tänkte jag kolla runt här om det är någon som har...
Svar
17
· Visningar
1 781
Senast: Silverplats2
·
Hästhantering Jag vet det finns många trådar om transport, de tar delvis upp mina funderingar, men jag har några till. Jag ska flytta min häst till...
Svar
15
· Visningar
1 636
Senast: qnockout07
·
Y
Träning Japp! Nu är det snart hög tid (i slutet av veckan troligen) att hämta hem mitt lilla odjur som jag köpt, och detta medför vissa problem...
2
Svar
37
· Visningar
2 844
Senast: Ynthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar